«Κομπιουτεράδες» από τα γεννοφάσκια τους, τα προνήπια και τα νήπια!

Little girl and boy, son and daughter using laptop, looking at screen, watching cartoons, playing video game while parents talking, drinking tea together, family spending time together

Μέσω webex, το μάθημα και για τα 4χρονα παιδιά!

Γ. Βενετοπούλου: Δύσκολη η ώρα για ένα μικρό παιδάκι – Οι εκπαιδευτικοί… εκπαιδεύτηκαν μόνοι τους και οι γονείς βοηθούν

 

«Κομπιουτεράδες» από τα γεννοφάσκια τους! Αυτή είναι ίσως η καταλληλότερη φράση για να περιγράψει τα προνήπια και νήπια (αλλά και τα παιδάκια των πρώτων τάξεων του δημοτικού) που καλούνται κάθε μεσημέρι να παρουσιαστών στην ηλεκτρονική τους «τάξη», μέσω του webex, χρησιμοποιώντας ταμπλετ, κινητά και ηλεκτρονικούς υπολογιστές.
Μαζί τους βέβαια θυμούνται τα παιδικά τους χρόνια και «φρεσκάρουν» τις γνώσεις τους και οι γονείς ή οι κηδεμόνες, αφού μόνο εύκολο δεν είναι για ένα παιδάκι ηλικίας 4, 5 και 6 έτων να καταφέρει να παρακολουθήσει το μάθημα με τον δάσκαλο (και μάλιστα σε ώρες φαγητού, ξεκούρασης και χαλάρωσης), όπως εξηγεί στην «Θ» το μέλος της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδος κ. Γιώτα Βενετοπούλου.

 

ΠΟΛΥ ΔΥΣΚΟΛΗ Η ΩΡΑ ΓΙΑ ΕΝΑ ΜΙΚΡΟ ΠΑΙΔΑΚΙ – ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΘΕΛΟΥΝ ΝΑ ΕΧΟΥΝ ΕΠΑΦΗ ΜΕ ΤΟΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ

Ειδικότερα η κ. Βενετοπούλου ανέφερε στην «Θ» ότι:
Αν και δεν είμαι νηπιαγωγός, παρόλα αυτά έχω συζητήσει με συναδέλφισσες που μου μετέφεραν τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν. Τα παιδιά, θέλουν να έχουν την επαφή με τον εκπαιδευτικό ή με τον νηπιαγωγό τους. Όλο αυτό αλλάζει γενικότερα την ψυχολογία τους και μάλιστα η ώρα αυτή που αφιερώνεται – έστω και μιας οθόνης ενός ταμπλετ ή ενός υπολογιστή – είναι η ώρα που θα επικοινωνήσει το παιδί με την  νηπιαγωγό. Είναι πολύ δύσκολη βέβαια η ώρα αυτή για ένα μικρό παιδάκι (14.00-16.30) διότι είναι η ώρα που έχει συνηθίσει να τρώει, να ξεκουράζεται, να χαλαρώνει. Η ώρα είναι λίγο δύσκολη και θα έπρεπε να αλλάξει. Από την άλλη όμως, σαφώς και χρειάζεται και την βοήθεια της μητέρας ή του πατέρα ή όποιου ενήλικα βρίσκεται στο σπίτι. Σχετικά με το κατά πόσο μπορεί να γίνει η εκπαιδευτική διαδικασία των προνηπίων και νηπίων, δηλαδή αυτό που γίνεται διά ζώσης, σαφώς και είναι πάρα πολύ δύσκολο. Καταλαβαίνετε πως γενικότερα οι κινήσεις του σώματος και η έκφραση είναι αυτά που γίνονται στην φάση του προνηπίου και νηπίου με τον εκπαιδευτικό. Δεν ξέρω κατά πόσο μπορεί το παιδάκι να νιώσει ότι έχει αυτήν την αλληλεπίδραση. Παρόλα αυτά όμως υπάρχει η επαφή με όποιον τρόπο.
Στην φάση αυτή των νηπίων και προνηπίων, θεωρώ ότι μόνο η επαφή είναι αυτή που έχει μεγαλύτερη αξία. Δεν είναι η διαδικασία της ύλης που θα πρέπει να παραδοθεί όπως γίνεται στις μεγαλύτερες τάξεις, του δημοτικού, του γυμνασίου και του λυκείου. Για αυτό και θα έπρεπε να αλλάξει η ώρα στα παιδιά αυτά, κατ΄ εμέ. Ίσως η πρωτοβάθμια εκπαίδευση θα έπρεπε να είναι στην πρωινή ζώνη και όχι το μεσημέρι, διότι τα παιδάκια είναι άλλης ηλικίας και έχουν άλλες συνήθειες.

ΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗΚΑΝ ΜΟΝΟΙ ΤΟΥΣ ΚΑΙ ΟΙ ΓΟΝΕΙΣ ΒΟΗΘΟΥΝ

Επιπλέον η ίδια επισήμανε ότι:
Από την άλλη βλέπουμε βέβαια ότι τα μικρά παιδιά κάποτε έπαιζαν με τα καραβάκια και τα αυτοκινητάκια και τώρα βλέπουμε ότι όταν δίνεις σε ένα παιδάκι 2-2.5-3 ετών, ένα καραβάκι και ένα κινητό μπροστά τους, θα αρπάξει απευθείας το κινητό. Οπότε έχουν και αυτό το ένστικτο του να επεξεργαστούν αυτό (σ.σ. το κινητό). Θεωρώ λοιπόν ότι μπορούν να μάθουν πολύ πιο εύκολα κάποια πράγματα από ότι εμείς οι μεγαλύτεροι. Όχι βέβαια ότι μπορεί να καθίσει σε έναν υπολογιστή 2.5 και 3 ώρες ένα παιδία αυτής της ηλικίας. Μου έχουν μεταφέρει περιπτώσεις με παιδάκια μικρής ηλικίας (νήπια, προνήπια, Α΄Δημοτικού) που ζητούν άδεια από τον δάσκαλο ή την δασκάλα τους για να πάνε στην τουαλέτα, όπως κάνουν δηλαδή μέσα στην τάξη. Είναι η συνήθεια. Όλο αυτό είναι λίγο «τραγελαφικό» αλλά από την άλλη είναι και οι χαρούμενες στιγμές μιας «τάξης» (αυτό έχουμε αυτήν την στιγμή και με αυτό θα μάθουμε να ζούμε μέχρι να ξεπεραστεί η κατάσταση).
Εν τω μεταξύ η όλη διαδικασία για μια ψηφιακή τάξη, παίρνει πολύ περισσότερο χρόνο προετοιμασίας στον εκπαιδευτικό από ότι θα έπαιρνε στην δια ζώσης διδασκαλία. Αν δηλαδή ένας εκπαιδευτικός αφιέρωνε 2 και 3 ώρες για να μπορέσει να ανταπεξέλθει την επόμενη ημέρα στην πραγματική του τάξη, τώρα χρειάζεται περισσότερες ώρες για να μπορέσει να κάνει την προετοιμασία και μετά το τέλος της ώρας, θα πρέπει να ελέγξει και ο,τιδήποτε είχε δοθεί ως υλικός στους μαθητές. Απαιτείται πολύ περισσότερος χρόνος και πριν και μετά και αυτό το λένε όλοι οι εκπαιδευτικοί. Και φανταστείτε επίσης ότι στο  σημείο που  έχουμε φτάσει τώρα για να λέμε ότι γίνεται σωστά η εκπαιδευτική διαδικασία μέσω διαδικτύου, οι εκπαιδευτικοί εκπαιδεύτηκαν μόνοι τους για να μπορέσουν να έρθουν σε αυτό το επίπεδο, σε συνεργασία με τους γονείς που σε πάρα πολλές περιπτώσεις βοηθούν τα παιδιά και στην ουσία βοηθούν και τον δάσκαλο να κάνει την δουλειά του.

 

ΟΙ ΕΠΙΔΗΜΙΟΛΟΓΟΙ ΘΑ ΜΑΣ ΠΟΥΝ ΓΙΑ ΤΟ ΑΝΟΙΓΜΑ ΤΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ – ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΚΟΥΜΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ

Αναφορικά με το αν υπάρχει σαφής εικόνα σχετικά με την ημερομηνία κατά την οποία θα ανοίξουν τα σχολεία, η κ. Βενετοπούλου σημείωσε ότι:
Αυτό θα μας το πουν οι επιδημιολόγοι, βλέποντας όλα τα γεγονότα και έχοντας μπροστά τους και τα στατιστικά και το πώς πάει η πανδημία. Αυτοί θα αποφασίσουν κατά πόσο πρέπει ή πότε πρέπει να ανοίξουν. Ας μην ξεχνούμε και για ποιο λόγο έκλεισαν τα σχολεία. Ο επίσημος λόγος αφορά στην κινητικότητα των γονέων στο πάνε – έλα των παιδιών. Εμείς οι εκπαιδευτικοί πρέπει να πούμε ότι υπήρχαν και μέσα στα σχολεία κρούσματα και αυτό το ξέρουμε όλοι. Φαντάζομαι ότι τα στοιχεία υπάρχουν και στο Υπουργείο Παιδείας. Ήταν πάρα πολλά τα τμήματα και τα σχολεία που είχαν κλείσει λόγω των κρουσμάτων (είτε σε εκπαιδευτικούς είτε σε μαθητές). Υπήρχαν κρούσματα και στην πρωτοβάθμια. Και αυτό έγινε λόγω των μικρών αιθουσών (ξέρουμε πως είναι τα σχολεία μας), υπήρχε μεγάλςο αριθμός μαθητών, δεν είχε προβλεφθεί καθόλου να γίνονται προληπτικά τεστ σε εκπαιδευτικούς και σε παιδιά, κάτι που έπρεπε να γίνεται συχνά για να υπάρχει πρόληψη. Και βέβαια να μην ξεχνάμε και την καθαριότητα. Μπορεί σε κάποιες περιοχές στην επαρχία να έχουν γίνει κινήσεις ώστε το προσωπικό καθαριότητας να είναι εκεί και να προλαβαίνει να απολυμαίνει τους χώρους. Στα μεγάλα αστικά κέντρα, αυτό δεν ήταν εφικτό. Όσον αφορά στο άνοιγμα, είπαν για 7 ίσως και για 14 Δεκεμβρίου. Βασικά θα πρέπει όλοι μας να ακούμε τους ειδικούς. Αυτό λέμε εμείς από την πρωτοβάθμια εκπαίδευση, από την προηγούμενη αναστολή σχολικών μονάδων ακόμη. Αυτοί ξέρουν και αυτοί μας καθοδηγούν. Ο,τιδήποτε άλλο θεωρώ ότι γίνεται για επικοινωνιακούς λόγους και καλό θα ήταν να είναι μόνον οι ειδικοί αυτοί οι οποίοι μας προτείνουν το άνοιγμα των σχολείων με ασφάλεια πάντα.