
«Ναι» στον δρόμο από επαγγελματίες και κατοίκους της ορεινής περιοχής – «Stop» από αθλητές και φυσιολάτρες
Π. Ντούμας και Κ. Τελμετίδης μιλούν στην «Θ»
Σε δύο «στρατόπεδα» (;) φαίνεται να έχουν χωριστεί οι κάτοικοι και οι επαγγελματίες του ορεινού όγκου από το σημείο «Θηλιά» και επάνω και οι φυσιολάτρες- αθλητές της Ξάνθης, που καλούν σε συγκέντρωση διαμαρτυρίας την Δευτέρα 10/6 στις 19.00 στην Κεντρική Πλατεία για να πούνε όχι στην ασφαλτόστρωση του δασικού δρόμου που οδηγεί στην «Θηλιά».
Η «Θ» σε μια προσπάθεια να ενημερώσει αναλυτικά τους αναγνώστες της για το ζήτημα, παραθέτει τις απόψεις και των δυο πλευρών φιλοξενώντας τον Πρόεδρο του Ελληνικού Ορειβατικού Συλλόγου Ξάνθης κ. Παναγιώτη Ντούμα καθώς και τον επαγγελματία (ιδιοκτήτη του 916 Morfeas Mountain Resort ) και κάτοικο της επίμαχης περιοχής κ. Κωνσταντίνο Τελμετίδη.
«ΑΜΦΙΣΒΗΤΟΥΜΕ ΤΗΝ ΣΚΟΠΙΜΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΟΥ ΕΡΓΟΥ»
Ειδικότερα ο κ. Ντούμας αναφέρει επακριβώς ότι «στην ουσία αυτό που αμφισβητούμε εμείς είναι η σκοπιμότητα του συγκεκριμένου έργου. Δηλαδή η ασφαλτόστρωση 3200 μέτρων σε μια περιοχή η οποία είναι χώρος άθλησης για χιλιάδες κατοίκους της πόλης. Σύμφωνα με την μελέτη, αυτό θα βοηθήσει στην πυρασφάλεια (αλλά εμείς θεωρούμε ότι θα γίνει το αντίστροφο με την αύξηση της κίνησης και την μεγάλη ταχύτητα – θα προκαλέσει περισσότερες πυρκαγιές) και επίσης προβάλλεται το θέμα της σύνδεσης των ορεινών οικισμών της Ξάνθης μέσα από αυτόν τον δρόμο. Αυτό που λέμε είναι πως αν πραγματικά το θέμα ήταν η σύνδεση των ορεινών οικισμών με τον δρόμο, θα έπρεπε να διατεθούν τα κονδύλια αυτά, στα τμήματα του δρόμου που είναι πιο πάνω και όχι σε αυτό το κομμάτι που είναι πολύ βατό. Μετά το 4ο χιλιόμετρο, η κατάσταση είναι δραματική. Ο δρόμος δεν περνιέται ούτε με 4Χ4. Αν πραγματικά το ενδιαφέρον της πολιτείας και των αρχών ήταν πραγματικά για βελτίωση της πρόσβασης των κατοίκων των ορεινών οικισμών θα μπορούσαν να γίνουν τα δύσκολα κομμάτια και όχι το εύκολο κομμάτι, που είναι πιο απλό και το οποίο βέβαια περνά από μια πανέμορφη περιοχή, που αντί να αισθανόμαστε τυχεροί ως κάτοικοι της πόλης που έχουμε έναν τέτοιο τόπο δίπλα μας, προσπαθούμε με κάθε τρόπο να το χαλάσουμε».
«Η ΠΛΕΙΟΨΗΦΙΑ ΤΩΝ ΞΑΝΘΙΩΤΩΝ ΑΝΤΙΛΑΜΒΑΝΕΤΑΙ ΠΟΣΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΕΙΝΑΙ Η ΠΕΡΙΟΧΗ ΑΥΤΗ ΓΙΑ ΜΙΑ ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΖΩΗΣ»
«Πριν από 1.5 χρόνο είχε έρθει το ίδιο θέμα στο Δημοτικό Συμβούλιο από τον Δήμο Ξάνθης, αποσύρθηκε μετά τις διαμαρτυρίες μας και τώρα επανέρχεται από την περιφέρεια και δεν μπορούμε να καταλάβουμε τον λόγο, ενώ νομίζω ότι η πλειοψηφία των κατοίκων της Ξάνθης, αντιλαμβάνεται πόσο σημαντική είναι αυτή η περιοχή για μια ποιότητα ζωής. Δυστυχώς όμως, κάποιοι προσπαθούν να μας βγάλουν αντίθετα στους κατοίκους του Κενταύρου για παράδειγμα. Κάναμε μια έκθεση την οποία στείλαμε στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση, με την οποία λέμε μετρώντας τα στοιχεία ότι είναι περίπου 7 χιλιόμετρα παραπάνω η υπάρχουσα διαδρομή (επαρχιακός δρόμος) και γύρω στα επιπλέον 10 λεπτά, από έναν δρόμο ο οποίος έχει μπάρες και είναι ασφαλής (σε σχέση με αυτό που προτείνεται – να γίνει δηλαδή άξονας επικοινωνίας των οικισμών του Κενταύρου με την Ξάνθη ο υπάρχων δρόμος) . Αν προσπαθήσουμε να βάλουμε μέσα και τον παράγοντα της επικινδυνότητας στον δρόμο αυτό, μιας και δεν θα έχει μπάρες, δεν ξέρω πραγματικά πόσο ειλικρινές είναι το θέμα της «σύνδεσης». Άλλωστε αυτό θα μας το αποδείκνυαν αν ξεκινούσαν το έργο από τα δύσκολα σημεία» συνέχισε ο ίδιος, υπογραμμίζοντας ότι «εμείς επιφυλασσόμαστε για τους πραγματικούς σκοπούς. Κυκλοφορούν διάφορα στην πόλη για το ποιοι είναι. Δεν έχουμε αποδείξεις, δεν μπορούμε να κατηγορήσουμε κανέναν, απλώς φτάνουν και στα δικά μας «αυτιά» διάφορα. Θεωρείται ότι ο επαρχιακός δρόμος που ανεβαίνει προς τους οικισμούς από τα χιόνια και δεν θα κλείνει αυτός ο δρόμος; Ένας δρόμος πολύ στενός, χωρίς ασφάλεια και χωρίς πλευρικές ασφάλειες; Να σας εξηγήσω ότι η μελέτη που υλοποιείται τώρα για τα πρώτα τρία χιλιόμετρα, προβλέπει απλά «ξύσιμο» του δρόμου και ασφαλτόστρωση. Δεν προβλέπει κανένα τεχνικό έργο. Ποια θα είναι ασφάλεια αυτού του δρόμου για τους κατοίκους στον ορεινό όγκο; Για αυτό τα αμφισβητούμε όλα αυτά εμείς. Ας στρώσουν πρώτα τα κομμάτια στα Πανέρια για παράδειγμα (που είναι θερινός οικισμός της Μύκης). Ποιο θα ήταν το λογικό; Να συνδεθούν τα Πανέρια με την Ξάνθη, μέσα από το περιαστικό δάσος της Ξάνθης ή με την Μύκη που είναι η έδρα των Πανερίων; Όλα αυτά μας φαίνονται περίεργα γιατί επί χρόνια οι τρεις σύλλογοι, έχουν αναδείξει μια περιοχή με εθελοντική εργασία των μελών τους, χωρίς πραγματικά καμία βοήθεια από τους τοπικούς άρχοντές μας και την έχουν κάνει μια «ζηλευτή» περιοχή για άθληση, για εξορμήσεις κλπ. Και τώρα έρχεται ένα έργο που προβλέπει έναν ασφάλτινο δρόμο, να διασχίζει ακριβώς το κέντρο της περιοχής αυτής και να διαλύει πραγματικά όλες αυτές τις δραστηριότητες, εγκυμονώντας και πάρα πολλούς κινδύνους για τα άτομα που βγαίνουν εκεί για περπάτημα ή ποδήλατο. Όποια εποχή του χρόνου και αν πάτε στον δρόμο αυτό, θα συναντήσετε 100-200 άτομα. Ακόμη και με χιόνι και με βροχή. Θα δείτε ακόμη και μικρά παιδιά με ποδήλατα να κινούνται επάνω σε αυτόν τον χωματόδρομο».
«ΑΝΤΙΔΡΟΥΜΕ ΣΤΗΝ ΑΣΦΑΛΤΟΣΤΩΣΗ – ΝΑ ΓΙΝΟΥΝ ΤΕΧΝΙΚΑ ΕΡΓΑ ΑΛΛΑ ΝΑ ΠΑΡΑΜΕΙΝΕΙ ΩΣ ΕΧΕΙ Η ΜΟΡΦΗ ΤΟΥ ΔΡΟΜΟΥ»
Κλείνοντας ο κ. Ντούμας σημείωσε ότι «η πρόταση που κάναμε στην περιφέρεια είναι να βελτιωθεί ο δρόμος αυτός της «Θηλιάς» (αυτά τα 3 χλμ έως τα Λιβάδια), να γίνουν κάποια τεχνικά έργα ώστε να μην μπαίνει το νερό της βροχής μέσα στον χωματόδρομο, αλλά να παραμείνει η μορφή του ως έχει. Ένας χωμάτινος δασικός δρόμος, ο οποίος όμως θα δίνει την δυνατότητα σε κάθε επισκέπτη να ανέβει στην περιοχή. Αυτό θέλουμε. Εμείς αντιδρούμε στην ασφαλτόστρωση που θα φέρει μεγάλες ταχύτητες και θα δημιουργήσει πολλά προβλήματα. Η συγκέντρωση στην Κεντρική Πλατεία είναι ο μόνος μας λόγος πλέον, γιατί την περασμένη Παρασκευή στις 14.30 το μεσημέρι το Δασαρχείο Ξάνθης ανέβασε στην «ΔΙΑΥΓΕΙΑ» την προκήρυξη για δημοπρασία, προκειμένου να βρεθεί ο εργολάβος που θα υλοποιήσει το έργο. Στο τέλος του Ιουνίου, τελειώνει η προθεσμία και τελειώνουν όλα για τον δρόμο αυτό και για την «Θηλιά». Αυτό το «πλήγμα» θα είναι τεράστιο για την «Θηλιά» και για την πόλη της Ξάνθης και ελπίζουμε ότι και την τελευταία στιγμή οι αρμόδιοι (δηλαδή από την μια η περιφέρεια που χρηματοδοτεί το έργο και από την άλλη το δασαρχείο και η διεύθυνση δασών που έκαναν την μελέτη) να καταλάβουν την αξία που έχει αυτός ο τόπος για τους κατοίκους της πόλης μας».
«ΑΝ ΑΥΤΟΙ ΚΑΝΟΥΝ ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ ΤΩΝ 80-100-280, ΕΤΟΙΜΑΖΕΤΑΙ ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ 5000»
Στον αντίποδα ο κ. Τελμετίδης, αναφέρει ότι «αφενός σε αυτήν την περιοχή έκανα μια επιχείρηση εκατοντάδων χιλιάδων και αφετέρου είμαι κάτοικος της περιοχής. Επάνω ανεβαίνουν από εδώ και οι ζωοτροφές, εκατοντάδες αμάξια, τεράστια φορτηγά (τον χειμώνα) για να εφοδιάσουν τα κοπάδια των κατοίκων τα οποία με το χιόνι θα ψοφίσουν. Εκτός αυτού, δεν μπορούν να μας υποδεικνύουν μια «χούφτα» άνθρωποι, από ποια πόρτα του σπιτιού μας θα μπούμε μέσα. Αυτά είναι πρωτόγνωρα και τρελά πράγματα. Δεν μπορούν να μας κατευθύνουν. Λένε ψέματα στον κόσμο. Τα μέτρα που θα περπατήσουν (1300 μέτρα) ασφάλτου είναι και από εκεί όλος ο χωματόδρομος που υπήρχε (και θα υπάρχει) είναι δικός τους. Ας αφήσουν τον κόσμο από την δεξιά μεριά (από την ανατολική μεριά της «Θηλιάς» να πάει στα σπίτια και στις επιχειρήσεις του. Είναι ντροπή. Παρεμπιπτόντως στις 29 του μηνός, αφού έκαναν κάποιες αναρτήσεις σε εφημερίδες (και ηλεκτρονικές), την ίδια μέρα ακριβώς έκλεισαν ραντεβού για να περπατήσουν εκεί επάνω. Εκείνη την ημέρα, ανεβαίναμε αμέριμνοι με την συμβία μου επάνω και μας έκλεισαν και τον δρόμο ακόμα….Δεν είναι μόνο αυτά τα άτομα που αγαπούν το βουνό. Μιλάμε για 1300 μέτρα ασφάλτου. Ας δώσουν το δικαίωμα να ζει ελεύθερα ο κόσμος εκεί επάνω. Είναι ντροπή. Ας μην τους καταπιέζουν. Αυτό θα γυρίσει μπουμεραγνκ. Γιατί αν αυτοί κάνουν συγκέντρωση των 80 και 100 και 280, ετοιμάζεται συγκέντρωση 5000 – 6000 (σ.σ εννοεί ατόμων). Ας αναλογιστεί ο καθένας τις ευθύνες του. Ας σκεφτούν τι κακό μπορούν να κάνουν όχι μόνο στην περιοχή…».
«ΑΝ ΓΙΝΕΙ Ο ΔΡΟΜΟΣ, ΘΑ ΜΕΙΩΘΕΙ Ο ΧΡΟΝΟΣ – ΤΟΥΣ ΑΓΑΠΑΜΕ, ΤΟΥΣ ΣΕΒΟΜΑΣΤΕ ΑΛΛΑ ΑΣ ΜΗΝ ΠΑΡΕΚΤΡΕΠΟΝΤΑΙ…»
«Πρέπει να είναι πολύ αφελής κανείς για να μην καταλάβει ότι οι άνθρωποι αυτοί, διανύουν όχι μόνο από τον Κένταυρο αλλά και τα Πανέρια, έναν χωματόδρομο πάρα πολλών χιλιομέτρων για να βρουν την άσφαλτο του Εχίνου και να κάνουν ολόκληρο τον κύκλο για να κατέβουν στην Ξάνθη. Ούτε καν το 1/3 του χρόνου θα έχουν πλέον, αν αυτός ο δρόμος γίνει. Επίσης σας λέω ότι αυτό είναι αίτημα δεκαετίας και πλέον και υπόσχεση του αείμνηστου Παυλίδη, γιατί αυτός έδωσε τα ερεθίσματα σε εμάς για να επενδύσουμε εκεί επάνω, με την προϋπόθεση ότι ο ορεινός όγκος θα πάψει να υποφέρει και θα γίνει τουριστικός προορισμός» συνέχισε ο ίδιος, και σημείωσε: «Γιατί λοιπόν στερούμε το δικαίωμα στους ανθρώπους αυτούς να έχουν πρόσβαση στα σπίτια τους και γιατί όχι, να αναπτυχθεί και ο τουρισμός εκεί επάνω; Γιατί να τους κόψουμε και να βάλουμε την «θηλιά» που επικαλούνται αυτοί, στον «λαιμό» αυτών των ανθρώπων; Πρέπει να πάψει η «θηλιά» στον λαιμό μας. Ασφυκτιούμε. Δεν είναι ντροπή; Ανέβηκαν την συγκεκριμένη ημέρα και μοίραζαν…πορτοκάλια. Μέχρι και ο τσοπάνης ήρθε και μου είπε: «Μέχρι πέρυσι οι ποδηλάτες ήθελαν για να φύγω από το Λιβάδι και ξαφνικά μου δίνουν πορτοκάλια;». Τους αγαπάμε, τους σεβόμαστε, κανείς δεν είναι ενάντια σε αυτούς που αγαπούν την άθληση και τους θέλουμε και πάλι, ο,τι και αν γίνει. Αλλά ας μην παρεκτρέπονται. Είναι ντροπή και τα πράγματα θα έχουν πολύ κακή εξέλιξη και υπεύθυνοι θα είναι αυτοί…Λέμε «ναι» στους δρόμους που ενώνουν τον κόσμο και δεν τον απομονώνουν. Αυτό λέμε εμείς, τίποτε παραπάνω. Οι άνθρωποι αυτοί ανέβηκαν όντως και έκαναν πολύχρωμο το μέρος μας με τα κολάν με υπέροχα χρώματα (το λέω συνέχεια αυτό) και με τις φωνούλες τους. Ζωντάνεψαν την περιοχή περισσότερο όντως αλλά το χειρότερο από όλα είναι πως: είναι ρατσιστικό να μπορούν να ανεβαίνουν μόνον αυτοί που μπορούν, δηλαδή πολύ λίγοι. Δηλαδή εγώ που δεν μπορώ να ανέβω με τα πόδια επειδή δεν με βοηθά το σώμα μου, να μην απολαύσω την φύση; Είναι καλά να γυρνάμε όλοι μας όλα τα μονοπάτια. Δεν είναι επικίνδυνα. Επικίνδυνα είναι τα μονοπάτια τα «πολιτικά» που ξεκινούν από την Λεπέν και βρίσκονται στον ΣΥΡΙΖΑ»…