Τα τρένα θα «σφυρίξουν» και στην Ξάνθη

Συνεργασία ΠΑΜΘ- ΕΡΓΟΣΕ και ΟΣΕ για την σιδηροδρομική «επανάσταση»

Συνέντευξη τύπου με Μ. Αμοιρίδη, Χ. Βίνη και Κ. Μουρουδέλη

Μέσα στο 2025 φαίνεται ότι θα «σφυρίξουν» – επιτέλους – τα επιβατικά τρένα στην ΠΕ Ξάνθης, όπως προέκυψε κατά την χθεσινή συνέντευξη τύπου που παραχώρησαν ο Θεματικός Αντιπεριφερειάρχης Υποδομών της ΠΑΜΘ κ. Μιχάλης Αμοιρίδης, ο Πρόεδρος και Διευθύνων σύμβουλος ΕΡΓΟΣΕ ΑΕ κ. Χρήστος Βίνης, ο  Διευθυντής Στρατηγικού Σχεδιασμού και Ανάπτυξης ΟΣΕ ΑΕ κ. Κωνσταντίνος Μουρουδέλης,  σχετικά με την υλοποίηση των νέων έργων αλλά και τη συντήρηση αναβάθμιση υφιστάμενων που αφορούν στις σιδηροδρομικές υποδομές στην περιοχή μας.

«ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ – ΤΟΞΟΤΕΣ, ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗ – ΟΡΜΕΝΙΟ ΚΑΙ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ ΤΟΥ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΟΥ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΟΥ ΔΙΚΤΥΟΥ, ΟΙ ΒΑΣΙΚΟΙ ΑΞΟΝΕΣ»

Αρχικά, ο κ. Αμοιρίδης, αφού ευχαρίστησε τους δυο συνομιλητές του για την παρουσία τους στην Ξάνθη αλλά και για την συνεργασία τους, επισήμανε μεταξύ άλλων: «θέλω να πω ότι ο Περιφερειάρχης Χρήστος Μέτιος και όλοι εμείς οι συνεργάτες του, οι Περιφερειακοί Σύμβουλοι, είμαστε πολύ ικανοποιημένοι από αυτήν την συνεργασία. Είμαστε ικανοποιημένοι που τόσο  η ΕΡΓΟΣΕ και ο ΟΣΕ, όσο και η κυβέρνηση αφουγκράζεται τις ανησυχίες της περιοχής και προχωρούν με πρωτοποριακές μεθόδους για την χώρα και ταχύτατα βήματα, στην υλοποίηση των έργων αυτών. Τα έργα είναι τρία. Το πρώτο είναι μεγάλο και εμβληματικό έργο που αφορά στην νέα γραμμή Θεσσαλονίκη – Τοξότες, μια γραμμή που θα δώσει άλλη αναπτυξιακή πορεία και στην περιοχή της Ξάνθης. Επίσης είναι το μεγάλο έργο από την Αλεξανδρούπολη έως το Ορμένιο, με ηλεκτροκίνηση και φυσικά είναι και η συντήρηση του υφιστάμενου δικτύου των Σιδηροδρομικών Γραμμών, των υποδομών και των κτιριακών εγκαταστάσεων».

«ΕΠΙΔΙΩΚΟΥΜΕ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΑ ΤΗΝ ΔΙΑΣΥΝΔΕΣΗ ΤΩΝ ΛΙΜΑΝΙΩΝ ΤΗΣ Β. ΕΛΛΑΔΟΣ ΜΕ ΜΠΟΥΡΓΚΑΣ, ΒΑΡΝΑ ΚΑΙ ΠΟΤΑΜΟ ΡΟΥΣΕ – ΓΕΩΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗΣ ΣΗΜΑΣΙΑΣ ΤΑ ΕΡΓΑ»

Από την πλευρά του ο κ. Βίνης τόνισε ότι με μεγάλη χαρά τα στελέχη της ΕΡΓΟΣΕ δέχθηκαν την πρόσκληση για  την διαβούλευση, τονίζοντας μεταξύ άλλων ότι «με αυτά τα δύο έργα από την μεριά της χώρας μας προχωρά και υλοποιείται το C2C Project, που τόσα χρόνια ακούμε. Ουσιαστικά επιδιώκουμε την διασύνδεση των Λιμανιών της Β. Ελλάδος και αναφέρομαι στην Θεσσαλονίκη, στην Καβάλα, στην Αλεξανδρούπολη, με τα αντίστοιχα Λιμάνια του Μπουργκάς, της Βάρνα και του Ποταμού Ρούσε. Στόχος, όλου αυτού του Project είναι να διαμορφώσουμε έναν νέο διαμετακομιστικό κόμβο στην μεριά της ΑΜΘ. Είναι γεωστρατηγικής σημασίας έργα. Σκεφτείτε ότι μόνον το 2% να καταφέρουμε να απορροφήσουμε από το εμπορευματικό φορτίο των στενών του Βοσπόρου, τα έργα αυτά ύψους 2,6 δις και τα δύο, βαίνουν βιώσιμα. Σήμερα βρισκόμαστε στο σημείο όπου έχουμε οριστικοποιήσει τους γενικούς σχεδιασμούς αυτών των 2 έργων. Στον επόμενο 1,5 με 2 μήνες θα κλείσουμε τον βασικό σχεδιασμό των έργων, επομένως μέσα στο Καλοκαίρι του 2023 θα έχουμε δεσμευτικές οικονομικές και τεχνικές προσφορές. Αυτό σημαίνει ότι στα μέσα του 2ου εξαμήνου του 2023, θα έχουμε ανάδοχο. Όλο αυτό, βλέποντάς το κάποιος μακροσκοπικά, θα αντιληφθεί ότι έχουμε ένα «παράθυρο» ενδιάμεσα στους Τοξότες και στην Αλεξανδρούπολη, όπου το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα από την μεριά του, η μητρική εταιρεία της ΕΡΓΟΣΕ, ο ΟΣΕ, θα προχωρήσει στην δημοπράτηση ενός ΣΔΙΤ έργου, βαριάς συντήρησης και ανάταξης της υφιστάμενης σιδηροδρομικής γραμμής, επομένως όλο το κομμάτι της σιδηροδρομικής σύνδεσης της ΑΜΘ, θα οριστικοποιηθεί και θα είναι πλήρως λειτουργικό».

ΤΑ «ΚΟΣΤΗ» ΤΩΝ ΕΡΓΩΝ ΚΑΙ ΤΑ ΟΡΙΑ ΤΑΧΥΤΗΤΑΣ

Σημειώνεται ότι το έργο της Αλεξανδρούπολης – Ορμενίου, ανέρχεται σε 1 δις, ενώ το έργο Θεσσαλονίκης – Τοξότες, σε 1,7 δις. Τα προαναφερόμενα έργα, όπως επισήμανε ο κ. Βίνης, θα έχουν όρια ταχύτητας που επιτάσσει η διαλειτουργικότητα των διευρωπαϊκών δικτύων.

«ΑΠΑΞΙΩΜΕΝΟΣ ΕΠΙ ΠΟΛΛΑ ΧΡΟΝΙΑ Ο ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΣ – ΠΡΟΣ ΥΠΟΓΡΑΦΗ Η ΕΝΤΑΞΗ ΣΤΑ ΕΡΓΑ ΣΔΙΤ – ΣΥΜΒΑΣΙΟΠΟΙΕΙΤΑΙ ΜΕΧΡΙ ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ 2023»

Τέλος, από την δική του πλευρά ο κ. Μουρουδέλης υπογράμμισε μεταξύ άλλων ότι «πράγματι ο σιδηρόδρομος επί πάρα πολλά χρόνια έχει απαξιωθεί. Είχε μείνει χωρίς κόσμο, είχε εγκαταλειφθεί και γίνονταν με πολλές δυσκολίες τα δρομολόγια. Δεν είχε κόσμο να κάνει διασταυρώσεις στους σταθμούς, η γραμμή είχε εγκαταλειφθεί και η συντήρηση ήταν πλημμελής… Αυτά τα έργα είχαν γίνει παλιά και τα περισσότερα υλικά – και ειδικά μέσα στις σήραγγες – ήταν από το  1926. Η κυβέρνηση – γιατί αυτό δεν μπορούσαμε να το κάνουμε μόνοι μας – έβαλε στο Ταμείο Ανάκαμψης 100 εκ. για την ανάταξη και αναβάθμιση. Αυτό σημαίνει ότι ξηλώνουμε όλα τα παλιά υλικά που δεν μπορούμε να συντηρήσουμε γιατί δεν υπάρχουν. Όλη αυτή η γραμμή σε πολλά σημεία της, έχει να συντηρηθεί και να ανακαινιστεί από το 2007 και σε άλλα σημεία δεν έχει συντηρηθεί καθόλου. Μιλώ για την υφιστάμενη γραμμή, που είναι ένα κομμάτι του υφιστάμενου σιδηροδρομικού δικτύου και είναι σε οριακή λειτουργία (μπορεί να περάσει μια ειδική μεταφορά κάτω από συνθήκες… Αυτά τα 100 εκ. δεν έφτασαν και η κυβέρνηση μας καθοδήγησε προς μια νέα κατεύθυνση συντήρησης των σιδηροδρομικών έργων και μάλιστα έδωσε προτεραιότητα (ο Υπουργός) στην Β. Ελλάδα, γιατί το κάτω κομμάτι είναι αποδοτικό, ενώ το βόρειο ανταποδοτικό. Άρα, το υπόλοιπο ποσό για την μακροχρόνια συντήρηση μετά τις ανατάξεις, να το καλύψει το εθνικό σκέλος του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων…»

«ΤΟ 2025 ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΕΧΟΥΜΕ ΜΙΑ ΠΛΗΡΩΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΗ ΓΡΑΜΜΗ – ΑΠΟ ΤΙΣ ΠΡΩΤΕΣ ΠΟΥ ΘΑ ΩΦΕΛΗΘΟΥΝ, Η ΠΕΡΙΟΧΗ ΜΑΣ»

Σε ερώτηση της «Θ» για το τι θα έλεγαν σήμερα στους Ξανθιώτες, καθώς εδώ και πολλά χρόνια η μεταφορά με τρένο για έναν Ξανθιώτη ξεκινά από την… Δράμα (με την κάλυψη της διαδρομής από την Ξάνθη στην Δράμα με λεωφορείο) ο κ. Αμοιρίδης απάντησε ως εξής: «Έτσι όπως το ακούμε, σε περίπου 2 χρόνια, δηλαδή το 2025, θα μπορούμε να έχουμε μια πλήρως λειτουργική γραμμή. Επί δεκαετίες ολόκληρες, ο σιδηρόδρομος δεν ήταν στις προτεραιότητες της χώρας (και αυτό δεν είναι το πολιτικό αλλά το δεδομένο). Τώρα, φαίνεται ότι μπαίνει στις προτεραιότητες της χώρας και η δική μας περιοχή είναι από τις πρώτες που θα ωφεληθούν από αυτές τις αποφάσεις. Συνεπώς, χρειάζεται λίγη υπομονή έτσι ώστε να έχουμε ένα σύγχρονο δίκτυο, ευρωπαϊκών προδιαγραφών, να μπορούν να μπουν σύγχρονοι, ευρωπαϊκοί συρμοί και να έχουμε την ασφάλεια και την ταχύτητα που έχουμε. Και αυτό είναι το σημαντικό. Μέσα στο 2023 θα έχουμε σημαντικές εξελίξεις, το 2024 – 2025 σημαντικά έργα συντήρησης και λίγο αργότερα (2-3 χρόνια) θα έχουμε και τις καινούριες συνδέσεις και ενδεχομένως και περισσότερες βελτιώσεις».