Περιφ. Διαχ/ση Απορριμμάτων: Γ. Τσιτιρίδης: «Είναι πολλά τα λεφτά… Αν δεν μειωθούν θα τα δώσουμε σε ιδιώτες» – Γ. Βογιατζής: «Μπαίνουμε σε καλό δρόμο… Δεν υπάρχουν μαγικές συνταγές»

Στα (οικονομικά) όριά τους οι Δήμοι μετά τον… υπερδιπλασιασμό του κόστους

Παραμένει ανοικτός και ταλαιπωρεί και τους τέσσερις δήμους του Νομού Ξάνθης, ο «φάκελος» της διαχείρισης των απορριμμάτων με υπεραυξημένο το…κόστος που καλούνται πλέον να πληρώσουν οι πολίτες (μέσω της αύξησης των δημοτικών τελών) καθώς σήμερα οι δήμοι θα πρέπει να πληρώσουν τόσο στην ΔΙΑΑΜΑΘ (που με βάση απολογιστικά στοιχεία του Ιανουαρίου του 2021 υποτίθεται πως θα διορθώσει τα «συν» ή «πλην» ανάλογα με τις ζυγίσεις και τα πραγματικά μεγέθη των απορριμμάτων) όσο και στον ΣΔΑΝΞ που θα κάνει ωστόσο μόνο την αποκομιδή τους.

Για όλα τα παραπάνω μίλησαν στην «Θ» ο Δήμαρχος Αβδήρων κ. Γιώργος Τσιτιρίδης, καθώς και ο προϊστάμενος στην Διεύθυνση Ολοκληρωμένου Συστήματος Διαχείρισης Απορριμμάτων (Ο.Σ.Δ.Α.) της ΔΙΑΑΜΑΘ κ. Γιώργος Βογιατζής.

 

«ΑΝΑΓΚΑΣΤΙΚΗ Η ΑΥΞΗΣΗ ΤΩΝ ΔΗΜΟΤΙΚΩΝ ΤΕΛΩΝ – ΠΛΗΡΩΝΟΥΜΕ ΠΟΛΛΑ – ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΜΕΙΩΘΕΙ ΤΟ ΚΟΣΤΟΣ ΣΤΟΝ ΣΔΑΝΞ, ΑΛΛΙΩΣ ΘΑ…ΦΥΓΟΥΜΕ»

Ειδικότερα ο κ. Τσιτιρίδης αναφέρει ότι «εμείς σαν Δήμος Αβδήρων αναγκαστήκαμε να κάνουμε αύξηση στα δημοτικά τέλη γύρω στο 30% (28% για τις κατοικίες και 30% για μαγαζιά και βιομηχανίες γιατί αναγκαζόμαστε από το 2020 να πληρώσουμε 720.000 ευρώ στην ΔΙΑΑΜΑΘ αλλά συνεχίζουμε και πληρώνουμε το ίδιο ποσό που πληρώναμε στον ΣΔΑΝΞ, γύρω στις 640.000 ευρώ, ενώ κάποιες από τις εργασίες που θα έκανε ο ΣΔΑΝΞ, εννοείται ότι θα τις κάνει η ΔΙΑΑΜΑΘ. Διαφώνησα στο τελευταίο συμβούλιο για τα τέλη στον ΣΔΑΝΞ και μάλιστα ανέφερα ότι αν συνεχίσουμε να πληρώνουμε αυτά τα ποσά και δεν μειωθούν μέσα στο 2020, ως Δήμος Αβδήρων θα προχωρήσουμε στην διαδικασία να αποχωρήσουμε από τον ΣΔΑΝΞ και να κάνουμε την αποκομιδή μόνοι μας. Δεν νοείται να πληρώνει ο Δήμος Αβδήρων μόνον για την αποκομιδή 640.000 ευρώ. Αν το αναλάβει μόνος του, με δικά του μηχανήματα ή και με ιδιώτη, το συνολικό κόστος θα είναι 300.000 – 400.000 ευρώ το πολύ. Είπαν ότι θα γίνει κάποια μελέτη μέχρι το καλοκαίρι και ότι θα μειωθούν για το κομμάτι του ΣΔΑΝΞ. Για το κομμάτι τις ΔΙΑΑΜΑΘ το ποσό θα υπολογίζεται στο τέλος της χρονιάς, ανάλογα με τα απορρίμματα που πηγαίνει ο κάθε δήμος, οπότε θα μειώνεται την επόμενη χρονιά (αναλόγως με τα απορρίμματα που πηγαίνουν). Τα χρήματα αυτά είναι προϋπολογιστικά. Από εκεί και πέρα αν στο τέλος της χρονιάς, αυτά που θα μεταφέρουμε θα έχουν μικρότερο κόστος, την επόμενη χρονιά θα πληρώσουμε λιγότερα (την διαφορά). Οπότε έχουμε προγραμματίσει και έχουμε κάνει κάποιες ενέργειες, ώστε να μειώσουμε τα ογκώδη απορρίμματα και από εκεί και έπειτα, αυτό που μας ενδιαφέρει άμεσα, είναι να μειωθούν τα χρήματα που πληρώνουμε στον ΣΔΑΝΞ. Δεν νοείται να συνεχίσουμε να πληρώνουμε τα ίδια χρήματα γιατί αυτό έχει ως συνέπεια, η επιπλέον αυτή χρέωση να μεταβιβάζεται στους δημότες μας με την αύξηση των τελών. Για μια μέση οικογένεια είναι γύρω στα 40-50 ευρώ τον χρόνο. Επίσης ένα πρόστιμο που μπήκε στον ΧΥΤΑ Ξάνθης ύψους 200.000 ευρώ, επιμερίζεται σε όλους τους δήμους. Πλέον κάποια έξτρα έξοδα που γίνονται, επιμερίζονται σε όλους τους δήμους. Βγαίνει ένα συνολικό έξοδο της λειτουργίας της ΔΙΑΑΜΑΘ το οποίο όμως, επιβαρύνει όλους τους δήμους. Καλούμαστε να πληρώνουμε και κάποια λάθη του παρελθόντος που έχουν γίνει και από άλλους δήμους ή μπορεί αν χρειαστεί κάποια στιγμή να μεταφέρουμε τα απορρίμματά μας στην Καβάλα (αν κλείσει ο ΧΥΤΑ της Ξάνθης) πάλι αυτό θα το επωμιστούν συνολικά και οι υπόλοιποι δήμοι. Πάντως είναι πάρα πολλά τα χρήματα και σίγουρα θα πρέπει να υπάρχει μια μείωση 20-30% σε αυτά που πληρώνουμε».

«ΔΙΑΚΡΙΤΟΙ ΟΙ ΡΟΛΟΙ ΤΟΥ ΣΔΑΝΞ ΚΑΙ ΤΗΣ ΔΙΑΑΜΑΘ – ΒΛΕΠΟΥΜΕ ΜΕ ΠΟΛΥ ΜΕΓΑΛΗ ΣΟΒΑΡΟΤΗΤΑ ΤΟ ΘΕΜΑ ΤΗΣ ΔΙΑΧΕΙΡΗΣΗΣ ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΩΝ ΤΟΥ Ν. ΞΑΝΘΗΣ»

Από την πλευρά του ο κ. Βογιατζής αναφέρει ότι «είναι πολύ διακριτοί οι ρόλοι του Συνδέσμου Διαχείρισης Απορριμμάτων Νομού Ξάνθης και τι πληρώνουν οι δήμοι σε αυτόν (ΣΔΑΝΞ) σε σχέση με τον ρόλο της ΔΙΑΑΜΑΘ και με τα χρήματα που πληρώνουν οι δήμοι σε αυτήν. Ο ΣΔΑΝΞ είναι ένας σύνδεσμος των πρωτοβάθμιων ΟΤΑ που έχει αρμοδιότητα την αποκομιδή των απορριμμάτων και την καθαριότητα του κοινόχρηστου χώρου κατά βάση. Τα τελευταία χρόνια λειτουργούσε και λειτουργεί και τον ΧΥΤΑ της Ξάνθης, γεγονός το οποίο βέβαια δεν θα έπρεπε να είναι έτσι. Αυτό είναι μια δραστηριότητα του συνδέσμου η οποία υπερέβαινε τις αρμοδιότητές του, πράγμα το οποίο εδώ και λίγους μήνες προσπαθούμε να το διορθώσουμε και κάνουμε σοβαρές ενέργειες και προσπάθειες στην κατεύθυνση αυτή. Η αλήθεια είναι ότι όντως τα δημοτικά τέλη έχουν αυξηθεί σε όλους τους δήμους της περιφέρειας, αυτό όμως έχει να κάνει με το γεγονός ότι έχει αλλάξει η σχετική νομοθεσία και είμαστε υποχρεωμένοι να επεξεργαζόμαστε τα απορρίμματά μας και να θάβουμε μόνο τα υπολείμματα και όχι ανεπεξέργαστα απορρίμματα όπως γίνονταν όλα τα τελευταία χρόνια. Έχει λοιπόν ένα διάστημα που προσπαθούμε να πετύχουμε αυτήν ακριβώς την διαχείριση που επιβάλλεται από τον νόμο και έχουμε ως αποτέλεσμα την αύξηση του κόστους διαχείρισης και επειδή αυτά είναι ανταποδοτικές υπηρεσίες, υπάρχει μια επακόλουθη αύξηση στα δημοτικά τέλη. Αυτό που μπορώ να σας διαβεβαιώσω σίγουρα είναι ότι το θέμα της διαχείρισης των απορριμμάτων του Νομού Ξάνθης το αντιμετωπίζουμε με πάρα πολύ μεγάλη σοβαρότητα. Το ευτύχημα είναι ότι νέος πρόεδρος του «συνδέσμου» είναι ο Δήμαρχος Ξάνθης κ. Μανώλης Τσέπελης,  που είναι πρόεδρος και στην ΔΙΑΑΜΑΘ, οπότε αυτήν την στιγμή εργαζόμαστε με πάρα πολύ μεγάλη σοβαρότητα και με μεγάλο αίσθημα ευθύνης και πιστεύω ότι τις επόμενες ημέρες θα μπορέσουμε να αντιμετωπίσουμε την κατάσταση που έχει διαμορφωθεί, προς όφελος φυσικά των πολιτών και της προστασίας του περιβάλλοντος».

 

«ΚΟΛΛΗΜΕΝΗ Η ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΤΟΥ ΧΥΤΑ ΞΑΝΘΗΣ»

«Το θέμα της διαχείρισης των απορριμμάτων είναι ένα θέμα που δεν απασχολεί μόνο την Περιφερειακή Ενότητα Ξάνθης. Απασχολεί όλη την Ανατολική Μακεδονία και Θράκη, όλη την χώρα και όλο τον κόσμο. Είναι ένα μείζον θέμα και δύσκολο θέμα, για το οποίο δεν υπάρχει κάποια συγκεκριμένη «συνταγή». Προσπαθούμε μέσα σε ένα δύσκολο περιβάλλον – είναι και η κρίση που ταλανίζει την χώρα τα τελευταία χρόνια – να διαχειριστούμε ένα θέμα, μέσα σε ένα πάρα πολύ στενό και «σκληρό» πλαίσιο το οποίο έχει τεθεί από την ΕΕ. Το πλαίσιο διαχείρισης απορριμμάτων είναι ενιαίο για όλες τις χώρες της ΕΕ και δυστυχώς, ενώ η χώρα μας ήταν το 10ο μέλος της ΕΕ, αυτήν την στιγμή είναι στην 24η θέση από τις 28 στο θέμα διαχείρισης απορριμμάτων» συνέχισε ο ίδιος τονίζοντας παράλληλα ότι «έχουν να γίνουν πολλά βήματα ακόμη. Η αλήθεια είναι ότι συγκεκριμένα για την Ξάνθη, ο Χώρος Υγειονομικής Ταφής, θα έπρεπε τα τελευταία χρόνια να έχει περάσει στην ΔΙΑΑΜΑΘ (που είναι ο καθ’ ύλην αρμόδιος φορέας) για να διαχειρίζεται αυτόν τον χώρο. Ξέρετε καλά ότι βρίσκεται σε εξέλιξη εδώ και πάρα πολύ καιρό η επέκταση του ΧΥΤΑ, η οποία τον τελευταίο καιρό – θα σας πω εγώ – ότι έχει κολλήσει ακριβώς στο θέμα του ιδιοκτησιακού. Είναι κάτι το οποίο προσπαθούμε να ξεπεράσουμε και προς αυτήν την κατεύθυνση εργαζόμαστε. Θα πρέπει δηλαδή να γίνει η παραχώρηση κατά χρήση του χώρου της ΔΙΑΑΜΑΘ, ώστε ο αρμόδιος φορέας (η ΔΙΑΑΜΑΘ) να μπορέσει να τακτοποιήσει το θέμα της επέκτασης. Αυτή είναι η διαδικασία που θα έπρεπε να έχει ακολουθηθεί. Δυστυχώς δεν έχει ακολουθηθεί και προσπαθούμε με αυτά τα δεδομένα να ξεπεράσουμε το θέμα και νομίζω ότι πολύ σύντομα θα έχουμε αποτελέσματα προς αυτήν την κατεύθυνση».

 

«ΜΕ ΑΠΟΛΟΓΙΣΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΩΝ ΔΗΜΩΝ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ, Ο ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΚΟΣΤΟΥΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΩΝ – ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ…ΜΑΓΙΚΕΣ ΣΥΝΤΑΓΕΣ»

Αναφορικά με την τιμολογιακή πολιτική της ΔΙΑΑΜΑΘ για την διαχείριση των απορριμμάτων, ο κ. Βογιατζής σημειώνει ότι «το κόστος διαχείρισης απορριμμάτων είναι ένα κόστος που υπολογίζεται με απολογιστικά στοιχεία στο σύνολο της περιφέρειας. Από εκεί και πέρα, με βάση των κανονισμό τιμολόγησης – με την ΚΥΑ που είχε περάσει από την προηγούμενη κυβέρνηση – γίνεται η κατανομή στους δήμους της περιφέρειας. Στα πλαίσια αυτά και με βάση τα χρονοδιαγράμματα που είχαμε, η ΔΙΑΑΜΑΘ προχώρησε ως όφειλε. Κοστολόγησε με βάση και τον σχεδιασμό της για το 2020 στον υπολογισμό αυτού του κόστους διαχείρισης και με βάση τον αλγόριθμο της Κοινής Υπουργικής Απόφασης, μέχρι τις 30  Αυγούστου, ψήφισε και ενέκρινε τον κανονισμό τιμολόγησης για το 2020. Είναι ο κανονισμός που θα υλοποιηθεί μέσα στο τρέχον έτος. Από εκεί και πέρα, με απολογιστικά στοιχεία που θα έχουμε τον Ιανουάριο του 2021, θα έρθουμε και θα διορθώσουμε το πραγματικό κόστος για κάθε δήμο και η διόρθωση αυτή θα αποτυπωθεί στον κανονισμό τιμολόγησης του επόμενου έτους. Έχουμε εκτιμήσει τις παραγόμενες ποσότητες για τον κάθε δήμο και με βάση αυτήν την εκτίμηση έχουν προκύψει τα νούμερα. Αυτή η διόρθωση θα γίνει όταν θα έχουμε απολογιστικά στοιχεία – όταν θα έχουμε τα απόλυτα νούμερα από ζυγίσεις – τον Ιανουάριο του 2021. Το ίδιο θα κάνουμε σήμερα. Μέχρι 30 Ιανουαρίου θα έχουμε τελειώσει με τον απολογισμό του 2019 και το ίδιο γίνεται για τον κανονισμό τιμολόγησης που είχαμε για το 2019. Ελέγχουμε τα απολογιστικά μας στοιχεία που έχουμε στα χέρια μας και έχουν προκύψει από ζυγίσεις πλέον. Ο κάθε δήμος θα πληρώσει αυτά που πρέπει να πληρώσει. Αυτό που θα ήθελα να τονίσω για άλλη μια φορά είναι ότι δεν υπάρχουν «μαγικές συνταγές» για να εξαφανίσουμε το κόστος διαχείρισης. Ο τρόπος είναι ένας. Να μειώσουμε την ποσότητα των απορριμμάτων μας και αυτό πρέπει να το κάνουμε ο καθένας ξεχωριστά. Να μπορέσουμε να παράγουμε μικρότερες ποσότητες από αυτές που παράγονται και κάθε χρόνο να μειώνεται η συνολική ποσότητα που έχουμε να διαχειριστούμε και φυσικά μέσω της ανακύκλωσης και μέσω της επαναχρησιμοποίησης,, να στέλνουμε όσο το δυνατόν μικρότερες ποσότητες σε επεξεργασία και υγειονομική ταφή, προκειμένου να μειώνεται το πραγματικό κόστος διαχείρισης. Αυτός είναι ο μοναδικός τρόπος για να μειωθεί το κόστος διαχείρισης που πληρώνει ο καθένας από εμάς, με τα δημοτικά τέλη. Αυτό είναι ένα θέμα των πολιτών. Οι πολιτικοί κάνουν τον σχεδιασμό, οι υπηρεσιακοί κάνουμε την εφαρμογή και από εκεί και πέρα το σύστημα είναι προσωποκεντρικό. Ή το αντιλαμβανόμαστε όλοι ως πολίτες και την δουλειά την κάνουμε στο σπίτι μας ή δεν την κάνουμε στο σπίτι μας και την αφήνουμε σε κάποιο εργολάβο στα πλαίσια κάποιας σύμβασης και πληρώνουμε για αυτό. Είναι πολύ απλά τα πράγματα».