Αυτά είναι τα «ειδικά» και τα «ειδικού τύπου» σχολεία στην Ξάνθη

Σε ποιους απευθύνονται και οι διαδικασίες εγγραφής

Ευ. Στυλιανίδου και Μ. Σιδηροπούλου, μιλούν στην «Θ»

Λίγες ημέρες απομένουν για να χτυπήσει το τελευταίο κουδούνι της φετινής σχολικής χρονιάς στα σχολεία της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης και ακόμη λιγότερες για αυτά της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στην Ξάνθη και η «Θ» λαμβάνει την πρωτοβουλία – με αφορμή και την μετάβαση των παιδιών της ΣΤ’ Δημοτικού στην Α’ Γυμνασίου – να «χαρτογραφήσει», μέσω του παρόντος ρεπορτάζ, τα ειδικού τύπου και «ειδικά» σχολεία στον Ν. Ξάνθης και στις δυο βαθμίδες εκπαίδευσης.

Όλα αυτά βέβαια, με την βοήθεια των Διευθυντριών Α’ βάθμιας και Β’ βάθμιας Εκπαίδευσης Ξάνθης κ. Εύης Στυλιανίδου και Μάλαμας Σιδηροπούλου, οι οποίες παράλληλα μιλούν και για την αγαστή συνεργασία των δυο διευθύνσεων.

«ΔΥΟ ΕΙΔΙΚΑ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΑ ΚΑΙ ΤΡΙΑ ΕΙΔΙΚΑ ΔΗΜΟΤΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΣΤΟΝ Ν. ΞΑΝΘΗΣ –  ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΚΑΙ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΤΑ ΕΙΔΙΚΟΥ ΤΥΠΟΥ»

Πιο αναλυτικά αναφορικά με την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση Ξάνθης η κ. Στυλιανίδου επισημαίνει ότι «η πρώτη κατηγορία είναι η μετάβαση από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό Σχολείο. Στα νηπιαγωγεία, έχουμε τα ειδικά νηπιαγωγεία και συγκεκριμένα το Ειδικό Νηπιαγωγείο στον Ν. Ζυγό και από φέτος λειτουργεί το Ειδικό Νηπιαγωγείο στην Σμίνθη για τα παιδιά της ορεινής περιοχής. Επειδή είναι πολύ μικρά τα παιδιά (νήπια και προνήπια) επιλέξαμε να λειτουργήσει ένα Ειδικό Νηπιαγωγείο στον Σμίνθη προκειμένου να διευκολύνονται τα παιδιά χωρίς μεγάλες μεταφορές από την ορεινή περιοχή. Επίσης, υπάρχει και το Πειραματικό Νηπιαγωγείο.

Από το Νηπιαγωγείο για την μετάβαση στο Δημοτικό Σχολείο, έχουμε διαφορετικές περιπτώσεις. Η μια περίπτωση είναι αυτή των παιδιών της μειονότητας που μπορούν να φοιτήσουν στα μειονοτικά σχολεία της περιοχής τους αλλά και να επιλέξουν οι γονείς να φοιτήσουν στα δημόσια σχολεία της περιοχής μας. Επίσης, οι γονείς μπορούν – και αυτό γίνεται είτε καταθέτοντας δήλωση στο Νηπιαγωγείο είναι καταθέτοντας την στην Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας– αν θέλουν τα παιδιά τους να φοιτήσουν σε δημόσιο σχολείο που δεν υπάρχει στην περιοχή τους. Επιπλέον, για το Δημοτικό οι μαθητές μπορούν να φοιτήσουν και στο Πειραματικό Σχολείο. Στα Πειραματικά Σχολεία οι γονείς καταθέτουν ηλεκτρονικά αίτηση εγγραφής και γίνεται ηλεκτρονική κλήρωση. Ταυτόχρονα βέβαια μπορούν οι γονείς – και επιβάλλεται – να έχουν κάνει εγγραφή και στο σχολείο της περιοχής τους. Εάν κληρωθούν στο Πειραματικό, διαγράφεται η εγγραφή από το άλλο σχολείο. Για το τρέχον διάστημα περιμένουμε την ηλεκτρονική κλήρωση για το Πειραματικό, περίπου σε 10 μέρες. Σε αυτήν την περίπτωση η εγγραφή θα ισχύει μόνον στο Πειραματικό και οι γονείς δεν χρειάζεται να κάνουν κάτι περεταίρω. Επίσης έχουμε και τα Ειδικά Σχολεία για τα παιδιά με αναπηρία, τα οποία δημοτικά σχολεία είναι ένα στην Ξάνθη, ένα στο Τύμπανο και από πρόπερσι υπάρχει και το Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Εχίνου το οποίο επίσης εξυπηρετεί τα παιδιά της μειονότητας της ορεινής περιοχής και αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό διότι δίνουμε την δυνατότητα στα παιδιά να φοιτούν πιο κοντά στον τόπο κατοικίας τους παρά να ταλαιπωρούνται με μεγάλες και πολυέξοδες μεταφορές. Αυτές είναι οι διαφορετικές καταστάσεις που έχουμε στην Πρωτοβάθμια. Όσον αφορά στην μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο, τα παιδιά της ΣΤ Τάξης, πολύ έγκαιρα ενημερώνονται για τις διαφορετικές δυνατότητες που έχουν προκειμένου να κάνουν αίτηση για το Μουσικό Σχολείο Ξάνθης που λειτουργεί στην Διομήδεια και για το Εκκλησιαστικό Σχολείο Ξάνθης, που είναι ένα πρότυπο σχολείο (με τις διαδικασίες εγγραφής που προβλέπονται εκεί). Εμείς δίνουμε τις δυνατότητες αυτές και ενημερώνουμε τους μαθητές ότι υπάρχουν και αυτοί οι διαφορετικοί τύποι στην Β/θμια, γιατί οι αιτήσεις γίνονται όσο τα παιδιά φοιτούν στην ΣΤ τάξη».

«ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΗ Η ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΜΑΣ ΜΕ ΤΗΝ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ – ΥΠΑΡΧΕΙ ΑΝΑΓΚΗ ΓΙΑ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΣΤΗΝ ΞΑΝΘΗ»

Αναφορικά με την συνεργασία Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ξάνθης, η κ. Στυλιανίδου σημειώνει ότι «αυτό είναι δεδομένο και όπως προείπα ξεκινά από την ενημέρωση των μαθητών της ΣΤ για τις δυνατότητες που έχουν να εγγραφούν σε Γυμνάσια της περιοχής μας είτε αυτά είναι Ειδικά (καθώς υπάρχει και το Ειδικό Γυμνάσιο στην Θαλασσιά). Έχουμε μια εξαιρετική συνεργασία και με την Διευθύντρια Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης προκειμένου να διευκολύνουμε την φοίτηση των παιδιών.  Όμως δεν μπορώ να μην σημειώσω ότι αυτό που υπάρχει ως ανάγκη πλέον, είναι να υπάρχει και Πειραματικό Γυμνάσιο για την συνέχεια των παιδιών που φοιτούν στο Πειραματικό Δημοτικό. Αυτό είναι μια υποχρέωση της Δευτεροβάθμιας όπου πλέον είναι αποδεκτός ο τύπος του σχολείου αυτού και θα πρέπει να προχωρήσει και στην ίδρυση ενός Πειραματικού Γυμνασίου ή στην μετατροπή ενός Γυμνασίου σε αυτό».

«ΜΟΥΣΙΚΟ ΚΑΙ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΟ ΤΑ ΕΙΔΙΚΟΥ ΤΥΠΟΥ ΣΧΟΛΕΙΑ – ΕΝΕΕΓΥΛ ΘΑΛΑΣΣΙΑΣ ΚΑΙ ΕΕΕΕΚ ΓΕΝΙΣΕΑΣ, ΤΑ ΕΙΔΙΚΑ»

Από πλευράς Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, η κ. Σιδηροπούλου τονίζει τα εξής:

«Στον Νομό Ξάνθης, από ειδικού τύπου σχολεία, έχουμε το Μουσικό και το Εκκλησιαστικό. Η εισαγωγή των παιδιών στην Α΄Γυμνασίου γίνεται με εξετάσεις επάνω σε συγκεκριμένη ύλη την οποία γνωρίζουν εκ των προτέρων τα παιδιά και ο αριθμός που προκηρύσσεται είναι επίσης συγκεκριμένος, ανάλογα με την χωρητικότητα και το «δυναμικό» που μπορεί να δεχθεί ένα σχολείο. Η ζήτηση για το Εκκλησιαστικό Σχολείο είναι αυξανόμενη τα τελευταία χρόνια, αλλά στο Μουσικό είναι ακόμη μεγαλύτερη και δεν μπορούν να δεχθούν όλα τα παιδιά γιατί έχουν μεγάλο θέμα με το κτιριακό. Είναι δηλαδή επιτακτική η ανάγκη ανέγερσης ενός νέου Μουσικού Σχολείου. Όσο για το Εκκλησιαστικό, ενώ ξεκίνησε με λιγότερα παιδιά είναι συνεχώς αυξανόμενος ο αριθμός, κάτι που μας ευχαριστεί ιδιαίτερα καθώς και οι δυο τύποι σχολείων είναι ξεχωριστοί και προσφέρουν πολλά στην εκπαίδευση. Να πούμε βέβαια ότι και για τα δύο σχολεία, η κατεύθυνση δεν είναι μόνον μουσική ή εκκλησιαστική, αντίστοιχα. Διδάσκονται κανονικά όλα τα μαθήματα που διδάσκονται στα γενικά γυμνάσια και λύκεια και επιπροσθέτως μουσικά μαθήματα (θεωρία και μουσικά όργανα) και εκκλησιαστικά μαθήματα και βυζαντινή μουσική, αντίστοιχα. Αυτό άλλωστε επιβεβαιώνεται και από το γεγονός ότι στο Εκκλησιαστικό Σχολείο πηγαίνουν και τα κορίτσια, απλώς παίρνουν και μια επιπλέον εκπαίδευση.

Αναφορικά με τα Ειδικά Σχολεία του Ν. Ξάνθης, είναι το ΕΝΕΕΓΥΛ  στην Θαλασσιά και το ΕΕΕΕΚ στην Γενισέα. Είναι και τα δύο σχολεία για μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και αναπηρίες. Το ΕΕΕΕΚ συστεγάζεται με το Γυμνάσιο Γενισέας αυτήν την στιγμή. Είναι καλή η συμπερίληψη που δίνεται στα παιδιά, γιατί συνυπάρχουν η τυπική και η ειδική εκπαίδευση, αλλά είναι πάρα πολύ «ζορισμένο». Αναφορικά με τις εγγραφές στα Ειδικά Σχολεία, θα πρέπει να υπάρχει σχετική γνωμάτευση απο το ΚΕΔΑΣΥ και πάλι η εν λόγω γνωμάτευση δεν είναι πανάκεια. Ο γονιός έχει το δικαίωμα να μην την δεχθεί. Αλλά αντιλαμβανόμαστε όλοι ότι είναι για το καλό του παιδιού, καθώς εκεί υπάρχει εξειδικευμένο προσωπικό και ότι σε ένα γενικό σχολείο τυπικής εκπαίδευσης δεν θα βοηθηθεί το παιδί όπως σε ένα ειδικό σχολείο. Και τα δύο σχολεία κάνουν πάρα πολύ μεγάλο έργο. Βέβαια εμείς πάντα ενθαρρύνουμε τους γονείς να ακολουθήσουν την γνωμάτευση του ΚΕΔΑΣΥ γιατί και εκείνοι είναι ειδικοί και γνωρίζουν καλύτερα που πρέπει να στραφεί το παιδί αλλά και τα σχολεία αυτά παράγουν πολύ σημαντικό έργο στην ειδική εκπαίδευση».

«ΠΑΡΑ ΠΟΛΥ ΚΑΛΗ Η ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΜΑΣ ΜΕ ΤΗΝ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ – ΖΗΤΗΣΑΜΕ ΗΔΗ ΤΑ ΟΝΟΜΑΤΑ ΤΩΝ ΑΠΟΦΟΙΤΩΝ ΣΤΑ ΔΗΜΟΤΙΚΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΝΟΜΗ ΤΟΥΣ ΣΤΑ ΓΥΜΝΑΣΙΑ»

Τέλος, αναφορικά με την συνεργασία Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ξάνθης η κ. Σιδηροπούλου σημειώνει ότι «υπάρχει μια πάρα πολύ καλή συνεργασία με την Πρωτοβάθμια και πρέπει να υπάρχει, γιατί υπάρχει συνέχεια. Είμαστε μια «αλυσίδα» και δεν μπορεί ο κάθε «κρίκος» να λειτουργήσει μόνος του. Ήδη έχουμε ζητήσει τα ονόματα των μαθητών που αποφοιτούν από τα Δημοτικά Σχολεία και ανάλογα με την περιοχή στην οποία μένουν (χωροταξική κατανομή) θα δούμε σε ποια αντίστοιχα Γυμνάσια θα τα κατανείμουμε. Έχουν αλλάξει τα όρια των σχολείων πέρσι, χωρίς πολύ μεγάλες αλλαγές βέβαια. Η χωροταξική απόφαση είναι αναρτημένη και στην ιστοσελίδα της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης ώστε να μπορούν οι γονείς να δουν σε ποιο σχολείο ανήκει το παιδί τους, ανάλογα με την περιοχή στην οποία διαμένουν».