«Φρακάρισαν» οι δυο νέες δράσεις ΕΣΠΑ – «Μπούκωσαν» και τα λογιστικά

Σήμερα λήγει η παράταση για τις μικρο-μεσαίες επιχειρήσεις

Κ. Τριανταφυλλίδης: «Εξαιρετικά δυσμενές το περιβάλλον στο οποίο κύλησε η προθεσμία των προγραμμάτων

Λήγει σήμερα το μεσημέρι η παράταση υποβολής αιτήσεων για τις δύο νέες δράσεις «Ενίσχυση της Ίδρυσης και Λειτουργίας Νέων Μικρομεσαίων Τουριστικών Επιχειρήσεων» και «Ενίσχυση της Ίδρυσης και Λειτουργίας Νέων Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων» για τη νέα προγραμματική περίοδο 2021-2027, με τους Οικονομολόγους να κάνουν λόγο για πολλά προβλήματα και δυσλειτουργίες, ζητώντας επιπλέον παράταση έως το τέλος του επόμενου μήνα (30/04/2024), προκειμένου να υποβληθούν ομαλά όλες οι επενδυτικές προτάσεις από τους ενδιαφερόμενους.

Ποιες είναι όμως οι δυσλειτουργίες αυτές; Τι συμβαίνει σε συμβούλους επιχειρήσεων, λογιστές και γραφεία που ασχολούνται με το ΕΣΠΑ; Υπάρχει ενδιαφέρον για ένταξη στα εν λόγω προγράμματα;

Απαντήσεις σε όλα τα παραπάνω δίνει μέσα από την «Θ» ο  γνωστός νομικός – οικονομολόγος κ. Κωνσταντίνος Τριανταφυλλίδης.

«ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΑ ΔΥΣΜΕΝΕΣ ΤΟ ‘’ΣΚΗΝΙΚΟ’’ ΣΤΟ ΟΠΟΙΟ ΚΥΛΗΣΕ Η ΠΡΟΘΕΣΜΙΑ ΤΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ – ‘’ΦΡΑΚΑΡΑΝ’’ ΤΑ ΛΟΓΙΣΤΙΚΑ»

Πιο αναλυτικά ο κ. Τριανταφυλλίδης, εξήγησε στην «Θ» ότι «η υποβολή αιτήσεων στα δύο προγράμματα, ξεκίνησε στις 18/12/2023. Έχει δοθεί ήδη μια παράταση – γιατί η αρχική καταληκτική ημερομηνία ήταν 29/2/2024 – και σήμερα λήγει η πρώτη παράταση που δόθηκε. Πράγματι το περιβάλλον μέσα στο οποίο κύλησε η προθεσμία των προγραμμάτων, είναι εξαιρετικά δυσμενές για τους συμβούλους των επιχειρήσεων, τους λογιστές και τα γραφεία που ασχολούνται με το ΕΣΠΑ. Θυμίζω ότι πιέζονται πάρα πολύ οι επιχειρήσεις – άρα οι λογιστές τους – για την σύνδεση των ταμειακών με τα POS και σε συνδυασμό με αυτήν την απαίτηση είναι και το πρόγραμμα των vouchers, το οποίο και αυτό «τρέχει» ή θα έπρεπε να «τρέχει» παράλληλα με την υλοποίηση της σύνδεσης. Αυτό σημαίνει ότι τα λογιστικά γραφεία έχουν «φρακάρει» και δεν μπορούν ουσιαστικά να βοηθήσουν στην συγκέντρωση των δικαιολογητικών τις επιχειρήσεις – πελάτες τους. Όσον αφορά στα ίδια τα προγράμματα, υπενθυμίζουμε ότι το ένα είναι γενικό για μικρομεσαίες επιχειρήσεις και το άλλο είναι κλαδικό, για επιχειρήσεις του τουριστικού κλάδου και αφορούν – και τα δυο – σε υπο ίδρυση ή νεοσύστατες επιχειρήσεις. Στις απαιτήσεις του προγράμματος είναι η μελετητική ετοιμότητα, η οποία σχετίζεται με έκδοση αδειών ή έστω υποβολή φακέλου για έκδοση άδειας, που σημαίνει ότι εμπλέκονται υπηρεσίες όπως η Πολεοδομία, σε άλλες περιπτώσεις το Δασαρχείο ή οι Αρχαιολογικές Υπηρεσίες και χωρίς αυτά τα έγγραφα ο φάκελος δεν μπορεί να πάρει τα μόρια που χρειάζεται (γιατί δεν υπάρχει μελετητική ετοιμότητα), ενώ το δεύτερο κρίσιμο στοιχείο για την μοριοδότηση, είναι η χρηματοοικονομική ετοιμότητα, όπου απαραίτητο δικαιολογητικό είναι κάποιο στοιχείο για την εξασφάλιση της ίδιας συμμετοχής. Δηλαδή εφόσον κάνω ένα επιχειρηματικό πλάνο το οποίο χρηματοδοτείται με 45-50% θα πρέπει να αποδείξω ότι έχω διαθέσιμα τα υπόλοιπα χρήματα. Εκεί βεβαίως χρειάζεται η συνεργασία των τραπεζών και εκεί υπάρχουν καθυστερήσεις. Θυμίζω ότι οι τράπεζες, παιδεύονται και αυτές με την χορήγηση POS σε πολλές χιλιάδες επιχειρήσεις. Αυτό είναι το πλαίσιο των δυσκολιών. Ο επιπλέον παράγοντας σε σχέση με πιθανή παράταση, έχει να κάνει με το μειωμένο ενδιαφέρον των επιχειρήσεων».

«ΑΠΑΙΤΗΤΙΚΑ ΚΑΙ ΣΕ ΜΕΛΕΤΗΤΙΚΟ ΚΑΙ ΣΕ ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΣΚΕΛΟΣ, ΤΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ – ΑΞΙΖΟΥΝ ΜΟΝΟ ΣΕ ΜΕΓΑΛΑ ΠΟΣΑ ΕΠΕΝΔΥΣΗΣ»

Επίσης ο ίδιος επισήμανε ότι «τα δύο προγράμματα έχουν 45% ποσοστό επιχορήγησης για τις πολύ μικρές επιχειρήσεις, το οποίο μπορεί να γίνει 50% αν υπάρχει αύξηση της απασχόλησης, δηλαδή δημιουργία θέσεων εργασίας. Το 50% είναι από τα χαμηλότερα ποσοστά επιχορήγησης συγκριτικά με άλλα  αντίστοιχα  προγράμματα των προηγούμενων ετών. Θεωρώ ότι όλο αυτό το πλαίσιο είναι που και έχει αποθαρρύνει  πολλούς αλλά και έχει μειώσει και το ενδιαφέρον πολλών επιχειρήσεων για ένταξη. Και τα δυο προγράμματα είναι απαιτητικά και στα δυο τους σκέλη. Και στο μελετητικό και στο χρηματοοικονομικό. Χωρίς αυτά τα στοιχεία, πρακτικά ο φάκελος «κόβεται», οπότε δεν υπάρχει λόγος να μπει καν στην διαδικασία η επιχείρηση. Αυτό που έχω σαν εκτίμηση με την εμπειρία των τελευταίων ετών, είναι ότι αυτά τα προγράμματα αξίζουν μόνο σε μεγάλα ποσά επένδυσης. Τα όρια είναι στο ένα 30.000 έως 400.000 ευρώ (Ενίσχυση της Ίδρυσης και Λειτουργίας Νέων Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων) και στο άλλο 80.000 έως 400.000 ευρώ. Επειδή οι περισσότεροι επαγγελματίες είναι της χαμηλής, μικρής, επιχειρηματικότητας κινούνται στα χαμηλότερα όρια των προγραμμάτων και οριακά αξίζει κάποιος να εμπλακεί σε όλη αυτήν την διαδικασία, αν όντως ο προϋπολογισμός του είναι στα χαμηλότερα όρια των προγραμμάτων. Αξίζει φυσικά, αν κάποιος πάει για μια σοβαρότερη επένδυση, όπου εκεί διεκδικεί περισσότερα χρήματα. Εκεί αξίζει να υποστεί τον κόπο και την τριβή με την γραφειοκρατία και όλο αυτό το «σύστημα» εξυπηρέτησης και να πάρει και το ρίσκο. Επειδή όμως το 80% των επαγγελματιών κινείται στα χαμηλότερα όρια, εκεί νομίζω ότι οριακά αξίζει κάποιος να μπει σε αυτήν την διαδικασία. Αυτό δικαιολογεί και το χαμηλότερο ενδιαφέρον».

«ΔΕΝ ΘΑ ΑΛΛΑΞΕΙ ΚΑΤΙ Η ΠΑΡΑΤΑΣΗ – ΔΟΜΙΚΑ ΤΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ»

Τέλος σε ερώτηση της «Θ» αναφορικά με το αν η ημερομηνία 30/4/2024 που ζητούν οι οικονομολόγοι ως παράταση, είναι ικανή για να ολοκληρώσει τις παραπάνω απαιτούμενες διαδικασίες, ο κ. Τριανταφυλλίδης, απαντά ως εξής:

«Σίγουρα θα διευκολύνει κάποιους, αλλά νομίζω ότι δεν θα αλλάξει κάτι δραστικά. Τα προβλήματα είναι δομικά και είναι αυτά που αναφέραμε παραπάνω».