
Μετά τα κινέζικα μαγαζιά που κατέκλυσαν την πόλη…
Ν. Γρηγοριάδης: «Νεκρή η αγορά και… φορτωμένες οι courier – Ζημιά για μικρούς αλλά και για μεγάλους»
Μπορεί μέχρι πριν λίγα χρόνια, η παραδοσιακή αγορά της Ξάνθης να «πάλευε» με τα κινέζικα προϊόντα, σε επίπεδο στεγασμένου εμπορίου, με τα τεράστια σε μέγεθος και σε γκάμα κινέζικα καταστήματα, ωστόσο σήμερα… «παλεύει» και διαδικτυακά με το κινέζικο ηλεκτρονικό εμπόριο και τις γνωστές πλατφόρμες στις οποίες μπορεί κανείς να βρει από «ψιλολόγια» μέχρι και ο,τι μπορεί να βάλει ο νους του.
Και όλα αυτά σε τιμές που αποτελούν «τυράκια» για τον καταναλωτή, ο οποίος αψηφά τους κινδύνους που ελλοχεύουν, μέχρι τουλάχιστον να την «πατήσει», όπως εξηγεί μιλώντας στην «Θ», ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ξάνθης κ. Νίκος Γρηγοριάδης. Ο ίδιος τονίζει μεταξύ άλλων ότι οι εν λόγω πλατφόρμες κάνουν ζημιά σε μικρά αλλά και μεγάλα καταστήματα, σημειώνοντας παράλληλα ότι ήδη οι αρμόδιες Συνομοσπονδίες και Επιμελητήρια αλλά Εμπορικοί Σύλλογοι της χώρας, έχουν ζητήσει από την κυβέρνηση την φορολόγησή τους.

ΟΙ ΠΛΑΤΦΟΡΜΕΣ ΔΙΝΟΥΝ «ΤΥΡΑΚΙΑ» ΣΤΟΝ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗ, ΑΛΛΑ…
Αναλυτικότερα, ο κ. Γρηγοριάδης, επισήμανε στην «Θ» ότι «ουσιαστικά ο καταναλωτής βρίσκει σε αυτές τις πλατφόρμες τα «τυράκια», δηλαδή τα μικροπραγματάκια που είναι κατά βάση σχεδόν άχρηστα. Απλά σου τα «πλασάρουν» τόσο όμορφα, που εσύ νομίζεις ότι είναι αναγκαία και χρήσιμα, με μικροποσά και δωρεάν μεταφορικά κλπ. Έχουν κάνει ήδη δημόσια παρέμβαση η ΕΣΕΕ, και το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών αλλά και Εμπορικοί Σύλλογοι κατά τις συναντήσεις που γίνονται με τα θεσμικά όργανα, να φορολογηθούν αυτές οι πλατφόρμες με όλα αυτά τα πράγματα από την Κίνα. Βέβαια δεν ξέρω κατά πόσο είναι εφικτό αυτό από την κυβέρνηση. Και υπάρχει και ένα ακόμη θέμα. Είχα διαβάσει ένα άρθρο, που έλεγε για έναν καταναλωτή στην Ιταλία, που παρήγγειλε 40 ευρώ πράγματα από μια τέτοια πλατφόρμα, που ήταν απομιμήσεις. Και στο τελωνείο, αντί να πάρει τα πράγματά του, πήρε ένα πρόστιμο 600 ευρώ. Γιατί όταν παραγγέλνεις, σημαίνει ότι έχεις γνώση ότι είναι απομίμηση προϊόντων. Βέβαια μπορεί να μην περιμένεις ότι θα τα ελέγξουν στο τελωνείο, αλλά γίνονται και κάποιοι έλεγχοι εκεί. Μπορεί να μην γίνονται έλεγχοι στα πάντα, αλλά κατά καιρούς – έστω και δειγματοληπτικά – γίνονται. Και έτσι, αυτός ο άνθρωπος, αντί να πάρει τα πράγματά του (που δεν θα τα πάρει ποτέ φυσικά), πήρε ένα πρόστιμο 600 ευρώ, για πράγματα αξίας 40 ευρώ. Ελλοχεύει δηλαδή και αυτός ο κίνδυνος για τους καταναλωτές, όταν παραγγέλνουν από τέτοιες πλατφόρμες προϊόντα που μοιάζουν επώνυμα και είναι πολύ φθηνά. Υπάρχει ο κίνδυνος της απομίμησης, που μπορεί να επισύρει και πρόστιμα. Φυσικά ο καταναλωτής δεν το αντιλαμβάνεται αυτό».

ΝΕΚΡΗ Η ΑΓΟΡΑ ΚΑΙ… ΦΟΡΤΩΜΕΝΕΣ ΟΙ COURIER
Σε ποια καταστήματα και σε ποιον βαθμό γίνεται ζημιά από αυτές τις πλατφόρμες; Ο κ. Γρηγοριάδης απαντά ως εξής: «Κάνει ζημιά και στα μικρά καταστήματα αλλά και στα μεγάλα καταστήματα καθώς και στην εθνική οικονομία. Σε όλους κάνει ζημιά. Βλέπουμε ότι η αγορά σε μεγάλα διαστήματα είναι «νεκρή» και φυσικά δεν μπορούμε να τα «ρίχνουμε» πάντα στις μεγάλες αλυσίδες και στα μεγάλα εμπορικά κέντρα, γιατί πολλές φορές και αυτών ο τζίρος είναι κάτω. Μην νομίζετε ότι πάντα έχουν υψηλές κερδοφορίες. Και την ίδια στιγμή περνάς έξω από καταστήματα κούριερ και είναι γεμάτα. Καλά κάνουν οι άνθρωποι βέβαια και έχουν δουλειά, αλλά όλα αυτά τα εμπορεύματα τα παραγγέλνουν κάποιοι από τον καναπέ τους. Αυτό το βλέπουμε πολλές φορές και στα box now που είναι συνέχεια φορτωμένα και πολλές φορές, άνθρωποι που παραγγέλνουν πράγματα, δεν βρίσκουν θυρίδες στο κέντρο και πηγαίνουν στα χωριά. Τα συρτάρια αυτά δεν χωρούν μεγάλα αντικείμενα, άρα πιθανόν το μεγαλύτερο ποσοστό των παραγγελιών – αν όχι όλες – να είναι από τέτοιες πλατφόρμες. Όσον αφορά στα κινέζικα καταστήματα, αυτά έχουν μειωθεί, σε σχέση με παλαιότερα. Τώρα έχουν μείνει ουσιαστικά 2-3 μέσα στην πόλη. Το μεγάλο έκλεισε (αν και ακούστηκε ότι κάποιος το αγόρασε, αλλά δεν γνωρίζουμε αν θα γίνει κινέζικο). Γενικά, η παραδοσιακή αγορά, που ξέραμε τα τελευταία 30-40 χρόνια, πνέει τα λοίσθια. Δεν ξέρω αν στην επόμενη δεκαετία θα υφίσταται στο μέγεθος που είναι τώρα. Αυτό συμβαίνει σε όλες τις πόλεις, αλλά η Ξάνθη έχει ένα παραπάνω πρόβλημα με την αποβιομηχανοποίηση, με την μείωση του εργατικού δυναμικού, με την μετανάστευση κλπ. Όλα αυτά – συν όλα τα υπόλοιπα ανταγωνιστικά που βιώνουμε – συντελούν κατά του κλασικού εμπορικού ιστού. Η κινεζική αγορά, έχει εισβάλλει παντού. Όχι μόνο στην αγορά, αλλά και στην τεχνολογία. Για αυτό και ζητήθηκε επίσημα, να φορολογηθούν».
«Θ»