Η ματαίωση του διαγωνισμού «Μελίβοια – Δημάριο» και τα εν εξελίξει έργα της Εγνατίας Οδού στην ΠΑΜΘ

Συνεχείς δικαστικές προσφυγές  μεταξύ πρώτου και δεύτερου αναδόχου, σε συνδυασμό με τα «κλειστά δικαστήρια» κατά την περίοδο του κορωνοϊού, είχαν ως αποτέλεσμα την ματαίωση του διαγωνισμού για το έργο «Μελίβοια – Δημάριο» του Κάθετου Άξονα «Ξάνθη – Ελληνοβουλγαρικά Σύνορα», καθώς παρήλθαν 4 έτη, ενώ η Εγνατία Οδός προγραμματίζει την εκ νέου δημοπράτηση του έργου. Όλα τα παραπάνω αναφέρει το μέλος του Δ.Σ της εταιρείας και συμπολίτης μας κ. Αντώνης Πασχάλης, με τον οποίο και επικοινωνήσαμε, θέτοντάς του τους προβληματισμούς, τις απορίες και την περιρρέουσα άποψη περί μιας ακόμη χαμένης ευκαιρίας για την περιοχή μας.

Ο κ. Πασχάλης ανέφερε χαρακτηριστικά τα εξής:

«Η Εγνατία Οδός έχει συνολικά σε εξέλιξη αυτή την περίοδο 12 έργα, στα οποία εμπλέκεται με τον οποιονδήποτε τρόπο:

  • Κατασκευή 2ης διασυνοριακής γέφυρας στους Κήπους.
  • Ολοκλήρωση της παράκαμψης Προβατώνα, στον Άξονα «Αρδάνιο – Ορμένιο».
  • Έχει κατασκευαστεί το τμήμα «Δημάριο – Ελληνοβουλγαρικά Σύνορα» του Κάθετου Άξονα «Ξάνθη – Ελληνοβουλγαρικά Σύνορα» (Κάθετος Άξονας 70).
  • Δημοπράτησε το κομμάτι «Δημάριο – Μελίβοια», του ίδιου Κάθετου Άξονα.
  • Έχει επίσης ολοκληρώσει τις μελέτες και την σύνταξη των τευχών δημοπράτησης της Γέφυρας στο 8ο χλμ. Το έργο είναι και πάλι του Κάθετου Άξονα 70 και ονομάζεται «Περιοχή Γέφυρας Γ3 και παρακείμενες οδοί».
  • Έχει ξεκινήσει την κατασκευή του τμήματος «Σταυρός – Κρηνίδες» (Κάθετος Άξονας 61).
  • Στον ίδιο Άξονα (61) έχουν ολοκληρωθεί όλες οι μελέτες για το τμήμα «Κρηνίδες – Άγιος Αθανάσιος».

Αυτή είναι η προσφορά του Διοικητικού Συμβουλίου, στο οποίο συμμετέχω, στην Ανατολική Μακεδονία και Θράκη, από πλευράς κατασκευών. Παρεμπιπτόντως εκπονούνται πολλές μελέτες για την Σαμοθράκη, ενώ έχουμε προσφέρει εναλλακτικές προτάσεις για την ανατολική παράκαμψη της Ξάνθης και αναμένουμε από τους αρμοδίους να μας πουν ποια θα επιλέξουν. Έχουμε προωθήσει επίσης πάρα πολύ τις μελέτες για τον Οδικό Άξονα 70 στα τμήματα «Ξάνθη – Σμίνθη» και «Σμίνθη – Εχίνος» και βρισκόμαστε στην διαδικασία με τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου για τις απαλλοτριώσεις. Οι αρχικές μελέτες για αυτά τα κομμάτια έχουν ολοκληρωθεί. Το κάθε ένα από αυτά, είναι 10 χλμ. Το ίδιο συμβαίνει και για το τμήμα «Άγιος Αθανάσιος – Δράμα» του Οδικού Άξονα 61, ενώ έχουν ολοκληρωθεί οι περισσότερες από τις μελέτες που αφορούν στην περιμετρική οδό της Καβάλας».

Συνεχίζοντας, ο ίδιος αναφέρθηκε και στην αρνητική εξέλιξη στο έργο «Μελίβοια – Δημάριο», σημειώνοντας ότι δεν προχώρησε λόγω:

«Συνεχών δικαστικών προσφυγών, με τον πρώτο και τον δεύτερο ανάδοχο. Η ένσταση στην ένσταση συν το γεγονός των διακοπών των δικαστηρίων λόγω του κορωνοϊού, είχαν ως αποτέλεσμα να περάσουν πολλά χρόνια. Το χρηματοδοτικό σχήμα δεν μπορούσε να λειτουργήσει πλέον, όπως επίσης πιθανώς να υπήρχαν και θέματα με το τιμολόγιο του έργου, με την έννοια ότι θα έπρεπε να επικαιροποιηθούν οι μελέτες.

Το 2021 είχε αναδειχθεί ο προσωρινός ανάδοχος. Ακολούθησαν διάφορες δικαστικές προσφυγές που «μπλόκαραν» το έργο και τον Μάρτιο του 2025 η Εγνατία Οδός αποφάσισε την ματαίωση του διαγωνισμού και προγραμματίζει την εκ νέου δημοπράτηση του έργου. Από εκεί και πέρα, σε όλα τα έργα που δεν κατασκευάζονται, θα πρέπει να βρεθούν τα χρηματοδοτικά σχήματα. Ωστόσο εργαλεία χρηματοδότησης υπάρχουν πολλά πλέον. Ακόμη και αν λήξει ένα πρόγραμμα, θα ανοίξει κάποιο άλλο. Το θέμα της εύρεσης χρηματοδότησης δεν είναι μείζον. Μείζονα ζητήματα είναι η ωρίμανση των μελετών και οι απαλλοτριώσεις».