Έρχεται υποχρεωτικός έλεγχος ΚΤΕΟ σε οχήματα κάθε χρόνο

Μια μεγάλη αλλαγή βρίσκεται προ των πυλών για εκατομμύρια οδηγούς σε όλη την Ευρώπη, και φυσικά στην Ελλάδα, καθώς η Ευρωπαϊκή Ένωση προτείνει νέα, αυστηρότερα πρότυπα για τους τεχνικούς ελέγχους των οχημάτων. Στην καρδιά της πρότασης βρίσκεται η καθιέρωση ετήσιου ελέγχου ΚΤΕΟ για παλαιότερα οχήματα, μια κίνηση που αν εφαρμοστεί, θα επηρεάσει άμεσα τη συντριπτική πλειοψηφία των κυκλοφορούντων αυτοκινήτων και μοτοσυκλετών, ιδιαίτερα σε χώρες με γηρασμένο στόλο, όπως η Ελλάδα.
Η Κομισιόν εισηγείται σημαντικές τροποποιήσεις στο ισχύον καθεστώς των περιοδικών τεχνικών ελέγχων. Το βασικότερο σημείο είναι η υποχρέωση για ετήσιο ΚΤΕΟ στα οχήματα ηλικίας άνω των 10 ετών, αντί για την τρέχουσα διετία. Η αλλαγή αυτή αφορά κυρίως επιβατικά αυτοκίνητα και μικρά φορτηγά, αλλά και τα ηλεκτρικά οχήματα, τα οποία μέχρι σήμερα εξαιρούνταν εν μέρει ή αντιμετωπίζονταν με πιο ήπια κριτήρια.
Παράλληλα, στο νέο πλαίσιο εντάσσονται και οι μοτοσυκλέτες άνω των 125 κυβικών εκατοστών ή ισχύος μεγαλύτερης των 11 kW, οι οποίες έως τώρα εξαιρούνταν από τη διαδικασία τεχνικού ελέγχου σε πολλές χώρες – μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα.
Η πρόταση περιλαμβάνει επίσης εκτενείς ελέγχους στα ηλεκτρονικά και λογισμικά συστήματα των σύγχρονων αυτοκινήτων, όπως τα συστήματα υποβοήθησης οδηγού (ADAS), τα φρένα, οι αισθητήρες και οι κάμερες. Στους ελέγχους θα εντάσσονται και οι εκπομπές ρύπων – ιδίως NOx και σωματιδίων – μέσω ειδικού εξοπλισμού, ενώ θα δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στην αντιμετώπιση των οχημάτων που κυκλοφορούν με «πειραγμένα» λογισμικά.

Ποιοι ωφελούνται και γιατί
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εκτιμά πως η νέα νομοθεσία μπορεί να οδηγήσει σε:
• 7.000 λιγότερους θανάτους στους δρόμους της Ε.Ε. έως το 2050
• 65.000 λιγότερους σοβαρούς τραυματισμούς
• Μείωση ρύπων από πετρελαιοκίνητα και άλλου τύπου οχήματα με υψηλές εκπομπές
• Καταπολέμηση της απάτης στη μεταπώληση μεταχειρισμένων
Τι σημαίνει για την Ελλάδα
Με τον μέσο όρο ηλικίας των ελληνικών ΙΧ να ξεπερνά τα 17 έτη, η αλλαγή αυτή θα αφορά σχεδόν 8 στα 10 οχήματα που κυκλοφορούν σήμερα στη χώρα. Αυτό σημαίνει σημαντική επιβάρυνση για τους οδηγούς, αλλά και ευκαιρία ενίσχυσης του ελέγχου για την οδική ασφάλεια και το περιβάλλον.
Η Ελλάδα οφείλει να προετοιμαστεί εγκαίρως για να ενσωματώσει τα νέα πρότυπα, ενισχύοντας παράλληλα τον ρόλο των Ιδιωτικών ΚΤΕΟ και της ψηφιακής διασύνδεσης των δεδομένων.
Η πρόταση της Κομισιόν βρίσκεται ακόμη σε στάδιο διαβούλευσης και θα περάσει από έγκριση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου. Εφόσον ψηφιστεί, κάθε κράτος-μέλος θα έχει συγκεκριμένο χρονικό περιθώριο για να την ενσωματώσει στο εθνικό του δίκαιο. Αναμένεται να τεθεί σε εφαρμογή σταδιακά από το 2026 και μετά.