«Οικία Μάνου Χατζιδάκι»: Τελικά…άξιζε τα «λεφτά» του;

Μιχ. Πουσπουρίκας: «Έπρεπε να γίνει – Αποδίδει στην κοινωνία»

Θ. Μουσόπουλος: «Εχθρός του καλού, το καλύτερο»

Με ένα από τα πλέον εμβληματικά κτίρια, που αποτελεί «στολίδι» για την Παλιά Ξάνθη, ασχολείται σήμερα η «Θ». Ο λόγος για την οικία που γεννήθηκε και μεγάλωσε ο μεγάλος Μουσουργός Μάνος Χατζιδάκις, που αναστηλώθηκε, με ένα τεράστιο κόστος, για να δημιουργηθεί ο Πολυχώρος Τέχνης και Σκέψης, στον οποίο σήμερα υπάρχουν ποικίλες εκδηλώσεις μεν, αλλά το ερώτημα σχετικά με το αν το ωράριο, η προβολή, η διαθεσιμότητά του, ανταποκρίνονται στα χρήματα που έχουν δοθεί, παραμένει.
Ερώτημα στο οποίο απαντά Ο Πρόεδρος της Επιτροπής του Πολυχώρου Τέχνης και σκέψης-οικία Μάνου Χατζιδάκι, Μιχάλης Πουσπουρίκας. Θέμα το οποίο σχολιάζει από την πλευρά του και ο γνωστός Φιλόλογος – Συγγραφέας κ. Θανάσης Μουσόπουλος.

«Ή ΘΑ ΡΗΜΑΖΕ Ή ΘΑ ΑΝΑΣΤΗΛΩΝΟΝΤΑΝ»
Ειδικότερα ο κ. Πουσπουρίκας αναφέρει επακριβώς ότι «τα χρήματα δόθηκαν για να γίνει η αναστήλωση. Έχεις ένα εμβληματικό κτίριο – έργο τέχνης αρχιτεκτονικά και προφανώς υπήρχαν δύο επιλογές. Ή θα ρήμαζε και θα έπεφτε ή θα αναστηλώνονταν. Όταν υπάρχει ένα κτίριο το οποίο και αρχιτεκτονικά είναι πολύ ιδιαίτερο, αλλά και «ποτισμένο» με την ιστορία ενός εκ των μεγαλύτερων συνθετών, δεν το αφήνεις να καταρρεύσει. Το κομμάτι όμως των χρημάτων, είναι το ένα. Και ορθώς δόθηκαν. Η πολιτιστική μας κληρονομιά στηρίζεται σε ιδιαίτερα μνημεία. Σκεφτείτε δηλαδή, να παρουσιάσει προβλήματα ο Παρθενώνας και να τον αφήσουμε να πέσει, γιατί δεν υπάρχει επισκεψιμότητα στον βράχο».

«ΑΝΟΙΚΤΟΣ, ΠΡΟΣΒΑΣΙΜΟΣ ΚΑΙ ΕΠΙΣΚΕΨΙΜΟΣ ΑΠΟ ΤΟ ΠΡΩΙ ΩΣ ΤΟ ΒΡΑΔΥ, ΚΑΘΟΛΗ ΤΗΝ ΕΒΔΟΜΑΔΑ Ο ΠΟΛΥΧΩΡΟΣ»
«Όσον αφορά στη λειτουργία, από τον Φεβρουάριο του 2018 που συστήθηκε η Επιτροπή Διαχείρισης του Πολυχώρου Τέχνης και Σκέψης, δόθηκαν κατευθυντήριες γραμμές σε συνεννόηση και με τον περιφερειάρχη και με τον αντιπεριφερειάρχη Ξάνθης για το πώς θα λειτουργήσει. Βέβαια μιλάμε για μια γνωμοδοτική επιτροπή, άτυπη επιτροπή, που αποτελείται από 11 μέλη, η οποία αυτήν την στιγμή, διαχειρίζεται την λειτουργία του κτιρίου η οποία υποστηρίζεται όλη την ημέρα και καθόλη την διάρκεια της εβδομάδας. Το κτίριο είναι ανοικτό, προσβάσιμο και επισκέψιμο από το πρωί στις 7.00 μέχρι τις 23.00 το βράδυ. Γίνονται πάρα πολλές εκδηλώσεις από διάφορους φορείς. Αυτήν την στιγμή, υπάρχει μια διαδικασία που γίνονται γραπτά αιτήματα φορέων που θέλουν να πραγματοποιήσουν εκδηλώσεις, πολιτιστικές, εκπαιδευτικές και άλλες και περνούν από την κρίση της επιτροπής διαχείρισης. Είμαστε πολύ περήφανοι που αυτόν τον χρόνο της θητείας της επιτροπής, έχουν γίνει πάνω από 70 εκδηλώσεις, με ιδιαίτερο ποιοτικό αποτέλεσμα. Το θέμα δεν είναι μόνον οι εκδηλώσεις. Η σύγχρονη μορφή αυτών των πολυχώρων επιτάσσει να έρχεται σε επαφή ο επισκέπτης με το κτίριο και να το κάνει «κτήμα» του. Δεν είναι δηλαδή εκείνη η παλιά λογική των μουσείων, που μπαίνεις, βλέπεις και φεύγεις. Η λογική είναι να έχουν αυτά τα κτίρια, μια χρήση η οποία είναι πολυμορφική. Δηλαδή να είναι επισκέψιμο, να γίνονται εκδηλώσεις, ο επισκέπτης να είναι συμμέτοχος του πνεύματος του κτιρίου. Αυτό είναι πολύ σημαντικό. Το επισκέπτονται πολύ τα σχολεία. Έχουν γίνει και διανυκτερεύσεις – sleep over από κάποια σχολεία. Τα δε παιδιά του δημοτικού που παίζουν, τρέχουν, συμμετέχουν σε διαδραστικά παιχνίδια, μπαίνουν σε μια λογική να μην το φοβούνται ή να μην το βλέπουν ως «αποστειρωμένο μουσείο», αλλά ως έναν χώρο στον οποίο θα μπορούν να επισκέπτονται, να είναι «κτήμα» της ζωής τους και κυρίως να μπορούν να το προβάλλουν. Αυτό το κτίριο είναι ένα brand για την πόλη. Είναι η πολιτιστική μας «ταυτότητα» εξήγησε ο κ. Πουσπουρίκας.

«ΤΟ ΕΠΟΜΕΝΟ ΧΡΟΝΙΚΟ ΔΙΑΣΤΗΜΑ ΘΑ ΑΡΧΙΣΕΙ ΝΑ ΑΝΑΠΤΥΣΣΕΤΑΙ ΤΟ ΠΛΑΝΟ – ΧΡΟΝΟΒΟΡΕΣ ΚΑΙ ΔΥΣΤΡΟΠΕΣ ΚΑΠΟΙΕΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ»
Αναφορικά με την προβολή, ο ίδιος τονίζει ότι «μιλάμε για ένα κτίριο που ανήκει στην περιφέρεια και με όλα τα θετικά, υπάρχουν και αρνητικά γιατί οι διαδικασίες είναι χρονοβόρες και δύστροπες. Η επιτροπή διαχείρισης του πολυχώρου, σε συνεργασία και με τον περιφερειάρχη και με τον αντιπεριφερειάρχη έχει θέσει ένα πλάνο. Κατά αρχήν έχουμε κατακτήσει την λειτουργία του κτιρίου όλη την ημέρα και για όλη την εβδομάδα. Αυτήν την στιγμή επίσης, υπάρχει φύλαξη του κτιρίου που είναι πολύ σημαντικό. Γίνονται εκδηλώσεις που περνούν από την κρίση της επιτροπής και έχει δοθεί ένα πλάνο το οποίο ουσιαστικά θα αρχίσει να αναπτύσσεται το επόμενο χρονικό διάστημα, να χρηματοδοτηθεί από πρόγραμμα της περιφέρειας η εν γένει λειτουργία του κτιρίου ώστε να υπάρχει η δυνατότητα και να εγκατασταθούν διοικητικά στελέχη και ξεναγοί για να υποστηριχθεί και επιστημονικά πλέον η επισκεψιμότητα και λειτουργία του κτιρίου αλλά κυρίως να γίνονται δράσεις μέσα από τον ίδιο τον πολυχώρο. Δηλαδή να γίνει η προβολή του. Η «ταυτότητα» του κτιρίου δηλαδή, θα υποστηριχθεί μέσα από αυτήν την διαδικασία. Επίσης έχουμε προτείνει να συσταθεί μια ακαδημία πρότυπης μουσικής, όπου καλλιτέχνες από όλο τον κόσμο, θα στέλνουν πρότυπα μουσικά έργα και όλο αυτό θα μπορεί να υποστηρίζεται όλο τον χρόνο για να μεταφέρουμε όλο το πνεύμα του Μάνου Χατζιδάκι που ήταν να υποστηρίζονται οι νέοι καλλιτέχνες και τα έργα τους. Μέσα από αυτήν την πολυπλοκότητα και την διαδικασία, θα μπορέσουμε και να ψηφιοποιήσουμε κάποια έργα και ίσως και κάποιο αρχείο του Μάνου Χατζιδάκι, θα μπορούμε να υποστηρίξουμε μουσικά και καλλιτεχνικά την λειτουργία του κτιρίου, θα μπορούμε να υποστηρίξουμε με επιστημονικό προσωπικό την καθημερινότητα του πολυχώρου και ουσιαστικά ο χώρος θα δοθεί στο κοινό με πιο ολοκληρωμένη μορφή. Όμως για να πούμε και τα καλά, αυτήν την στιγμή το κτίριο έχει πολύ μεγάλη επισκεψιμότητα και από Ξανθιώτες αλλά κυρίως από Έλληνες και ξένους τουρίστες…»

«ΣΕ ΙΔΙΩΤΗ ΜΕ ΠΟΛΥ ΑΥΣΤΗΡΑ ΚΡΙΤΗΡΙΑ, ΤΟ ΑΝΑΨΥΚΤΗΡΙΟ»
Αναφορικά με το αναψυκτήριο και το αν θα λειτουργήσει εν τέλει αυτό, μέσα στον πολυχώρο ο κ. Πουσπουρίκας σημείωσε ότι «από την λειτουργία, από την παράδοση του έργου ορίζεται ότι ο πρώτος όροφος που είναι το καφε- θέατρο «πολύτροπο», θα πρέπει να δοθεί σε κάποιον ιδιώτη με πολύ αυστηρά χαρακτηριστικά και προϋποθέσεις που θα το λειτουργήσει. Αυτό θα γίνει. Ήδη βρισκόμαστε στην διαδικασία της κατάρτισης των προϋποθέσεων, όμως καταλαβαίνετε πως όταν μιλάμε για ένα τέτοιο κτίριο και για μια τέτοια «σύνθετη» λειτουργία (γιατί στον ιδιώτη θα ανήκει ένα μέρος) πρέπει να βρούμε τις ισορροπίες. Θεωρώ ότι σε σύντομο χρονικό διάστημα, θα έχουμε αποτελέσματα».

«ΕΧΘΡΟΣ ΤΟΥ ΚΑΛΟΥ, ΤΟ ΚΑΛΥΤΕΡΟ»
Από την πλευρά του ο κ. Μουσόπουλος, σημειώνει: «χαίρομαι γιατί – όπως πάντοτε – ασχολείστε με ένα θέμα σημαντικό. Δεν είμαι σε θέση να εκτιμήσω πώς η ποσότητα/τα χρήματα που διατέθηκαν ανταποκρίνεται στην ποιότητα/το έργο το οποίο παράγεται στον Πολυχώρο Τέχνης και Σκέψης «Οικία Μάνου Χατζιδάκι».
Από την μία πλευρά δεν ανταποκρίνεται το «Οικία Μάνου Χατζιδάκι», αλλιώς έπρεπε να λέγεται ο χώρος αυτός. Από την άλλη έχω πάρει μέρος ως παραγωγός και δημιουργός αλλά και ως θεατής/ακροατής σε πολλές και θαυμάσιες εκδηλώσεις. Εχθρός του καλού είναι το καλύτερο. Ελπίζω και εύχομαι σε βελτίωση στα θέματα που θίγετε «Το ωράριο, η προβολή, η διαθεσιμότητα κλπ. Ευχαριστώ για την τιμή της ερώτησής σας».