
Νέες «κόντρες», μεταξύ αυτοδιοικητικών στην ΚΕΔΕ, «πυροδότησε» η απόφαση για την μεταφορά των Πολεοδομιών από τους Δήμους στο ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ, αν και – τελικά – η διοίκηση της Κεντρικής Ένωσης Δήμων εξέφρασε την κάθετη και κατηγορηματική του αντίθεση σε αυτό!
Πως βλέπουν όμως οι δήμαρχοι μια τέτοια εξέλιξη; Θα βοηθήσει ή θα δυσχεραίνει ακόμη περισσότερο την εξυπηρέτηση των πολιτών η μεταφορά της Πολεοδομίας στο Κτηματολόγιο; Την άποψή τους για τα παραπάνω, εκφράζουν μέσα από την «Θ», ο πρόεδρος της ΠΕΔ ΑΜΘ και Δήμαρχος Νέστου κ. Σάββας Μιχαηλίδης και ο Δήμαρχος Ξάνθης κ. Στράτος Κοντός.
Σημειώνεται ότι σήμερα, η Πολεοδομία της Ξάνθης (με έδρα τον Δήμο Ξάνθης) εξυπηρετεί το σύνολο του Νομού.

ΟΠΙΣΘΟΔΡΟΜΗΣΗ ΣΕ ΟΛΑ ΤΑ ΕΠΙΠΕΔΑ, ΑΠΟ ΤΗΝ ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΩΝ ΣΤΟ ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ

Αναλυτικότερα, ο κ. Μιχαηλίδης, ανέφερε χαρακτηριστικά στην «Θ» ότι «αυτό σημειολογικά είναι μια προσπάθεια για να «τιμωρήσει» τους Δήμους. Αν θέλουν να αποφύγουν το «κάδρο» των σκανδάλων, δεν μπορεί να προσπαθούν να φέρουν την αυτοδιοίκηση μέσα στο «κάδρο» και να δημιουργηθούν εντυπώσεις. 187 Πολεοδομίες λειτουργού στην Ελλάδα και βρήκαν σε 2 ότι υπήρχαν υπάλληλοι που δεν λειτούργησαν σύμφωνα με τους κανόνες (δεοντολογικά) και δημιουργήθηκε ένα σκάνδαλο. Αυτό τι σημαίνει; Ότι όλες οι Πολεοδομίες (οι υπόλοιπες 185) είναι στην ίδια κατηγορία; Που τους τα έμαθαν αυτά για να τα λένε. Και πρέπει να την μεταφέρουν στο Κτηματολόγιο; Πρώτα από όλα η αφαίρεση των εξουσιών, είναι αντισυνταγματική διαδικασία και δευτερευόντως αντίκειται και στην αρχή του Συντάγματος που θέλει την αυτοδιοίκηση να λειτουργεί ανεξάρτητα (μέσα στο πλαίσιο του ελέγχου βέβαια). Καταργεί όμως επί της ουσίας το αυτοδιοίκητο, ενώ στο πρακτικό μέρος θα δημιουργήσει 100 φορές περισσότερα προβλήματα από αυτά που επικαλείται ότι θα λύσει. Πριν από 15 χρόνια περίπου ήταν που μεταφέρθηκαν οι απρόσωπες Πολεοδομίες των Νομαρχιών στους Δήμους και όλοι ξέρουμε ότι τότε υπήρχε το νοσηρό περιβάλλον. Τώρα τι προσπαθούν να κάνουν; Αυτό θα δημιουργήσει οπισθοδρόμηση σε όλα τα επίπεδα. Η ΚΕΔΕ αντιδρά – και όχι άδικα – σε αυτή την προσπάθεια που γίνεται. Έχει ανακοινωθεί και επίσημα από τον Πρωθυπουργό, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι εμείς δεν θα επισημάνουμε ένα λάθος που πάει να γίνει και να μην το τοποθετήσουμε στην σωστή του διάσταση. Το πισωγύρισμα θα είναι τόσο εμφανές που την επόμενη μέρα, όλες διεργασίες που γίνονται στις Πολεοδομίες σήμερα (και κάποιοι διαμαρτύρονται για μια – δυο μέρες ή μια εβδομάδα) θα χρειάζονται πέντε μήνες και πλέον. Δεν χρειάζεται ιδιαίτερη μνεία για να το αντιληφθεί κανείς. Θα το δει άμεσα».


ΔΕΝ ΕΡΩΤΗΘΗΚΑ ΑΝ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΙΝΕΙ Ή ΟΧΙ – ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΠΡΟΣ ΟΦΕΛΟΣ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ Ο ΤΡΟΠΟΣ ΑΥΤΟΣ

Ηπιότερους τόνους, διατηρεί από την πλευρά του ο Δήμαρχος Ξάνθης κ. Στράτος Κοντός, ο οποίος, μιλώντας στην «Θ», τονίζει τα εξής:
«Η Πολεοδομία Ξάνθης, εξυπηρετεί το σύνολο του Ν. Ξάνθης, χωρίς όμως να έχει την αντίστοιχη στήριξη που πρέπει, από τους υπόλοιπους που εξυπηρετούνται από την Πολεοδομία Ξάνθης. Όλο τον φόρτο τον επωμίζεται ο Δήμος Ξάνθης, με αποτέλεσμα – σε πολλά σημεία λόγω αυτού του φόρτου– να ταλαιπωρούνται πολύ και οι δημότες Ξάνθης. Οπότε, νομίζω ότι αυτός ο τρόπος που επιλέγει το Υπουργείο να το λύσει – αν δώσει και την αντίστοιχη στήριξη και βοήθεια έτσι ώστε να στελεχωθεί ακόμη καλύτερα το κομμάτι αυτό – πιθανώς να είναι προς όφελος του δημότη. Εγώ βλέπω την λειτουργία και την εξυπηρέτηση απέναντι στον πολίτη. Όπου υπάρχουν «αμαρτίες», ας το δουν οι… αμαρτωλοί. Για την Πολεοδομία Ξάνθης δεν υπάρχει τέτοιο ζήτημα. Εμείς κοιτάμε το κομμάτι της εξυπηρέτησης του πολίτη και της ανάπτυξης της περιοχής, γιατί οι Πολεοδομίες είναι βασικός μοχλός ανάπτυξης μιας περιοχής. Μεγάλες εταιρείες κάνουν επενδύσεις και εκεί χρειάζεται η ακόμη μεγαλύτερη στήριξη των Πολεοδομιών, έτσι ώστε να κινούνται όσο το δυνατόν γρηγορότερα οι διαδικασίες. Εμείς βλέπουμε το κομμάτι της λειτουργίας και αν έτσι όπως γίνεται θα υπάρχει καλύτερη λειτουργία και αποδοτικότητα (και καλύτερη εξυπηρέτηση απέναντι στον πολίτη) καλώς να γίνει. Ούτως ή άλλως εγώ σαν Δήμαρχος, δεν ερωτήθηκα από το κράτος αν θα πρέπει να γίνει ή όχι. Δεν είναι θέμα «υπέρ» ή «κατά» λοιπόν, αλλά να γίνεται υπέρ του πολίτη και υπέρ της λειτουργίας της περιοχής. Η ΚΕΔΕ είναι συλλογικό όργανο, έχει τις αποφάσεις και τις απόψεις της και εμείς είμαστε μέλη της ΚΕΔΕ. Και οι διαφορετικές απόψεις, είναι για να παράγουν αποτέλεσμα. Στο τέλος όμως, όλοι συστρατευόμαστε πίσω από τις αποφάσεις της πλειοψηφίας».
Η ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΗΣ ΚΕΔΕ
Η Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδος, δηλώνει την ξεκάθαρη αντίθεσή της στη μεταφορά των Πολεοδομιών στο Κεντρικό Κράτος.
Με σημερινή απόφαση του κι ενόψει της επικείμενης συνάντησης με την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος στις 23 Σεπτεμβρίου, το Διοικητικό Συμβούλιο της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδος εκφράζει την κάθετη και κατηγορηματική του αντίθεση με την πρόσφατη κυβερνητική εξαγγελία στη ΔΕΘ, για μεταφορά της αρμοδιότητας των Πολεοδομιών στο Κεντρικό Κράτος και συγκεκριμένα, στο Κτηματολόγιο.
Για την ΚΕΔΕ είναι καταρχήν ζήτημα συνταγματικής τάξης, αφού οι αρμοδιότητες που ασκούν οι Πολεοδομίες αφορούν, σύμφωνα με το άρθρο 102 του Συντάγματος, αποκλειστικά τοπικές υποθέσεις. Για την Αυτοδιοίκηση Α’ Βαθμού αποτελεί «κόκκινη γραμμή» κάθε προσπάθεια να μεταφερθούν εκτός Δήμων κρίσιμες και συνταγματικά κατοχυρωμένες αρμοδιότητες που αφορούν την ποιότητα ζωής των πολιτών και τη φυσιογνωμία των πόλεων μας, όπως είναι ο καθορισμός των όρων δόμησης και οι χρήσεις γης.
Η ΚΕΔΕ πρώτη έχει επισημάνει την ανάγκη για τη λειτουργία σύγχρονων Πολεοδομιών, που θα λειτουργούν με το αναγκαίο προσωπικό και με ένα σύγχρονο θεσμικό πλαίσιο, πάντα όμως ως αρμοδιότητα κι ευθύνη των Δήμων.
Απορρίπτουμε κατηγορηματικά τον ισχυρισμό ότι η διαφθορά αποτελεί κανόνα για το σύνολο των Πολεοδομιών και των Δήμων. Για τα μεμονωμένα φαινόμενα διαφθοράς που πράγματι εμφανίζονται στη λειτουργία κάποιων Πολεοδομιών, δεν ευθύνεται το γεγονός ότι ανήκουν στην ευθύνη των δήμων. Αντίστοιχα, και περισσότερα φαινόμενα παρατηρούνταν κατα το διάστημα που η ευθύνη λειτουργίας τους ανήκε στις Κρατικές Νομαρχίες, πριν στη συνέχεια μεταφερθούν στον πρώτο βαθμό. Τα φαινόμενα διαφθοράς οφείλονται σε άλλες, πολύχρονες παθογένειες του Κράτους, οι οποίες δεν αντιμετωπίζονται απλά με μεταφορά των Πολεοδομιών στο Κτηματολόγιο. Παθογένειες όπως :
- Η έλλειψη χωροταξικών σχεδίων και η ανυπαρξία ενός ξεκάθαρου πλαισίου που θα επιτρέπει σε πολίτες κι επενδυτές να γνωρίζουν πού μπορούν να χτίσουν, τι και με ποιους όρους. Δεν ευθύνονται οι Δήμοι αλλά το Κεντρικό Κράτος που δεν έχουν καταρτιστεί ακόμη τα σχέδια αυτά.
- Η πολυνομία και η έλλειψη ξεκάθαρων αρμοδιοτήτων μεταξύ των βαθμίδων του Κράτους.
- Η υποστελέχωση των Πολεοδομιών. Η ΚΕΔΕ συστηματικά ζητά την πρόσληψη επιστημονικού προσωπικού, ώστε να μπορούν να ανταποκρίνονται στο δύσκολο έργο τους.
- Η ψήφιση αντισυνταγματικών νομοσχεδίων, για την οποία ασφαλώς δεν ευθύνονται οι Δήμοι αλλά το Κεντρικό Κράτος. Αντισυνταγματικών νομοσχεδίων όπως ο πρόσφατος ΝΟΚ, που κρίθηκαν αντισυνταγματικοί, κατέπεσαν στο ΣτΕ και έχουν δημιουργήσει μεγάλη αναταραχή στην αγορά γης.
Με βάση τα πραγματικά δεδομένα που παραθέτουμε, δεν αντιλαμβανόμαστε πώς το Κεντρικό Κράτος θα κάνει καλύτερα τη δουλειά όσον αφορά τις πολεοδομίες, όταν σε δικά του λάθη και παραλείψεις οφείλονται προβλήματα όπως η μη ολοκλήρωση ως σήμερα της λειτουργίας του Κτηματολογίου, η έλλειψη χωροταξικών πλαισίων, η προώθηση και ψήφιση αντισυνταγματικών νομοθετικών ρυθμίσεων, κλπ.
Είμαστε απολύτως κατηγορηματικοί πως οι Δήμοι μπορούν, αν έχουν τα κατάλληλα θεσμικά εργαλεία και το προσωπικό, να λειτουργήσουν καλύτερα από όλους τις Πολεοδομίες, με μεγαλύτερη διαφάνεια κι αποτελεσματικότητα.
ΜΑΛΑΜΑΤΕΝΙΑ ΑΛΑΤΖΑ