Η χωροταξική κατανομή των σχολείων αιτία για νέα «κόντρα» ΕΛΜΕ και  Β’θμιας Εκπ/σης  Ξάνθης

Τι καταγγέλουν οι εκπαιδευτικοί – Τι απαντάει (και ενημερώνει) η Διευθύντρια στην «Θ»

Νέα «κόντρα» έχει ξεσπάσει ανάμεσα στην Ένωση Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης Ξάνθης και την Διεύθυνση Β’ Θμιας  Εκπαίδευσης, αυτήν την φορά για την χωροταξική κατανομή των μαθητών στα σχολεία της Β’θμιας και με «αιχμή» τους μαθητές της οδού Πραξιτέλους που θα φοιτήσουν σε άλλη σχολική μονάδα από αυτή όπου ανήκαν έως σήμερα.

Εντούτοις, οι χωροταξικές αλλαγές είναι περισσότερες, αφού από την νέα σχολική χρονιά δεν περιλαμβάνεται σε αυτές τις αλλαγές το 1ο Γυμνάσιο και το 2ο ΓΕΛ Ξάνθης, που – για την Α΄Τάξη – μετατρέπονται σε Ωνάσεια.

Για «αποκλειστική αρμοδιότητα» της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης αναφορικά με το χωροταξικό, κάνει λόγο μιλώντας στην «Θ» η Διευθύντρια κ. Μάλαμα Σιδηροπούλου, τονίζοντας μάλιστα ότι έχουν επέλθει και άλλες αλλαγές.

Η ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΗΣ ΕΛΜΕ ΞΑΝΘΗΣ

Πιο συγκεκριμένα η ανακοίνωση της ΕΛΜΕ Ξάνθης αναφέρει τα εξής:

«Ενημερωθήκαμε από γονείς, που μας εξέφρασαν την έντονη διαμαρτυρία τους, ότι η διευθύντρια της ΔΔΕ Ξάνθης προχώρησε με απόφασή της (Αρ. Απόφασης 001675/ΕΞ/05-06-2025) σε αιφνιδιαστική αλλαγή της χωροταξικής κατανομής του μαθητικού πληθυσμού των σχολείων της δευτεροβάθμιας χωρίς καμία προφανή εξήγηση και αιτιολόγηση. Σύμφωνα με την απόφαση αυτή, ανάμεσα και σε άλλες ακατανόητες και περίεργες αλλαγές, όλα τα παιδιά συγκεκριμένης γειτονιάς (Στρατιωτικές κατοικίες της οδού Πραξιτέλους) υποχρεούνται να εγγραφούν όχι στο Γυμνάσιο της γειτονιάς τους, όπως γινόταν μέχρι τώρα, αλλά σε άλλο που βρίσκεται αρκετά πιο μακριά. Και αυτό είναι ένα από τα πολλά παραδείγματα των ανατροπών.

Είναι η πρώτη φορά που λαμβάνεται μια τέτοια απόφαση χωρίς καμία προηγούμενη διαβούλευση με εκπροσώπους του εκπαιδευτικού κόσμου και των διευθυντριών/ών των σχολικών μονάδων. Η απόφαση αυτή, μάλιστα, έρχεται σε μια στιγμή που η μετατροπή δύο σχολείων σε Ωνάσεια προκαλεί, εκτός από αντιδράσεις, ήδη εκτεταμένες αλλαγές και ανατροπές σε όλα τα σχολεία της περιοχής.

Ζητούμε την άμεση ανάκληση της απόφασης της νέας χωροταξικής κατανομής και τη διενέργεια διαβούλευσης ανάμεσα στη διευθύντρια εκπαίδευσης και όλους τους εμπλεκόμενους φορείς (ΕΛΜΕ, διευθ​ύντριες/ές σχολικών μονάδων, γονείς) για την εξεύρεση της βέλτιστης λύσης. Τέτοιες αλλαγές που επηρεάζουν τον προγραμματισμό και την οργάνωση οικογενειών, μαθητριών/ών και εκπαιδευτικών δεν μπορεί να γίνονται με μια χάραξη στο χάρτη».

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΗ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΑ ΤΗΣ «ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ» Η ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΗ ΚΑΤΑΝΟΜΗ

Μιλώντας στην «Θ» η κ. Σιδηροπούλου επισήμανε ότι «η χωροταξική κατανομή είναι αρμοδιότητα και ευθύνη αποκλειστικά της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Κανείς άλλος δεν εμπλέκεται, εκ του νόμου. Μάλιστα κανονικά θα πρέπει να αλλάζει κάθε χρόνο, διότι είναι μια δυναμική κατάσταση, με την έννοια ότι ο αριθμός των παιδιών που διαμένουν σε συγκεκριμένες γειτονιές, δεν είναι σταθερός κάθε χρόνο. Όταν λοιπόν μεταβάλλεται για τον οποιονδήποτε λόγο ο αριθμός αυτός, θα πρέπει να αλλάζουν και τα χωροταξικά όρια, προκειμένου όλα τα σχολεία να έχουν μαθητές. Διότι αν το αφήναμε στην τύχη, κάποια σχολεία θα ήταν υπερπλήρη και κάποια θα ήταν άδεια και αυτό είναι το τελευταίο που θέλουμε για τα σχολεία, τους εκπαιδευτικούς μας και τα παιδιά μας. Το χωροταξικό είχε αλλάξει το 2022-2023, πέρσι δεν είχε αλλάξει αλλά φέτος θα άλλαζε ούτως ή άλλως. Πόσο μάλλον όταν λόγω των Ωνάσειων Σχολείων, βγήκαν από τον «χάρτη» δύο σχολικές μονάδες. Εκείνες οι περιοχές (των δυο σχολικών μονάδων) έπρεπε να κατανεμηθούν στα υπόλοιπα σχολεία. Άλλα το ότι «δεν υπάρχει λόγος», δεν ευσταθεί. Επίσης δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι στην Ξάνθη έχουμε Εκκλησιαστικό Σχολείο (που φέτος είχε άνοδο στις αιτήσεις εγγραφών) Μουσικό Σχολείο και Μειονοτικό Γυμνάσιο – Λύκειο, Αυτό σημαίνει πως αυτά τα παιδιά δεν πηγαίνουν από συγκεκριμένη χωροταξική κατανομή (το ίδιο ισχύει και για τα παιδιά του Ωνάσειου) αλλά από όλη την Ξάνθη. Αν τύχει λοιπόν και φύγουν από μια συγκεκριμένη περιοχή, αμέσως η περιοχή και το σχολείο της περιοχής μένει με λιγότερα παιδιά και με εκπαιδευτικούς χωρίς ώρες. Αυτός είναι ο λόγος.

Επίσης μοιράζοντας την περιοχή του 1ου Γυμνασίου (σ.σ. Ωνάσειου για την Α΄Γυμνασίου του επόμενου σχολικού έτους) μετακινήθηκαν και τα υπόλοιπα όρια των άλλων σχολείων.

Στην συγκεκριμένη περίπτωση όμως (σ.σ που αναφέρει η ΕΛΜΕ Ξάνθης) τα παιδιά της Πραξιτέλους, ανήκαν στο 5ο Γυμνάσιο (και μιλάμε για 7 παιδιά) αλλά επειδή με τη μεταβολή των ορίων ευνοήθηκε και πήρε πάρα πολλούς μαθητές, θα πάνε στο 6ο Γυμνάσιο. Ήταν παραπάνω τα παιδιά, αλλά αυτά που είχαν αδέρφια στο 5ο Γυμνάσιο, παρέμειναν εκεί για να μην χωρίσουμε τα αδέλφια και μένουν 7 παιδιά τα οποία μετακινούνται στο 6ο Γυμνάσιο που έχει πολύ λιγότερα παιδιά.   Δεν είναι όμως η μοναδική αλλαγή που έγινε αυτή».

ΑΝΑΡΤΗΘΗΚΑΝ ΟΙ ΑΛΛΑΓΕΣ ΓΙΑ ΤΑ ΓΥΜΝΑΣΙΑ – ΑΚΟΛΟΥΘΟΥΝ ΤΑ ΛΥΚΕΙΑ

Επίσης, αναφορικά με τις χωροταξικές αλλαγές για την νέα σχολική χρονιά, η κ. Σιδηροπούλου σημείωσε ότι «έχουν γίνει αλλαγές και όλες έχουν αναρτηθεί στο site της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Αναφέρομαι στο νέο χωροταξικό των Γυμνασίων. Υπολογίσαμε μέχρι και τον έναν μαθητή για να μην αδικήσουμε ούτε τους μαθητές αλλά ούτε και τα σχολεία. Υπάρχουν αλλαγές και οι γονείς έχουν ενημερωθεί από τα Δημοτικά Σχολεία για το που φοιτήσει το κάθε παιδάκι, ανάλογα με την διεύθυνση όπου ανήκει. Οι χωροταξικές αλλαγές αφορούν στα παιδιά της Α΄Γυμνασίου και της Α’ Λυκείου. Ωστόσο οι αλλαγές για τα Λύκεια δεν έχουν ανακοινωθεί ακόμη, καθώς βρισκόμαστε σε στάδιο επεξεργασίας δεδομένων. Εξάλλου οι εγγραφές στα Λύκεια γίνονται ηλεκτρονικά. Σε λίγο διάστημα θα ανακοινωθούν και αυτές. Εκείνο που θα ήθελα να πω όμως στους γονείς, είναι ότι η μελέτη που έγινε έχει ως σκοπό την δίκαιη κατανομή, σύμφωνα πάντα με την κοντινότερη απόσταση και την καλύτερη εκπαίδευση των παιδιών. Διότι όταν τα παιδιά «συσσωρευτούν» σε ένα σχολείο, δεν θα έχουν καλή εκπαίδευση. Θα πρέπει να διαμοιραστούν όσο γίνεται πιο ομοιόμορφα. Και του χρόνου επίσης μπορεί να υπάρξουν μικρές αλλαγές, γιατί δεν ξέρουμε τον πληθυσμό των παιδιών που θα έχουμε».