Κ. Τριανταφυλλίδης: «Πολλά τα λεφτά από νέο ΕΣΠΑ και το Ταμείο Ανάκαμψης, αλλά αυτό δεν αρκεί…»

Falling Money (Euro)

Πως λειτουργούν τα δύο βασικά χρηματοδοτικά «εργαλεία» – Τι δίνει και τι όχι, ο Αναπτυξιακός Νόμος

«Αρδευτικό, κάθετος άξονας και επενδύσεις ιδιωτικών επιχειρήσεων στα βασικά ζητήματα», εξηγεί ο ίδιος στην «Θ»

Πολλά χρήματα «πέφτουν» με το νέο έτος στην Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, τόσο από το νέο ΕΣΠΑ 2023-2027, όσο και από το Ταμείο Ανάκαμψης. Πρόκειται για χρηματοδοτικά «εργαλεία» που μπορούν να εκμεταλλευθούν τόσο ο δημόσιος όσο και ο ιδιωτικός τομέας.

Ωστόσο, ο Νομός Ξάνθης, υστερεί σε όλους τους δείκτες οικονομικής και κοινωνικής ανάπτυξης, πανελλαδικά αφού συγκαταλέγεται στις τελευταίες θέσεις (μαζί με τον Ν. Ροδόπης) με το χαμηλότερο κατά κεφαλήν ΑΕΠ, όπως εξηγεί μιλώντας στην «Θ» ο γνωστός Οικονομολόγος, Νομικός και Πολιτευτής της ΝΔ στην Ξάνθη κ. Κωνσταντίνος Τριανταφυλλίδης, αναφερόμενος στα δυο βασικά χρηματοδοτικά «εργαλεία».

Σύμφωνα με τον ίδιο, η θέση του νομού μας, θα πρέπει να γίνει «σημαία», ώστε να αποτελέσει ένα πολύ ισχυρό επιχείρημα, που μπορεί να «ακουστεί» στα κέντρα λήψης αποφάσεων της Αθήνας, προκειμένου κάτι να αλλάξει και η Ξάνθη να διεκδικήσει το «κάτι παραπάνω».

«ΞΑΝΘΗ ΚΑΙ ΡΟΔΟΠΗ, ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΔΥΟ Π.Ε ΜΕ ΤΟ ΧΑΜΗΛΟΤΕΡΟ ΚΑΤΑ ΚΕΦΑΛΗΝ ΑΕΠ – ΠΟΛΛΑ ΤΑ ΧΡΗΜΑΤΑ, ΑΛΛΑ….»

Πιο αναλυτικά, ο κ. Τριανταφυλλίδης, εξήγησε στην «Θ» ότι «η Ξάνθη μαζί με τον Νομό Ροδόπης, είναι οι δύο Περιφερειακές Ενότητες με το χαμηλότερο κατά κεφαλήν ΑΕΠ. Η Περιφερειακή Ενότητα Ξάνθης, υστερεί σε όλους τους δείκτες οικονομικής και κοινωνικής ανάπτυξης, πανελλαδικά. Αυτό βεβαίως ισχύει διαχρονικά. Επί δεκαετίες ολόκληρες, ο νομός μας υστερεί. Αυτό σημαίνει ότι έχουν αποτύχει όλες οι προηγούμενες προσπάθειες κινητροδότησης για ιδιωτικές επενδύσεις στην Θράκη αλλά και όλες οι προηγούμενες προσπάθειες, να αυξηθούν οι δημόσιες επενδύσεις για την Θράκη. Συνεπώς, σήμερα, έχουμε όντως αυξημένα χρηματοδοτικά «εργαλεία». Πέρα από το ΕΣΠΑ, του οποίου η νέα προγραμματική περίοδος ξεκινά τώρα, υπάρχει και το πρόγραμμα του Ταμείου Ανάκαμψης, το οποίο περιλαμβάνει τόσο δάνεια όσο και επιδοτήσεις για ιδιωτικές και δημόσιες επενδύσεις. Επομένως, τα χρήματα που αναμένει η χώρα το επόμενο διάστημα (τα επόμενα 3-4 χρόνια) είναι πάρα πολλά. Το ερώτημα είναι αν η κατανομή αυτών των πολλών χρημάτων, είναι ικανή σε σχέση με την Ξάνθη, ώστε να την βγάλει από τις τελευταίες θέσεις της πανελλαδικής κατάταξης στην οποία βρίσκεται».

«ΤΟ ΕΣΠΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΑ»

Αναφορικά με το σκέλος του ΕΣΠΑ, ο ίδιος επισήμανε ότι «το ΕΣΠΑ λειτουργεί ανταγωνιστικά. Αυτό σημαίνει ότι είτε σε επίπεδο εθνικό είτε σε επίπεδο περιφερειακό, οι επιχειρήσεις ανταγωνίζονται μεταξύ τους για να απορροφήσουν χρήματα. Συνεπώς, όταν μιλάμε για την δική μας Περιφέρεια, μια επιχείρηση της Ξάνθης, ανταγωνίζεται κάθε άλλη επιχείρηση της Περιφέρειάς μας. Αυτό, ειδικά σε ορισμένους κλάδους, όπως – για παράδειγμα – ο τουρισμός, καταλαβαίνουμε ότι είναι ισχυρό disadvantage για οποιαδήποτε επιχείρηση να επιλέξει τον Ν. Ξάνθης έναντι του Ν. Καβάλας ή της ΠΕ Θάσου προκειμένου να επενδύσει στον τουρισμό. Συνεπώς, πρέπει να κρατήσουμε τον όρο της ανταγωνιστικότητας για τα προγράμματα του ΕΣΠΑ».

«ΓΙΑ ΝΑ ΕΙΣΑΙ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΟΣ ΔΙΚΑΙΟΥΧΟΣ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΑΠΟ ΤΟ ΤΑΜΕΙΟ ΑΝΑΚΑΜΨΗΣ, ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΧΕΙΣ ΤΡΑΠΕΖΙΚΟ ΠΡΟΦΙΛ – ΠΟΛΥ ΔΥΣΚΟΛΟ ΓΙΑ ΤΙΣ ΜΙΚΡΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ»

Σε ο,τι αφορά στο Ταμείο Ανάκαμψης, ο κ. Τριανταφυλλίδης τόνισε ότι «αυτά έχουν το εξής χαρακτηριστικό: Για να είσαι ουσιαστικός δικαιούχος χρηματοδότησης, πρέπει να έχεις τραπεζικό προφίλ.  Αυτό, όχι μόνον για τις επιχειρήσεις της Περιφέρειάς μας αλλά και για όλες τις επιχειρήσεις της Ελλάδας, είναι ένα σοβαρό πρόβλημα, γιατί τραπεζικό προφίλ έχουν ελάχιστες επιχειρήσεις, κυρίως μεσαίες και μεγάλες. Συνεπώς, οι μικρές επιχειρήσεις, πολύ δύσκολα θα βρουν τρόπο χρηματοδότησης από το δανειοδοτικό σκέλος του Ταμείου Ανάκαμψης».

«ΑΥΞΑΝΟΝΤΑΙ ΟΙ ΔΗΜΟΣΙΟΙ ΠΟΡΟΙ, ΑΛΛΑ ΑΥΤΟ ΔΕΝ ΑΡΚΕΙ ΓΙΑ ΤΟΝ Ν. ΞΑΝΘΗΣ – ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΚΑΝΟΥΜΕ ‘’ΣΗΜΑΙΑ’’ ΟΤΙ Ο ΝΟΜΟΣ ΜΑΣ ΕΙΝΑΙ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΑ»

«Το τρίτο σκέλος της συζήτησής μας, είναι οι δημόσιοι πόροι. Όντως υπάρχει μια αύξηση και η κυβέρνηση νομίζω ότι κάνει την προσπάθειά της για να αυξηθούν οι διαθέσιμοι πόροι για δημόσιες επενδύσεις στην Περιφέρεια ΑΜ-Θ. Αυτό είναι σημαντικό, αλλά δεν αρκεί. Είναι πολύ μεγάλη η απόσταση που πρέπει να διανύσει ο Νομός μας, προκειμένου αν όχι να φτάσει στις πρώτες θέσεις (που δεν είναι αυτός ο στόχος φυσικά), τουλάχιστον να μπει στον μέσο όρο της Ελλάδος. Χρειάζονται πολλά περισσότερα χρήματα και βεβαίως  αν είναι δύσκολο –  διότι δεν μπορείς να υποχρεώσεις μια ιδιωτική επιχείρηση να επενδύσει στην Ξάνθη, αλλά μπορείς να την κινητροδοτήσεις – να έχουμε ιδιωτικές επενδύσεις, τουλάχιστον να έχουμε δημόσιες επενδύσεις» συνέχισε ο ίδιος, υπογραμμίζοντας παράλληλα ότι «αυτό νομίζω ότι πρέπει να είναι αίτημα όλων των πολιτών και όλων των φορέων του Νομού Ξάνθης. Πρέπει να κάνουμε «σημαία» μας το γεγονός ότι ο νομός μας είναι τελευταίος πανελλαδικά. Είναι ένα πολύ ισχυρό επιχείρημα, που μπορεί να «ακουστεί» πολύ δυνατά στα κέντρα λήψης αποφάσεων της Αθήνας, προκειμένου κάτι να αλλάξει. Νομίζω ότι το δικαιούμαστε και πρέπει να το απαιτήσουμε δυναμικά».

«ΥΠΑΡΧΕΙ ΚΑΙ Ο ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟΣ ΝΟΜΟΣ, ΑΛΛΑ…»

Σε ερώτηση της «Θ» αναφορικά με το αν υπάρχουν και άλλα χρηματοδοτικά «εργαλεία» που θα «τρέξουν» από το 2023 και μετά, ο κ. Τριανταφυλλίδης, απαντά:

«Όλα τα χρηματοδοτικά «εργαλεία» εντάσσονται στους προαναφερόμενους βασικούς «πυλώνες» (Ταμείο Ανάκαμψης και ΕΣΠΑ). Άμεσα ή έμμεσα, χρηματοδοτούνται από εκεί. Υπάρχει βεβαίως και ο Αναπτυξιακός Νόμος, ο οποίος ναι μεν δημιουργεί θέσεις εργασίας, αλλά αφορά σε μεγάλες επενδύσεις. Πολύ δύσκολα, ένας μικρομεσαίος μπορεί να μπει στον Αναπτυξιακό Νόμο. Είναι ανταγωνιστικό πρόγραμμα, όπως και τα προηγούμενα στα οποία αναφερθήκαμε, απαιτεί δηλαδή πολύ καλό επίπεδο οργάνωσης και επαρκεί ίδια κεφάλαια, για να χρηματοδοτηθεί η ιδιωτική συμμετοχή των επενδυτών. Και εκεί όμως, οι πόροι είναι περιορισμένοι, γιατί όπως είδαμε στους τελευταίους τρεις «κύκλους» προκηρύξεων που «έτρεξαν», υπάρχει έντονο ενδιαφέρον από τους επενδυτές, οι πόροι όμως της δημόσιας χρηματοδότησης, δεν επαρκούν για να καλύψουν παρά ένα μικρό ποσοστό των αιτούντων».

Επίσης ο κ. Τριανταφυλλίδης ανέφερε παράλληλα ότι «η απορροφητικότητα, είναι πολύ βασικό στοιχείο και η κατανομή, εξίσου βασικό. Αλλά νομίζω ότι το βασικότερο για εμάς εδώ στην Ξάνθη – γιατί αυτά ισχύουν για όλη την Ελλάδα – είναι ότι είμαστε τελευταίοι πανελλαδικά. Συνεπώς, δεν αρκούν αυτά τα δύο στοιχεία που ισχύουν για κάθε Περιφερειακή Ενότητα και για κάθε Περιφέρεια. Σημαντικό το ότι αυξήθηκε η προϋπολογισμός του ΠΕΠ της Περιφέρειάς μας, όμως η Ξάνθη υστερεί δραματικά. Συνεπώς, πρέπει να γίνει κάτι παραπάνω από αυτά που ήδη σχεδιάζονται».

«ΑΡΔΕΥΤΙΚΟ, ΚΑΘΕΤΟΣ ΑΞΟΝΑΣ ΚΑΙ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ ΙΔΙΩΤΙΚΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΤΑ…ΒΑΣΙΚΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΝΟΜΟ ΞΑΝΘΗΣ»

Τέλος, αναφορικά με τους βασικούς πυλώνες  – πέραν του τουρισμού, στον οποίο αναφέρθηκε παραπάνω – σε σχέση με τους κλάδους, ο κ. Τριανταφυλλίδης σημείωσε ότι «ένας από τους βασικούς πυλώνες είναι προφανώς ο πρωτογενής τομέας. Ο κάμπος της Ξάνθης πρέπει να αρδευτεί. Υπάρχει ο προγραμματισμός για το μεγάλο αρδευτικό του νομού μας, ο οποίος αφορά σε 50.000 στρέμματα (από ότι έχει ανακοινωθεί) σε πρώτη φάση. Ο κάμπος του νομού μας είναι 450.000 στρέμματα, συνεπώς πρέπει να ακολουθήσουν δεύτερη και τρίτη φάση επέκτασης του αρδευτικού. Πιθανόν τα νερά του Νέστου να μην αρκούν και να πρέπει να δούμε και άλλες πηγές, άλλων χειμάρρων της περιοχής. Εν πάση περιπτώσει, το βασικό ζήτημα για τον πρωτογενή τομέα, είναι η ολοκλήρωση των αναδασμών, τα εγγειοβελτιωτικά έργα και κυρίως η υλοποίηση της πρώτης φάσης τουλάχιστον (και σίγουρα των επόμενων φάσεων) του μεγάλου αρδευτικού του Νέστου.

Από εκεί και πέρα, χρειάζονται επενδύσεις προφανώς σε μεταφορικές υποδομές. Πρέπει να ολοκληρωθεί ο κάθετος άξονας (Δημάριο) που απέχει, δυστυχώς, αρκετά χρόνια ακόμα μέχρι να συνδεθεί με την Εγνατία Οδό. Έχει ολοκληρωθεί η πρώτη φάση, δημοπρατήθηκε η δεύτερη και απομένουν τουλάχιστον άλλες δύο με τρεις φάσεις και συνεπώς πολλά χρόνια ακόμα, μέχρι να «κουμπώσει» με την Εγνατία. Χρειαζόμαστε επομένως επιτάχυνση και σε αυτό το σκέλος της ολοκλήρωσης των μεταφορικών υποδομών του νομού μας.

Τα υπόλοιπα, αφορούν σε επενδύσεις ιδιωτικών επιχειρήσεων κατά βάση. Εκεί, πρέπει να εξαντλήσουμε τις δυνατότητες που μας παρέχει η Ευρωπαϊκή Ένωση, το Ευρωπαϊκό Δίκαιο, σε σχέση με την ένταση των επιχορηγήσεων στις ιδιωτικές επενδύσεις. Αυτό όμως ισχύει και πανελλαδικά. Το κυριότερο είναι ότι πρέπει να γίνει κάτι για τον Νομό Ξάνθης. Γιατί αν αρκεστούμε στα πανελλαδικά, τότε όσοι ιδιώτες ενδιαφέρονται θα επενδύουν κοντά σε αστικά κέντρα, κοντά σε καλύτερες διαθέσιμες υποδομές και μακριά από τον Νομό Ξάνθης. Για εμάς λοιπόν, στον Ν. Ξάνθης, προέχει το «κάτι παραπάνω» και όχι αυτά που ισχύουν για όλη την Ελλάδα».