Ζωηρό ενδιαφέρον για τα «πειραματικά Σχολεία» στην Θράκη

Οι τάξεις, η καινοτομία, η λειτουργία, τα εποπτικά συμβούλια και το προσωπικό

Κ. Μπαντίκος:  Θετικό το παράδειγμα της Αλεξανδρούπολης

Αθ. Γανίδης: Μας αρέσει σαν ιδέα

 

Σε συνέχεια της επισήμανσης του εκδότη της «Θ» Τένη Καμαρίδη για τα πειραματικά σχολεία και για το αν η Ξάνθη μπορεί να αδράξει την ευκαιρία για την δημιουργία καινοτόμων σχολικών μονάδων, διαφάνηκε το ενδιαφέρον για την δημιουργία τέτοιων σχολείων στους νομούς της Θράκης.

Για την «καινοτομία» και την λειτουργία των εν λόγω σχολείων – επιβεβαιώνοντας το ενδιαφέρον για την Ξάνθη, την Ροδόπη και την Αλεξανδρούπολη– μίλησε στην «Θ» ο Περιφερειακός Διευθυντής Εκπαίδευσης ΑΜΘ κ. Κωνσταντίνος Μπαντίκος, με την ιδέα να «χαιρετίζει» και ο Πρόεδρος της Ένωσης Συλλόγων Γονέων Ξάνθης κ. Αθανάσιος Γανίδης.

 

ΠΡΟΤΥΠΑ ΚΑΙ ΤΑ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ: ΕΝΑΣ ΑΛΛΟΣ, ΚΑΙΝΟΤΟΜΟΣ, ΤΡΟΠΟΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

Ειδικότερα ο κ. Μπαντίκος εξήγησε στην «Θ» ότι:

Υπάρχει πρόθεση από την μεριά του υπουργείου όπως έχει εξαγγελθεί για αύξηση του αριθμού πειραματικών και προτύπων σχολείων στην χώρα. Είναι δύο οι κατηγορίες. Τα πρότυπα (που αναφέρονται στην Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, όπου η εισαγωγή των μαθητών γίνεται με εξετάσεις μετά την αποφοίτησή τους από το δημοτικό) και τα πειραματικά, που η εισαγωγή των μαθητών γίνεται με κλήρωση. Όποιος επιθυμεί δηλαδή, υποβάλλει αίτηση σε ημερομηνία που ορίζεται και συμμετέχει σε κλήρωση για να εγγραφεί στο Πειραματικό Σχολείο.

Η διαφορά των Πειραματικών Σχολείων, σε σχέση με τα άλλα σχολεία, είναι ότι υπάρχει κατά αρχήν ένα επιστημονικό εποπτικό συμβούλιο της σχολικής μονάδας, σε επίπεδο περιφέρειας υπάρχει ένα περιφερειακό εποπτικό συμβούλιο των Πειραματικών Σχολείων και υπάρχει βεβαίως κεντρικά και η Διοικούσα Επιτροπή. Το εποπτικό συμβούλιο, έχει την δυνατότητα να επεμβαίνει στα προγράμματα που κάνει το σχολείο, εισάγοντας καινοτόμες διδακτικές πρακτικές και προγράμματα και πειραματικά μπορεί να χρησιμοποιήσει και συνεργασία με πανεπιστήμιο (εδώ στην περιοχή μας έχουμε παιδαγωγικό τμήμα) καθώς και σε συνεργασία με άλλες σχολικές μονάδες και  με πιο διευρυμένο ωράριο λειτουργίας έχοντας και ομίλους που δημιουργούνται.

Γενικώς, όπως αναφέρεται και ως τίτλος, το «πειραματικό» είναι ένας άλλος τρόπος διδασκαλίας, βασιζόμενος βεβαίως στις αρχές για την εκπαίδευση, με έναν πειραματικό, καινοτόμο διδακτικό τρόπο (συμμετοχή σε προγράμματα και δραστηριότητες, με προοπτικές δράσης κλπ). Οπωσδήποτε βεβαίως εμπεριέχεται και το κομμάτι της τεχνολογίας (ρομποτική κλπ).

 

ΘΕΤΙΚΟ ΤΟ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΤΗΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗΣ – ΑΥΞΗΜΕΝΩΝ ΠΡΟΣΟΝΤΩΝ ΤΟ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ

Επιπλέον ο Περιφερειακός Διευθυντής Εκπαίδευσης Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, υπογράμμισε ότι:

Έχοντας το παράδειγμα της Αλεξανδρούπολης, όπου υπάρχει δημοτικό (σ.σ. πειραματικό) εν λειτουργία, μπορούμε να πούμε ότι είναι πάρα πολύ καλή η λειτουργία και κρίνεται εκ των αποτελεσμάτων, μέσα από τις δράσεις που κάνει. Το προσωπικό, εννοείται ότι προβλέπεται να είναι αυξημένων προσόντων (κατά αρχήν να έχει το ενδιαφέρον να εργάζεται εκεί). Βεβαίως, σε πρώτη φάση τους δίνεται  η δυνατότητα αν επιθυμεί να παραμείνει και θα αξιολογηθεί στα δύο χρόνια, αν κριθεί επαρκές και φυσικά όποιος το επιθυμεί, θα αλλάξει. Όποιος όμως θέλει, μπορεί να παραμείνει για δύο χρόνια και μετά θα αξιολογηθεί και εάν κριθεί επαρκείς μπορεί να ανανεώσει την θητεία του για άλλα 4 χρόνια κ.ο.κ.

ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ ΣΕ ΞΑΝΘΗ, ΡΟΔΟΠΗ ΚΑΙ ΕΒΡΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ «ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΩΝ»

Αναφορικά με το αν υπάρχει ενδιαφέρον και προτάσεις για την δημιουργία Πειραματικών Σχολείων στην Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, ο κ. Μπαντίκος τόνισε ότι:

Υπάρχουν προτάσεις. Εκφράστηκε ενδιαφέρον, αλλά πέρα από την υποβολή της πρότασης, θα πρέπει μέχρι τις 21 Απριλίου να υποβληθούν και όλα εκείνα τα δικαιολογητικά που χρειάζονται, προκειμένου η Διοικούσα Επιτροπή Προτύπων και Πειραματικών Σχολείων, να εισηγηθεί στο Υπουργείο Παιδείας ποια προτείνει να γίνουν. Αυτήν την στιγμή μπορώ να σας πω ότι έχουμε ενδιαφέρον για την Ξάνθη, την Ροδόπη και τον Έβρο (για την Θράκη), ενώ για την Καβάλα και την Δράμα, παρόλο που έχουν γίνει «ζυμώσεις», δεν επετεύχθη μέχρι τη λήξη της προθεσμίας που ήταν να κατατεθεί η πρόταση, όμως από ότι ειπώθηκε μπορεί να σταλεί στο υπουργείο η πρόταση τώρα και βλέπουμε.

 

ΕΤΣΙ ΔΙΑΜΟΡΦΩΝΟΝΤΑΙ ΟΙ ΤΑΞΕΙΣ ΣΕ ΕΝΑ «ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ»

Κλείνοντας ο ίδιος σημείωσε ότι:

Επαναλαμβάνω ότι το παράδειγμα της Αλεξανδρούπολης είναι θετικό και θα ήθελα να πω ότι από την στιγμή που ένας μαθητής μπει σε πειραματικό σχολείο, συνεχίζει στις επόμενες τάξεις κανονικά. Στην αρχή, όπως καταλαβαίνετε – όπου δεν υπάρχουν πειραματικά σχολεία – θα λειτουργήσει η Α΄Τάξη. Την επόμενη χρονιά, η Α΄Τάξη θα φοιτήσει στην Β’ Τάξη, άρα θα ξαναμπεί η Α΄Τάξη κ.ο.κ. Αν κάποιος μαθητής μπει σε κλήρωση και εισαχθεί στο Πειραματικό Σχολείο στην Α΄Τάξη, για να πάει στην Β΄Τάξη, δεν θα κληρωθεί ξανά. Θα συνεχίσει. Εκείνο που θέλουμε να κάνουμε – για να υπάρχει και συνέχεια – είναι να έχουμε σε ένα εύρος χρόνου, όλες τις βαθμίδες. Δηλαδή να έχουμε Πειραματικό Νηπιαγωγείο, να συνεχίζουν σε Πειραματικό Δημοτικό, Γυμνάσιο και Λύκειο. Αυτό βεβαίως προϋποθέτει να είναι και οι υποδομές όπως πρέπει (και από πλευράς χρηματοδότησης) όμως από την στιγμή που είναι στις προθέσεις να γίνει κάτι τέτοιο, θεωρητικώς αλλά και πρακτικώς, αυτά θα υφίστανται. Θα δούμε λοιπόν τα αποτελέσματα όλης αυτής της ενέργειας και ποιες θα είναι οι τελικές αποφάσεις διευρύνσεως για την περιοχή μας.

 

ΜΑΣ ΑΡΕΣΕΙ ΣΑΝ ΙΔΕΑ – ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΘΕΤΙΚΗ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ Η ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ «ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟΥ» ΣΤΗΝ ΞΑΝΘΗ

Από την πλευρά του ο κ. Γανίδης επισήμανε ότι:

Εμάς, σαν ιδέα μας αρέσει. Δηλαδή θεωρούμε ότι είναι ένας θεσμός που θα βοηθήσει ώστε να βελτιωθεί το επίπεδο της εκπαίδευσης. Νομίζω ότι είναι στην θετική κατεύθυνση. Άλλωστε και παλαιότερα υπήρχαν τέτοια προγράμματα, αλλά ήταν συνήθως στις μεγάλες πόλεις (Αθήνα, Θεσσαλονίκη), οπότε – επιτέλους – θα γίνει κάτι ανάλογο και στην επαρχία. Νομίζω ότι είναι προς την σωστή κατεύθυνση, αλλά βεβαίως θα δούμε και πως θα εφαρμοστεί στην πράξη. Αυτό που έχω υπόψη αναφορικά με τα πειραματικά – διότι δεν το έχω ψάξει ακόμη εις βάθος – είναι ότι θα εφαρμοστούν κάποιες μορφές διδασκαλίας ή κάποια προγράμματα, που θα είναι ειδικά για αυτό το σχολείο ώστε να δουν πως εφαρμόζονται αυτά, για την βελτίωση του αποτελέσματος της εκπαίδευσης. Για παράδειγμα, φαντάζομαι ότι θα υπάρχει περισσότερη χρήση υπολογιστών ή τεχνολογικών μέσων, ίσως συμμετέχουν περισσότερο σε προγράμματα είτε μέσω διαφόρων εργασιών είτε σε προγράμματα όπως ήταν το Comenius με ανταλλαγές μαθητών κλπ. Έτσι το φαντάζομαι, αλλά όπως προανέφερα δεν έχω πλήρη ενημέρωση για το πώς θα λειτουργήσει το συγκεκριμένο σχολείο, εάν τελικά γίνει στην περιοχή μας, αλλά σε κάθε περίπτωση, δεν βλέπω κάποιο πρόβλημα. Νομίζω ότι θα είναι κάτι θετικό. Είναι καλό να δουν πως θα εφαρμοστεί αυτό και στην επαρχία.