Απαραίτητη η ενεργή συμμετοχή των Ξανθιωτών στην εκπόνηση του ΣΒΑΚ – Ανάγκη για αλλαγή κουλτούρας στις μετακινήσεις

Παρουσιάσθηκε χθες η έννοια της βιώσιμης κινητικότητας και η μεθοδολογία του σχεδίου

Τα βασικά συμπεράσματα από την επίσημη «πρώτη»

Η έννοια της βιώσιμης κινητικότητας, η μεθοδολογία της εκπόνησης του Σχεδίου Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) και η ιστοσελίδα που περιλαμβάνει και τα ερωτηματολόγια, παρουσιάσθηκε χθες από τον Δήμο Ξάνθης και την ανάδοχο εταιρία για την εκπόνηση του σχεδίου, στην αίθουσα το ΕΒΕ Ξάνθης.

Πιο συγκεκριμένα στο «πάνελ» της παρουσίασης βρέθηκαν – και μίλησαν στην «Θ» – οι κ. Γιώργος Κουμπαράκης manager της εταιρίας «Diadikasia Business Consulting» (ανάδοχος εταιρεία για την εκπόνηση του ΣΒΑΚ του Δήμου Ξάνθης), Θάνος Βλαστός, Ομότιμος Καθηγητής στο Εθνικό Μετσόβειο Πολυτεχνείο – Συγκοινωνιολόγος – Πολεοδόμος καθώς και ο Δήμαρχος Ξάνθης κ. Μανώλης Τσέπελης.

Αναφορικά με τα πρώτα και βασικά συμπεράσματα που ανέκυψαν, αυτά έγκεινται αφενός στην ανάγκη της ενεργής συμμετοχής των Ξανθιωτών, με την υποβολή ιδεών, προτάσεων και την καταγραφή των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν στην καθημερινότητα, στην προαναφερόμενη ιστοσελίδα και αφετέρου στην ανάγκη αλλαγής κουλτούρας της…μετακίνησής τους.

100% ΑΠΟ ΠΟΡΟΥΣ ΤΟΥ ΠΡΑΣΙΝΟΥ ΤΑΜΕΙΟΥ, ΤΟ ΣΒΑΚ – ΣΤΟΧΟΣ Η ΕΠΑΝΑΧΑΡΑΞΗ ΤΗΣ «ΤΑΥΤΟΤΗΤΑΣ» ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ – ΕΜΦΑΣΗ ΣΕ ΠΕΖΟΥΣ, ΠΟΔΗΛΑΤΕΣ ΚΑΙ ΜΜΜ

Αναλυτικότερα ο κ. Κουμπαράκης εξήγησε στην «Θ» ότι:

Το ΣΒΑΚ είναι ένα χρηματοδοτούμενο εργαλείο 100% από πόρους του Πράσινου Ταμείου. Είναι ένα επιχειρησιακό σχέδιο και στοχεύει στην επαναχάραξη της ταυτότητας της πόλης, δίνοντας έμφαση στον τρόπο με τον οποίο μετακινούνται οι πολίτες. Δίνοντας έμφαση στους πεζούς, δίνοντας έμφαση στους ποδηλάτες και σε μια λογική η οποία ουσιαστικά έρχεται να προωθήσει τα ΜΜΜ, το ποδήλατο, το περπάτημα, έναντι της χρήσης του ΙΧ. Το ΣΒΑΚ έχει τέσσερα στάδια. Σήμερα παρουσιάζουμε το «εργαλείο» (τι σημαίνει ΣΒΑΚ και την μεθοδολογία του όπως αυτή απορρέει από την νομοθεσία – ν. 4784  – και από τον «κύκλο» του ΣΒΑΚ). Το επόμενο στάδιο είναι η ανάλυση της υφιστάμενης κατάστασης κατά την οποία θα προβούμε σύμφωνα με τα στοιχεία που θα συλλέξουμε από την υπηρεσία του Δήμου Ξάνθης (κυκλοφοριακές μελέτες, επιχειρησιακά σχέδια, γενικά πολεοδομικά κλπ). Επίσης θα πραγματοποιηθούν και κυκλοφοριακές μετρήσεις (στρέφουσες) ούτως ώστε να αποτυπώσουμε την κατάσταση στον Δήμο Ξάνθης και στην συνέχεια θα προβούμε στην σύνταξη του ΣΒΑΚ, στην 3 και 4η φάση, για να καταλήξουμε σε ένα σχέδιο δράσης με κοστολογημένα μέτρα, τα οποία θα μπορέσει ο δήμος – όταν εγκρίνει με το καλό το ΣΒΑΚ από το Υπουργείο Υποδομών με την σχετική Υπουργική Απόφαση – να το υποβάλλει στην επόμενη προγραμματική περίοδο του ΕΣΠΑ, ούτως ώστε να χρηματοδοτηθεί για να μπορέσει να κάνει τις μελέτες εξειδίκευσης και να προβεί και στα επόμενα έργα που θα προβλέπονται.

ΠΟΛΥΜΜΕΤΟΧΙΚΟ «ΕΡΓΑΛΕΙΟ» ΣΤΟ ΣΒΑΚ – ΠΡΟΑΠΑΙΤΕΙ ΤΗΝ ΕΝΕΡΓΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΤΩΝ ΞΑΝΘΙΩΤΩΝ

Επιπλέον ο ίδιος επισήμανε ότι:

Ένα Ι.Χ μπορεί να λειτουργήσει και ως Μέσο Μαζικής Μεταφοράς. Όταν εγώ και εσείς χρησιμοποιούμε ένα Ι.Χ ενώ έχουμε και οι δύο αυτοκίνητα, αυτομάτως εξοικονομούμε ουσιαστικά και λειτουργεί ως ΜΜΜ. Το ΣΒΑΚ, πέρα από το Επιχειρησιακό Σχέδιο, πάνω από την εφαρμογή των μέτρων, ουσιαστικά στοχεύει στην αλλαγή της κουλτούρας και εκεί συνίσταται η επιτυχία του. Οπότε αν καταφέρουμε να εμπεδώσουμε αυτήν την αντίληψη και χρησιμοποιούμε λιγότερο τα ΙΧ και περισσότερο τα ΜΜΕ, το περπάτημα και εναλλακτικούς τρόπους μετακινήσεων, τότε δεν θα έχουμε προβλήματα (σ.σ. στάθμευσης κλπ). Επίσης, το ΣΒΑΚ εμπεριέχει μέσα την έννοια των ποδηλατοδρόμων, δεν σημαίνει όμως ότι είναι ποδηλατόδρομος (γιατί υπάρχει αυτή η «σύγχυση». Θα το εξετάσουμε και θα δούμε τι είναι αυτό το οποίο ταιριάζει στην φυσιογνωμία της πόλης. Το μήνυμα προς τους Ξανθιώτες είναι η συμμετοχή. Το ΣΒΑΚ είναι ένα πολυσυμμετοχικό «εργαλείο» και προαπαιτεί – αν θέλετε- την ενεργή συμμετοχή του πολίτη για να μπορέσει να σχεδιαστεί. Δίνεται η δυνατότητα στους Ξανθιώτες, μέσα από την ιστοσελίδα που δημιουργήθηκε στο πλαίσιο του έργου, να υποβάλλουν τις προτάσεις τους, να καταθέσουν τις απόψεις τους, να συμπληρώσουν τα ερωτηματολόγια – βοηθώντας εμάς και την ομάδα μας – για να μπορέσουμε να συλλέξουμε όσο το δυνατόν περισσότερη πληροφορία για τον τρόπο με τον οποίο μετακινούνται και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν, έτσι ώστε μαζί να σχεδιάσουμε το ΣΒΑΚ για την πόλη της Ξάνθης.

ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΩΣ ΤΟ 2030 ΝΑ ΕΧΟΥΜΕ ΠΕΡΙΟΡΙΣΕΙ ΚΑΤΑ 40% ΤΗΝ ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΑΕΡΙΩΝ ΘΕΡΜΟΚΗΠΙΟΥ – Η ΞΑΝΘΗ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΛΛΑΞΕΙ ΠΡΟΣ ΤΟ ΚΑΛΥΤΕΡΟ

Από την πλευρά του ο κ. Βλαστός εξήγησε ότι:

Ο Ξανθιώτης πρέπει να γνωρίζει ότι είναι για πρώτη φορά που στην πόλη του γίνεται μια μελέτη (είναι μια στρατηγική) για την οποία θα πρέπει να «σηκώσουν τα μανίκια» όλοι – και οι κάτοικοι – και να συμμετάσχουν στον σχεδιασμό. Δεν είναι μια δουλειά που θα γίνει από τα γραφεία μας και κάποια στιγμή θα παραδοθεί στον Δήμο. Είναι μια δουλειά με την οποία πρέπει όλοι να ασχοληθούν, να βάλουν ένα λιθαράκι, γιατί ο καθένας ξέρει καλύτερα τι συμβαίνει στον δρόμο του και στην πόλη του. Μιλάμε λοιπόν για μια στρατηγική βιώσιμης κινητικότητας. Ήδη έχουν εκπονηθεί περίπου 100 σε ελληνικές πόλεις (θα εκπονηθούν γύρω στις 160 σε αυτό το στάδιο). Είναι μια στρατηγική της οποίας οι προδιαγραφές έρχονται από την Ευρώπη – στην Ευρώπη, αυτό το έχουν κάνει χιλιάδες πόλεις – και έχει πάρα πολύ ριζικούς στόχους. Αυτοί είναι να κάνουμε την πόλη να λειτουργεί με λιγότερα αυτοκίνητα, με ποδήλατο (με ηλεκτρικό ποδήλατο γιατί υπάρχουν ανηφόρες) και με περπάτημα. Δηλαδή, με άλλα λόγια, με τρόπους οι οποίοι δεν ενέχονται στην παραγωγή αερίων θερμοκηπίου. Βεβαίως, καταλαβαίνετε ότι όλα αυτά εντάσσονται στην προσπάθεια όλων των κρατών της Ευρώπης – αλλά και όλου του κόσμου – να περιορίσουν την παραγωγή αερίων του θερμοκηπίου, διότι έχουμε κλιματική κρίση για την οποία πρέπει να «τρέξουμε» διότι δεν έχουμε καθόλου χρόνου. Θα πρέπει μέχρι το 2030 να έχουμε περιορίσει κατά 40% την παραγωγή. Καταλαβαίνετε λοιπόν ότι η Ξάνθη πρέπει να αλλάξει και να αλλάξει προς το καλύτερο, γιατί το να έχουμε λιγότερα αυτοκίνητα, περισσότερο ποδήλατο και περπάτημα, σημαίνει ότι θα είναι μια Ξάνθη πολύ πιο ανθρώπινη, πολύ πιο φιλική, με λιγότερα ατυχήματα, αλλά κυρίως με πιο καθαρό αέρα, λιγότερο θόρυβο και ο πεζός θα είναι πραγματικά αυτός που θα έχει το «πάνω χέρι». Αρχικά θέλουμε συμμετοχή και ο Δήμος Ξάνθης θα αναλάβει την όλη πρωτοβουλία για να προσκαλέσει τον κόσμο σε διάφορες «φάσεις».

ΕΥΡΥΣ ΚΑΙ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΟΣ ΔΙΑΛΟΓΟΣ – ΘΕΛΟΥΜΕ ΝΑ ΠΕΡΙΟΡΙΣΟΥΜΕ ΤΑ ΙΧ ΚΑΙ ΝΑ ΠΡΟΩΘΗΣΟΥΜΕ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΕΣ ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΕΙΣ

Κατά τον χαιρετισμό του ο Δήμαρχος Ξάνθης, έκανε λόγο για την σημαντικότητα του περιορισμού των ρύπων και του θορύβου από την κυκλοφορία και για την προαγωγή της δημόσιας υγείας και των εναλλακτικών μέσων, εξηγώντας ότι «ήδη από το 2016 έχουμε ολοκληρώσει την κυκλοφοριακή μελέτη, που είναι ένας σημαντικός «χάρτης» που μας δίνει πολλές λύσεις, στο κομμάτι που αφορά στην κυκλοφορία. Επίσης επιχειρούμε συστηματικά να επιλύσουμε σημαντικά ζητήματα που αφορούν τόσο στην κυκλοφορία όσο και στην αστική ανάπτυξη του τόπου μας, με όρους περιβαλλοντικής βιωσιμότητας…»

Επιπλέον ο ίδιος αναφέρθηκε στους στόχους του Δήμου Ξάνθης, κάνοντας λόγο για έναν «ευρύ και ουσιαστικό διάλογο» (που ξεκίνησε επίσημα από αυτήν την διαβούλευση) για το ζήτημα των μετακινήσεων. Παράλληλα τόνισε ότι «έχουμε παρουσιάσει πολλάκις το περιβαλλοντικό πρόσημο της δημοτικής αρχής και στο πλαίσιο αυτό έχουμε αποφασίσει ότι θέλουμε να περιορίσουμε την χρήση του αυτοκινήτου για κοντινές αποστάσεις, θέλουμε να προωθήσουμε τις εναλλακτικές μετακινήσεις και να δώσουμε βάρος και χώρο στον πεζό, στο ποδήλατο, στην χρήση των διάφορων ΜΜΜ, ενώ παράλληλα θέλουμε να βάλουμε τάξη σε ζητήματα οδικής ασφάλειας και τροφοδοσίας των επιχειρήσεων…»

ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΑΜΘ, ΜΕΣΩ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΕΣΠΑ, Η ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ

Ακολούθως ο Αντιπεριφερειάρχης Ξάνθης κ. Νίκος Ευφραιμίδης, χαιρέτισε από πλευράς της ΠΕ Ξάνθης την προσπάθεια αυτή και σημείωσε ότι «είναι πολύ σημαντικό αλλά και πολύ δύσκολο να δημιουργηθεί ένα τέτοιο σχέδιο στον τόπο μας. Εμείς στηρίζουμε την προσπάθεια αυτού του δικτύου συμβουλευτικά με δυο υπαλλήλους (έναν Αρχιτέκτονα και έναν Πολιτικό Μηχανικό) και από εκεί και πέρα, με το πέρας του σχεδίου, η ΠΑΜΘ θα το χρηματοδοτήσει μέσω του νέου ΕΣΠΑ».

ΝΑ ΔΙΟΡΘΩΘΟΥΝ ΟΙ «ΣΤΡΕΒΛΩΣΕΙΣ» ΤΟΥ ΠΑΡΕΛΘΟΝΤΟΣ ΣΤΟΝ ΑΣΤΙΚΟ ΙΣΤΟ – ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑ ΣΤΑ ΑΜΕΑ

Επίσης, ο πρόεδρος του ΕΒΕ Ξάνθης κ. Στέλιος Μωραίτης, σημείωσε από την πλευρά του ότι: «θα πρέπει να διορθωθούν όλες οι στρεβλώσεις του παρελθόντος για τον αστικό ιστό, για πέριξ της πλατείας όπου είχαν γίνει τραγικά λάθη και για το επιχειρείν αλλά και για την κοινωνία γενικότερα. Θα ήθελα να προσεχθούν οπωσδήποτε οι επιχειρήσεις – τις οποίες εκπροσωπώ – για να βοηθήσουμε και να συμβάλλουμε στην ανάπτυξη και στις θέσεις εργασίας καθώς και να δοθεί προτεραιότητα στα ΑμεΑ για να μην δυσκολεύουμε αυτούς τους ανθρώπους που έχουν κινητικά προβλήματα».

ΣΥΖΕΥΞΗ ΤΗΣ ΤΟΠΙΚΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΜΕ ΤΟΝ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ ΤΟΜΕΑ

Τέλος, τον λόγο έλαβε και ο πρόεδρος του ΤΕΕ Θράκης κ. Δημήτρης Λουρίκας ο οποίος τόνισε ότι «το πιο σημαντικό είναι η σύζευξη της τοπικής κοινωνίας με τον επιστημονικό τομέα. Εμείς ως τεχνικός σύμβουλος του κράτους είμαστε εδώ για να βοηθήσουμε και μπορώ να πω ότι σε αυτό μπορούμε να συμβάλλουμε ακόμη περισσότερο γιατί έχουμε επιστήμονες που είναι από εδώ (σ.σ. από την Ξάνθη)», θέτοντας τους ανθρώπους του ΤΕΕ στην διάθεση όλων για ο,τιδήποτε χρειαστεί.