Μετρητά για συναλλαγές έως 100 ευρώ μόνον σε εξαιρετικές και επείγουσες περιπτώσεις
Εξηγεί τους λόγους στην «Θ» ο Αντιδήμαρχος οικονομικών του Δήμου Μανώλης Φανουράκης
Μόνον ηλεκτρονικά, συναλλάσσονται, οι δημότες και άλλοι πολίτες που έχουν «ανοιχτούς λογαριασμούς» με τον Δήμο Ξάνθης και σε καμία περίπτωση με μετρητά. Κάτι που από το 2020 που ισχύει μέχρι σήμερα, δεν γνωρίζει αρκετός κόσμος γι’ αυτό και η «Θ» προχώρησε σε αναλυτικό ρεπορτάζ.
Όπως εξηγεί ο Αντιδήμαρχος Οικονομικών Υπηρεσιών κ. Μανώλης Φανουράκης, στον Δήμο Ξάνθης δεν γίνεται καμία συναλλαγή με μετρητά, με εξαίρεση τις περιπτώσεις ύπαρξης επείγουσας ανάγκης, εάν και εφόσον όμως το ποσό οφειλής φτάνει έως τα 100 ευρώ.
Έτσι οι δημότες καλούνται είτε να χρησιμοποιήσουν το POS του Δήμου, είτε να καταβάλλουν ηλεκτρονικά, μέσω e- banking, τα χρήματα που απαιτούνται για την διεκπεραίωση της οποιασδήποτε συναλλαγής τους με τον Δήμο. Επιπλέον, η ίδια διαδικασία ισχύει και για τις «βεβαιωμένες οφειλές» των δημοτών ή άλλων πολιτών στον Δήμο Ξάνθης, για τις οποίες μάλιστα – όπως τονίζει – δίνεται η δυνατότητα παρακολούθησης και ελέγχου της πορείας τους από τον ίδιο τον συναλλασσόμενο.
«ΜΟΝΟΝ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΑ ΟΙ ΣΥΝΑΛΛΑΓΕΣ ΤΩΝ ΔΗΜΟΤΩΝ ΜΕ ΤΟΝ ΔΗΜΟ ΞΑΝΘΗΣ»
Πιο αναλυτικά ο κ. Φανουράκης εξήγησε στην «Θ» ότι «οι συναλλαγές με φυσική παρουσία γίνονται με κάρτα (POS). Στην περίπτωση που οι δημότες θέλουν να αποφύγουν την παρουσία τους στον Δήμο, τότε υπάρχουν δυο τρόποι. Ο πρώτος είναι η μεταφορά από λογαριασμό του Δημότη σε λογαριασμό τρίτου, δηλαδή σε λογαριασμό που είναι δικαιούχος ο Δήμος Ξάνθης και ο άλλος είναι η ηλεκτρονική πληρωμή, η οποία όμως έχει να κάνει μόνον με τις βεβαιωμένες οφειλές, τις οποίες βεβαιώνουμε οι υπηρεσίες και ο δημότης μπορεί να τις βλέπει και να έχει γενικότερη εικόνα της πορείας τους. Αν δηλαδή πρόκειται για ένα μεγάλο ποσό που δεν έχει την δυνατότητα να εξοφλήσει, τότε το παρακολουθεί και το ελέγχει με την «ηλεκτρονική πληρωμή». Γνωρίζει ανά πάσα στιγμή το υπόλοιπο και ανά πάσα στιγμή πληρώνει, επίσης με κάρτα.
Όλες οι συναλλαγές του Δήμου Ξάνθης με τους δημότες, γίνονται ηλεκτρονικά. Σκεφτείτε επίσης ότι σήμερα υπάρχουν άνθρωποι που επισκέφθηκαν την Ξάνθη το Σαββατοκύριακο και έχουν μια κλήση τροχαίας στα χέρια τους. Εμείς αυτήν την κλήση, θα την δούμε όταν την αποστείλει η τροχαία. Προφανώς και δεν μπορούμε να πούμε στον συναλλασσόμενο να έρθει στην Ξάνθη για να πληρώσει. Δίνουμε λοιπόν το email μας, του δίνουμε και οδηγίες και προχωρά στην πληρωμή μέσω e- banking, με μεταφορά σε λογαριασμό τρίτου. Διότι αυτή η οφειλή δεν είναι ούτε βεβαιωμένη (άρα δεν μπορεί να την δει) και από την άλλη εμείς από εδώ πρέπει να κάνουμε ενέργειες και ζητούμε κάποια στοιχεία και προχωρά στην πληρωμή. Επίσης, του στέλνουμε και την απόδειξη (διπλότυπο) εφόσον μας το ζητήσει στο e – mail. Έτσι εξυπηρετούνται όλοι οι πολίτες. Δεν μπορούμε να υποχρεώσουμε κάποιον που εργάζεται να έρθει, άρα τον εξυπηρετούμε με αυτόν τον τρόπο. Αυτό σημαίνει ότι όλοι οι υπάλληλοι και στα «έσοδα» και στο «ταμείο» (διότι είναι δυο οι υπηρεσίες όπου περνούν οι οφειλές) απαντούν σε όλα τα τηλέφωνα και σε όλα τα emails. Συναλλαγές με χρήματα δεν γίνονται. Όποια συναλλαγή με τον δήμο αφορά σε πολίτη ή επιχείρηση, γίνεται είτε ηλεκτρονικά είτε με κατάθεση σε λογαριασμό τρίτου», όπως λέγεται»
«ΜΟΝΟΝ ΣΕ ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΕΠΕΙΓΟΥΣΕΣ ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΙΣ, ΣΥΝΑΛΛΑΓΗ ΜΕ ΜΕΤΡΗΤΑ ΜΕΧΡΙ 100 ΕΥΡΩ»
Από πότε ισχύουν όλα τα παραπάνω στον Δήμο Ξάνθης και τι γίνεται στην περίπτωση που ο συναλλασσόμενος ή η συναλλασσόμενη με τον Δήμο είναι υπερήλικας και κατ΄επέκταση δεν γνωρίζει από ηλεκτρονικές πληρωμές ή δεν διαθέτει e- banking;
Στην παραπάνω ερώτηση ο κ. Φανουράκης απαντά:
«Στην περίπτωση που ένας ηλικιωμένος δεν μπορεί να χρησιμοποιήσει την κάρτα ή το e- banking, μπορεί αντ’ αυτού να κάνει την ίδια διαδικασία κάποιο συγγενικό του πρόσωπο. Με μια απλή χρεωστική κάρτα του υιού, της κόρης ή οποιουδήποτε συγγενή ή φίλου του, γίνεται αυτή η διαδικασία. Ακόμη ακόμη, μπορεί να πάει στην τράπεζα και ο ταμίας της τράπεζας να μεταφέρει τα χρήματα στον λογαριασμό του Δήμου. Εμείς θα δώσουμε το ακριβές ποσό που χρειάζεται να βάλει για να προχωρήσει στην διεκπεραίωση της συναλλαγής.
Το πιο βασικό για εμάς είναι η «ηλεκτρονική πληρωμή» όπου ο καθένας μπορεί να παρακολουθεί την πορεία της βεβαιωμένης οφειλής του. Είναι κάτι που ενημερώνεται απευθείας και πρόκειται για μια πολύ σημαντική πρωτοβουλία.
Από την πρώτη στιγμή που αναλάβαμε, περιορίσαμε αισθητά τις συναλλαγές με μετρητά. Μετέπειτα, αυτό έγινε με νόμο.
Δεν υπάρχει λόγος αυτήν την στιγμή να βρίσκονται στο Δημαρχείο 50.000 ή 60.000 ή 70.000 ευρώ σε μετρητά και επιπλέον δεν μπορεί να διακινδυνεύσει κανένας υπάλληλος να πηγαινοέρχονται αυτά τα χρήματα στην τράπεζα ή να παίρνουμε εταιρείες security για να μεταφέρουν τα χρήματα στην τράπεζα. Οπότε γίνεται πρωτίστως για λόγους ασφαλείας και του Δήμου αλλά και των ίδιων των υπαλλήλων.
Με την απόφαση της ΑΔΑΕ 1289 (22/12/2020) και με το ΦΕΚ 5855 (31/12/2020), όλα τα έσοδα ανεξαρτήτως ποσού καταβάλλονται πλέον υποχρεωτικά με τραπεζικές επιταγές (όχι προσωπικές) ή με την χρήση καρτών πληρωμής ή με e – banking στον λογαριασμό του Δήμου με την χρήση του ειδικού κωδικού πληρωμής ή με τις ηλεκτρονικές πληρωμές που έχουμε και εμείς σαν δήμος. Δεν μπορούν να δοθούν μετρητά σε δήμους και περιφέρειες. Όμως σε εξαιρετικές και απόλυτα δικαιολογημένες περιπτώσεις, όταν συντρέχει αντικειμενική και πραγματική αδυναμία είσπραξης με επιταγές ή με την χρήση καρτών πληρωμών, καθώς και στις περιπτώσεις ύπαρξης επείγουσας ανάγκης, επιτρέπεται η είσπραξη με μετρητά οφειλής μέχρι 100 ευρώ κατόπιν έγγραφης έγκρισης του Προϊστάμενου Οικονομικών Υπηρεσιών. Ο Ταμίας δεν μπορεί να διατηρεί μετρητά στο ταμείο του καθώς δεν επιτρέπεται η είσπραξη αυτών».