Τέταρτη συνεδρίαση της Επιτροπής του Δήμου Ξάνθης για την αναγνώριση του Άνω Καρυοφύτου ως μαρτυρικής κοινότητας

Τέταρτη συνεδρίαση της Επιτροπής του Δήμου Ξάνθης για την αναγνώριση του
Άνω Καρυοφύτου ως μαρτυρικής κοινότητας

Συνεδρίασε το Σάββατο 27 Ιουνίου 2026, στην αίθουσα του Δημοτικού
Συμβουλίου Ξάνθης, για τέταρτη φορά, η Επιτροπή του Δήμου Ξάνθης για την
προετοιμασία και κατάθεση αιτήματος προς το Υπουργείο Εσωτερικών για την
αναγνώριση του Άνω Καρυοφύτου ως μαρτυρικής κοινότητας.

Κατά τη συνάντηση εξετάστηκε η πορεία επεξεργασίας των στοιχείων που
είχαν παραδοθεί στις αρχές του μήνα στον Δήμο Ξάνθης από το Ίδρυμα
Θρακικής Τέχνης και Παράδοσης, τον Πολιτιστικό Σύλλογο Απογόνων
Προσφύγων και τον Πολιτιστικό Σύλλογο Κατοίκων και Φίλων Άνω Καρυοφύτου.

Αποφασίστηκε το συγκεντρωμένο αρχειακό και πληροφοριακό υλικό, μαζί με
τις προφορικές μαρτυρίες που συνέλεξε το περασμένο έτος το πρόγραμμα
Δράσεις Ιστορίας Μνήμης Πολιτισμού, να παραδοθεί στα μέλη της
επιστημονικής κοινότητας που συμμετέχουν στην Επιτροπή εκ μέρους του
Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης, προκειμένου να μελετηθεί.

Στη συνέχεια, η Γραμματεία της Επιτροπής θα προχωρήσει στη σύνταξη της
σχετικής τεκμηριωτικής έκθεσης, η οποία θα αναφέρεται στο συγκεντρωμένο
υλικό και στους λόγους για τους οποίους το αίτημα πληροί τις
προδιαγραφές ένταξης του Άνω Καρυοφύτου στις μαρτυρικές πόλεις και χωριά
της Ελλάδας που έχουν αναγνωριστεί με προεδρικό διάταγμα.

Στη συνάντηση παρευρέθηκε και ο κ. Νίκος Μπιμπάκης, Ειδικός Σύμβουλος
του Περιφερειάρχη Κρήτης για θέματα ιστορίας και μνήμης και Πρόεδρος της
Ένωσης Θυμάτων Ολοκαυτώματος Σοκαρά, ο οποίος μετέφερε στα μέλη της
Επιτροπής εμπειρίες από την προετοιμασία αντίστοιχων αιτημάτων
κοινοτήτων της Κρήτης.

Στο πλαίσιο της συνεδρίασης, το πρόγραμμα Δράσεις Ιστορίας Μνήμης
Πολιτισμού και ο Πολιτιστικός Σύλλογος Απογόνων Προσφύγων ενημέρωσαν
τους εκπροσώπους των υπόλοιπων φορέων της Επιτροπής για την πρόσφατη
συνάντηση με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας κ. Κωνσταντίνο Τασούλα και τον
Υφυπουργό Εσωτερικών κ. Βασίλη-Πέτρο Σπανάκη στο Δίστομο.

Ο Πολιτιστικός Σύλλογος Απογόνων Προσφύγων ενημέρωσε επίσης την Επιτροπή
ότι, μετά τη συνάντηση στο Δίστομο και την παράδοση ενημερωτικής
επιστολής προς τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας για τα βήματα που έχουν
πραγματοποιηθεί μέχρι σήμερα, υπήρξε τηλεφωνική επικοινωνία από τον
Πρόεδρο της Δημοκρατίας προς τον Σύλλογο. Κατά την επικοινωνία αυτή, ο
Πρόεδρος της Δημοκρατίας γνωστοποίησε ότι έλαβε γνώση του περιεχομένου
της επιστολής και ότι θα παρακολουθεί την εξέλιξη του θέματος.

Τέλος, το πρόγραμμα Δράσεις Ιστορίας Μνήμης Πολιτισμού ενημέρωσε την
Επιτροπή για τις συζητήσεις που πραγματοποιήθηκαν στο Δίστομο με την
ηγεσία και μέλη του Δικτύου Μαρτυρικών Πόλεων και Χωριών της Ελλάδος
1940-1945, μεταξύ των οποίων ο Πρόεδρος του Δικτύου και Δήμαρχος
Καλαβρύτων κ. Θανάσης Παπαδόπουλος, καθώς και ο Αντιπρόεδρος του Δικτύου
και Δήμαρχος Διστόμου – Αράχοβας – Αντίκυρας κ. Γιάννης Σταθάς. Στο
πλαίσιο των συζητήσεων αυτών εκφράστηκε εκ νέου συμπαράσταση στο αίτημα
για την αναγνώριση του Άνω Καρυοφύτου ως μαρτυρικής κοινότητας, το οποίο
στηρίζεται από το σύνολο του Δημοτικού Συμβουλίου Ξάνθης, τους φορείς
και την τοπική κοινωνία, ως πράξη ηθικής αποκατάστασης της μνήμης των
θυμάτων.

Η διαδικασία θα συνεχιστεί το επόμενο διάστημα με την επιστημονική
επεξεργασία του υλικού και τη σύνταξη της τεκμηριωτικής έκθεσης που θα
συνοδεύσει το αίτημα προς το Υπουργείο Εσωτερικών.