
Ξεκινά ο εθνικός διάλογος για την αλλαγή στη δομή του λυκείου και το σύστημα εισαγωγής στα πανεπιστήμια, με την καθιέρωση του εθνικού απολυτηρίου.
Η έναρξη του εθνικού διαλόγου θα γίνει τις αμέσως επόμενες ημέρες από την υπουργό Παιδείας Σοφία Ζαχαράκη.
Στόχος της κυβέρνησης είναι το εθνικό απολυτήριο να αρχίσει να εφαρμόζεται από τη σχολική χρονιά 2026-2027. Δηλαδή, από τους μαθητές οι οποίοι την τρέχουσα σχολική χρονιά θα αποφοιτήσουν από το γυμνάσιο και το 2026-2027 θα εισαχθούν στην Α΄ Λυκείου. Για να επιτευχθεί αυτό, ο νόμος θα πρέπει να έχει συνταχθεί έως τον Μάιο του 2026.
Ολοι ομονοούν πως το σημερινό σύστημα έχει σημαντικά προβλήματα: ο εκπαιδευτικός ρόλος του λυκείου έχει ακυρωθεί, καθώς οι μαθητές εστιάζουν την προσοχή τους μόνο στα τέσσερα μαθήματα των Πανελλαδικών Εξετάσεων, γι’ αυτό και το απολυτήριο λυκείου έχει χάσει την αξία του· οι δαπάνες για τα φροντιστήρια «γονατίζουν» τη μέση οικογένεια· η αξιολόγηση των υποψηφίων για τα ΑΕΙ δεν είναι αξιόπιστη, καθώς οι 18χρονοι κρίνονται άπαξ και μέσα σε ένα δωδεκάωρο (δηλαδή, στις τρίωρες εξετάσεις των τεσσάρων μαθημάτων).
Το θετικό σημείο του σημερινού συστήματος είναι ότι εξασφαλίζει το αδιάβλητο της βαθμολόγησης των μαθητών – εξ ου και η μακροβιότητά του.
Σε αυτά τα στοιχεία θα εστιάσει η κ. Ζαχαράκη για να καταδείξει προς την κοινωνία και τον πολιτικό κόσμο τη σημασία του εγχειρήματος, παρουσιάζοντας τις βασικές θέσεις – προτάσεις της κυβέρνησης για το εθνικό απολυτήριο
Το γενικό πλαίσιο των θέσεων είναι, όπως έχει αναφέρει ο υπουργός Επικρατείας Ακης Σκέρτσος, το εξής:
- Οι εξετάσεις στο λύκειο δεν θα αυξηθούν. Ο τρόπος διεξαγωγής μόνο θα αλλάξει, καθώς όλα τα θέματα των προαγωγικών εξετάσεων θα προέρχονται, με κλήρωση, από τράπεζα θεμάτων διαβαθμισμένης δυσκολίας και θα συνοδεύονται από οδηγό βαθμολόγησης. Ολα τα θέματα της τράπεζας θα είναι διαθέσιμα σε όλους. Η τράπεζα θα οργανωθεί από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, ενώ μπορεί να συμμετάσχουν και πανεπιστημιακοί. Για την εγκυρότητα της διαδικασίας, τα γραπτά των μαθητών μπορούν πλέον να ψηφιοποιούνται και να αποθηκεύονται σε αποθετήριο, ενώ εξωτερικό σώμα έμπειρων βαθμολογητών μπορεί να πραγματοποιεί δειγματοληπτικούς ελέγχους.
- Στον βαθμό του εθνικού απολυτηρίου μπορούν να συνυπολογίζονται οι επιδόσεις και των τριών τάξεων του λυκείου, ώστε να μην κρίνεται το μέλλον ενός παιδιού σε μια τρίωρη εξέταση, όπως σήμερα, αλλά και χωρίς να εξελιχθεί το σχολείο σε εξεταστικό κέντρο. Η πολιτική συναίνεση κρίνεται απαραίτητη από το υπ. Παιδείας, καθώς μέχρι να αποφοιτήσουν οι μαθητές που θα πάνε Α΄ Λυκείου το 2026-2027, θα έχουν μεσολαβήσει εθνικές εκλογές.
- Οι βαθμοί τετραμήνου, που μπαίνουν από τους καθηγητές, μπορούν να «διορθώνονται» με βάση την τελική γραπτή επίδοση, ώστε να περιοριστεί η όποια αυθαιρεσία της προφορικής εξέτασης.