
Με αφορμή το φρικτό τροχαίο στα διόδια του Ιάσμου…
Γ. Μυλωνάς: «Φταίει και ο… αυτόματος πιλότος των οχημάτων – Να καταργηθούν τα διόδια»
Π. Δροσίδης: «Πλευρικά διόδια και τροχαία αυτοκινητοδρόμων, η λύση»
Το δεύτερο παρόμοιο-τραγικό δυστύχημα, συνέβη μέσα σε μόλις τέσσερις μήνες η χώρα μας, καθώς στις 18 Αυγούστου, σημειώθηκε ένα σοκαριστικό τροχαίο στην Εγνατία Οδό, στο τμήμα Ξάνθης – Κομοτηνής, στο ύψος των διοδίων του Ιάσμου, όταν ένα φορτηγό έπεσε επάνω σε δύο οχήματα, που ανέμεναν στην «ουρά» των διοδίων, με αποτέλεσμα το ένα ΙΧ να πιάσει φωτιά και να απανθρακωθούν τρία άτομα που εγκλωβίστηκαν μέσα σε αυτό.
Στο μοιραίο όχημα επέβαιναν ένας 59χρονος οδηγός και τρεις ακόμη επιβάτες 61 και 57 ετών που έχασαν την ζωή τους, καθώς και μια γυναίκα 49 ετών η οποία διασώθηκε, ενώ στο άλλο (μπροστινό) επέβαιναν ένας 36χρονος οδηγός, μια 28χρονη συνοδηγός και τα δυο παιδιά τους, ηλικίας 4 και 6 ετών, όλοι τους τραυματίες.
Αντίστοιχο περιστατικό – πάλι με την εμπλοκή φορτηγού – σημειώθηκε στις 15 Απριλίου, στα διόδια του Πολυμύλου Κοζάνης, με τα ίδια τραγικά αποτελέσματα.
Τι φταίει όμως, για όλα αυτά τα τραγικά περιστατικά επάνω στην Εγνατία; Πόσο επικίνδυνα αποδεικνύονται τα μετωπικά διόδια και τι θα μπορούσε να αλλάξει στην Εγνατία Οδό, ώστε να αποσοβηθούν οι κίνδυνοι τροχαίων ατυχημάτων και δυστυχημάτων;
Την άποψή τους για όλα τα παραπάνω, εκφράζουν μέσα από την Θ» ο χονδρέμπορος φρούτων και επί χρόνια επαγγελματίας οδηγός φορτηγού κ. Γιώργος Μυλωνάς και ο πρόεδρος της Συνδικαλιστικής Κίνησης Αστυνομικών Ν. Ξάνθης κ. Παναγιώτης Δροσίδης.

ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΚΑΤΑΡΓΗΘΟΥΝ ΤΑ ΔΙΟΔΙΑ-ΦΤΑΙΕΙ ΚΑΙ Ο… «ΑΥΤΟΜΑΤΟΣ ΠΙΛΟΤΟΣ»

Πιο αναλυτικά ο κ. Μυλωνάς, ανέφερε στη «Θ» τα εξής: «οι οδηγοί των φορτηγών δεν πρέπει να είναι κουρασμένοι. Το ωράριο επάνω στο τιμόνι είναι πάρα πολύ αυστηρό, εκτός αν είναι παράνομοι (δεν έχουν τηρήσει το ωράριο). Αλλά αν συμβεί αυτό και τους πιάσουν, είναι πολύ μεγάλα τα πρόστιμα. Όταν έχεις να διανύσεις πάρα πολλά χιλιόμετρα, επέρχεται η κούραση και η «βαρεμάρα» και ειδικά όταν είσαι στην Εγνατία – που είναι μια ευθεία – «βαριέται» το μάτι σου και μπορεί να γίνουν πολλές ανοησίες. Άλλος παίζει με το κινητό του, άλλος στέλνει μηνύματα κλπ. Το μεγαλύτερο κακό είναι τα κινητά, αλλά αυτό έχει να κάνει με όλους τους οδηγούς οχημάτων και ένα παραπάνω με τους οδηγούς φορτηγών. Επειδή είναι τόσο «απλωμένη» η Εγνατία και είναι τόσο άνετοι καθώς είναι επαγγελματίες χρόνια, είναι πιο χαλαροί και πιο επιρρεπείς. Όσον αφορά στα μετωπικά διόδια, κανονικά αυτά τα πρέπει να καταργηθούν και να υπάρχουν όταν μπαίνεις σε μια περιοχή και στην έξοδο όπου βγαίνεις, όπως γίνεται στην Ιταλία, στην Ελβετία κλπ. Στην Ιταλία μετράνε τα χιλιόμετρα που έκανες και πληρώνεις για αυτά. Στην Εγνατία, ειδικά σε Ασπροβάλτα, Καβάλα κλπ και ιδιαίτερα το Καλοκαίρι, οι ουρές στα διόδια είναι ατελείωτες. Στα σημεία που έχουν κάνει πλαϊνά διόδια, δεν θα γίνει ποτέ τροχαίο, γιατί «κόβεις» στην στροφή. Ενώ επάνω στην Εγνατία Οδό, επειδή τα φορτηγά έχουν αυτόματη ταχύτητα, τα βάζεις στα 80 χλμ και πηγαίνουν μόνα τους και εσύ είσαι χαλαρός (κινητό, κασετόφωνο, σπόρια, καφέ κλπ), γνωρίζοντας ότι πάει μόνο του το όχημα. Και βλέπεις ξαφνικά την ουρά μπροστά σου και δεν προλαβαίνεις να κάνεις τίποτα. Διότι αν δεν πατήσεις το φρένο, δεν σταματά η αυτόματη ταχύτητα. Είναι και θέμα απροσεξίας. Μέσα σε 4 μήνες, έγιναν δυο θανατηφόρα τροχαία, με τον ίδιο τρόπο. Τα καινούρια φορτηγά μάλιστα έχουν και αυτόματο τιμόνι εκτός από το αυτόματο γκάζι, που υπάρχει από το 2014. Τώρα είναι ακόμη χειρότερα τα πράγματα. Η Ελλάδα δεν έχει τέτοιους δρόμους για να μπορέσουν να κυκλοφορήσουν αυτά τα οχήματα νέας τεχνολογίας που τα έχουν όλα αυτόματα. Το καλοκαίρι δε, με χιλιάδες τουρίστες και οχήματα που περνούν, γίνεται χαμός. Εκεί δεν μπορείς να βάλεις στον «αυτόματο» το φορτηγό σου. Θα πρέπει να είσαι συνέχεια σε εγρήγορση. Και όσο για τα διόδια, θα πρέπει να καταργηθούν όλα. Είναι παράνομα από την στιγμή που πληρώνεις τέλη κυκλοφορίας. Καλώς ή κακώς ο Έλληνας όμως τα πληρώνει. Ο Τσίπρας το 2015 είχε βγει με το σλόγκαν ότι θα καταργήσει τα διόδια και ακόμη τα… καταργεί. Το Καλοκαίρι είναι πολύ δύσκολα τα πράγματα, γιατί οι ουρές που δημιουργούνται είναι 3-4-5 χλμ και αν ο άλλος είναι στον «αυτόματο πιλότο» και είναι λίγο χαλαρός, βλέπει ξαφνικά μια μεγάλη ουρά οχημάτων και δεν ξέρει τι να κάνει».

ΠΟΛΥΠΑΡΑΓΟΝΤΙΚΟ ΤΟ ΘΑΝΑΤΗΦΟΡΟ ΤΡΟΧΑΙΟ

Από την πλευρά του ο κ. Δροσίδης, τόνισε χαρακτηριστικά ότι «δυστυχώς γίναμε μάρτυρες ενός ακόμη θλιβερού δυστυχήματος. Το θέμα του τροχαίου και ιδιαίτερα του θανατηφόρου τροχαίου, είναι πολυπαραγοντικό. Οφείλεται σε πάρα πολλούς παράγοντες, μερικοί εκ των οποίων είναι συχνότεροι τα τελευταία χρόνια. Ένας από αυτούς είναι η απροσεξία των οδηγών, καθώς μπορεί να σκέφτονται πολλά θέματα δικά τους (προσωπικά) οπότε είναι πιο απρόσεκτοι στον δρόμο. Σίγουρα, ένας ακόμη παράγοντας μπορεί να είναι και η κακή συντήρηση των οχημάτων, αλλά και η κακιά στιγμή. Ένα μεγάλο μέρος ευθύνης επίσης, φέρουν και οι συνθήκες του οδοστρώματος, μια εκ των οποίων είναι και τα διόδια. Δεν είμαι συγκοινωνιολόγος για να αναφέρω τι θα ήταν καλύτερο, αλλά θεωρώ ότι με τον όγκο των οχημάτων που διέρχονται πλέον την Εγνατία, ειδικά τους θερινούς μήνες, θα έπρεπε να έχουμε μια πιο απρόσκοπτη διέλευση, σε όλο το μήκος της Εγνατίας. Να μην έχουμε δηλαδή τεχνικά εμπόδια, ώστε ο οδηγός να έχει να σταματήσει μόνο αν συμβεί κάτι μπροστά στον δρόμο του και όχι να σταματά σε διόδια κλπ».
ΠΛΕΥΡΙΚΑ ΔΙΟΔΙΑ ΚΑΙ ΤΡΟΧΑΙΑ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΩΝ, Η ΛΥΣΗ
Επίσης, ο ίδιος υπογράμμισε τα κάτωθι: «θεωρώ πως μια σωστή λύση θα είναι να δημιουργηθούν πλευρικά διόδια. Όσον αφορά στην τροχαία αστυνόμευση επί της Εγνατίας Οδού, θα ήθελα να επισημάνω ότι δυστυχώς, η Εγνατία Οδός είναι ο μόνος αυτοκινητόδρομος που δεν έχει τροχαία αυτοκινητοδρόμων. Ο λόγος είναι ότι μέχρι και σήμερα δεν έχει περάσει σε «χέρια» ιδιώτη, αν και πληροφορούμαστε ότι είναι στην τελική ευθεία το να συμβεί αυτό. Μετά, υποχρέωση του ιδιώτη θα είναι να υπάρχει και τροχαία αυτοκινητοδρόμων. Εμείς κινούμαστε προς αυτό και θέλουμε να υπάρχει τροχαία αυτοκινητοδρόμων, διότι έτσι θα υπάρχει μεγαλύτερη τροχαία αστυνόμευση επί της Εγνατίας Οδού. Θα υπάρχει συνεχώς ένα περιπολικό, πιο άμεση ανταπόκριση και βεβαίως δεν θα υπάρχει εφησυχασμός στους οδηγούς. Θα είναι λίγο πιο «φοβισμένοι» ότι μπορεί να τους σταματήσει ένα περιπολικό ή μπορεί να βεβαιωθεί μια παράβαση αν κάποιος τρέχει με υπερβολική ταχύτητα κλπ. Κάτι που είναι αδύνατο να εξυπηρετήσει η Τροχαία Ξάνθης αυτήν την στιγμή, αλλά και όλα τα κατά τόπους Τμήματα Τροχαίας (Καβάλας, Κομοτηνής, Αλεξανδρούπολης). Καμία Τροχαία δεν μπορεί να αντιμετωπίσει την τροχαία αστυνόμευση επί της Εγνατίας Οδού. Και βέβαια τους θερινούς μήνες μιλάμε για πολύ μεγάλο όγκο οχημάτων. Η Εγνατία Οδός είναι αυτή που συνδέει την Τουρκία με την Ελλάδα, τους θερινούς μήνες έχουμε και πολλά αλλοδαπά οχήματα από την Βουλγαρία κλπ. Αν δημιουργηθεί Τροχαία Αυτοκινητοδρόμου στην Εγνατία Οδό, θα είναι πολύ καλύτερη η αστυνόμευση. Θα υπάρχει και πιο έντονη και πολύ πιο εμφανής αστυνόμευση και στα φορτηγά οχήματα, στους αλλοδαπούς οδηγούς που ενδεχομένως να μην γνωρίζουν και τους κανονισμούς της Ελλάδας κλπ. Είναι πάγιο αίτημά μας η δημιουργία Τροχαίας Αυτοκινητοδρόμου στην Εγνατία Οδό».
ΚΑΛΩΣ ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΖΟΝΤΑΙ ΤΑ ΟΧΗΜΑΤΑ, ΑΛΛΑ ΤΟ ΙΔΙΟ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΚΑΙ ΜΕ ΤΙΣ ΣΥΝΘΗΚΕΣ ΤΗΣ ΕΓΝΑΤΙΑΣ
Αναφορικά με τον «αυτόματο πιλότο» στον οποίο δύνανται να μπουν πολλά οχήματα αλλά και φορτηγά οχήματα και το αν θα μπορούσε να ευθύνεται και ο εφησυχασμός – πολλές φορές – των οδηγών, σε τέτοιες περιπτώσεις, ο κ. Δροσίδης σημειώνει ότι «μπορεί να είναι και αυτός ένας παράγοντας, αλλά το ότι εκσυγχρονίζονται τα οχήματα και τα φορτηγά οχήματα, έχει και πολλά θετικά. Υπάρχει πλέον ένας ηλεκτρονικός ταχογράφος που δεν μπορεί να παραβλέψει ο οδηγός του φορτηγού (είναι υποχρεωμένος να κάνει στάσεις, είναι υποχρεωμένος να λήξει την βάρδιά του και να μην οδηγήσει πέραν του προβλεπόμενου ωραρίου του). Είναι και θετικό αλλά και αρνητικό, από την άλλη, διότι μπορεί ένας οδηγός να είναι πιο εφησυχασμένος με την αυτόματη οδήγηση. Θεωρώ όμως ότι όσο προχωράμε πρέπει να εκσυγχρονίζονται τα πάντα. Και τα οχήματα αλλά και οι συνθήκες. Αυτή την στιγμή οι συνθήκες της Εγνατίας Οδού και όλων των αυτοκινητοδρόμων στην Ελλάδα, ίσως θα πρέπει να αλλάξουν. Αυτό θα πρέπει να το δουν οι αρμόδιοι, να κάνουν μελέτες κλπ, διότι δεν μπορούν να χάνονται ανθρώπινες ζωές σε έναν αυτοκινητόδρομο. Θα αναφερθώ όμως ξανά και στην κακή συντήρηση των οχημάτων, διότι το να πάρει φωτιά ένα όχημα, ίσως να οφείλεται και σε αυτό».
ΜΑΛΑΜΑΤΕΝΙΑ ΑΛΑΤΖΑ








