Αξιολόγηση Εκπ/κών: «Καρατομούνται» τα στελέχη που αρνούνται…Συνεχίζεται όμως η αποχή τους

Ευ. Στυλιανίδου και Δ. Ντούμος, μιλούν στην «Θ»

«Άναψε φωτιές» η Εγκύκλιος του Υπουργείου Παιδείας και η εντολή του Γενικού Γραμματέα κ. Κατσαρού, σύμφωνα με την οποία αντικαθίσταται ένα στέλεχος εκπαίδευσης εάν αυτό «αρνείται να υποβληθεί στη διαδικασία αξιολόγησης, είτε ως αξιολογητής είτε ως αξιολογούμενος, σε οποιοδήποτε στάδιο αυτής, ή την παρακωλύει με την εν γένει στάση του».

Πρόκειται για μια Εγκύκλιο που απευθύνεται επί της ουσίας σε Διευθυντές, Υποδιευθυντές και Προϊσταμένους σχολικών μονάδων, με την αξιολόγηση – στην παρούσα φάση – να αφορά (πέραν των ιδίων) και τους νεοδιόριστους εκπαιδευτικούς, οι οποίοι στην περίπτωση που αρνούνται, δεν διασφαλίζεται το δικαίωμα της μονιμοποίησής τους, όπως εξηγεί μιλώντας την «Θ» η Διευθύντρια Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ξάνθης κ. Ευμορφία Στυλιανίδου.

Πάντως, από την πλευρά τους, οι συνδικαλιστές εκπαιδευτικοί συνεχίζουν την «απεργία – αποχή» από την αξιολόγηση και αποφασίζουν για τις επόμενες κινήσεις τους, όπως σημειώνει ο πρόεδρος του Διδασκαλικού Συλλόγου Ξάνθης κ. Δημήτρης Ντούμος.

«ΑΝΤΙΚΑΘΙΣΤΑΝΤΑΙ ΔΙΕΥΘΥΝΤΕΣ, ΥΠΟΔΙΕΥΘΥΝΤΕΣ ΚΑΙ ΠΡΟΙΣΤΑΜΕΝΟΙ, ΑΝ ΑΡΝΗΘΟΥΝ ΝΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΟΥΝ Ή ΝΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΘΟΥΝ»

Πιο αναλυτικά η κ. Στυλιανίδου, εξήγησε στην «Θ» ότι «η τελευταία Εγκύκλιος του Υπουργείου Παιδείας και η εντολή του Γενικού Γραμματέα, απευθύνεται στα στελέχη εκπαίδευσης. Ένας εκπαιδευτικός στο σχολείο, δεν είναι στέλεχος, παρά αν έχει καθήκοντα Διευθυντή, Υποδιευθυντή ή αν είναι Προϊστάμενος. Για όλους αυτούς, έχουμε την δυνατότητα αναπλήρωσής τους, εφόσον δεν συμμετέχουν στην αξιολόγηση. Διότι τα στελέχη είναι αυτά που ακολουθούν και εφαρμόζουν το θεσμικό πλαίσιο που ισχύει στην εκπαίδευση. Αυτήν την στιγμή το πλαίσιο αυτό είναι η νομοθεσία για την αξιολόγηση (ο ν.4823/21 και οι Εγκύκλιοι που έρχονται από το Υπουργείο για την εφαρμογή της αξιολόγησης). Αυτό σημαίνει ότι αν αρνηθούν από εδώ και πέρα την αξιολόγησή τους ή το να αξιολογήσουν, θα αντικατασταθούν. Συνήθως αυτά είναι μαζί (σ.σ. αξιολογητής – αξιολογούμενος)  αλλά υπάρχει περίπτωση κάποιος να είναι Διευθυντής, Υποδιευθυντής ή Προϊστάμενος, να έχει καθήκοντα στελέχους αλλά -με κάποιον τρόπο αναπλήρωσης- να μην έχει καθήκοντα αξιολογητή, αλλά να αρνείται να αξιολογηθεί ο ίδιος. Και σε αυτήν την περίπτωση θα αναπληρωθεί. Θα αντικατασταθεί από κάποιον – όπως λέει η Εγκύκλιος – που δέχεται να εφαρμόσει την διαδικασία της αξιολόγησης.

«ΣΕ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑ ΟΙ ΝΕΟΔΙΟΡΙΣΤΟΙ – ΑΝ ΑΡΝΟΥΝΤΑΙ ΔΕΝ ΔΙΑΣΦΑΛΙΖΕΤΑΙ ΤΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΤΗΣ ΜΟΝΙΜΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΟΥΣ»

Σε ερώτηση της «Θ» αναφορικά με το αν ένας Διευθυντής ή Υποδιευθυντής καλείται να αξιολογήσει τους υφιστάμενους εκπαιδευτικούς, η κ. Στυλιανίδου απαντά:

«Προς το παρόν, προτεραιότητα έχουμε τους νεοδιόριστους (δόκιμους) οι οποίοι έχουν κλείσει διετία και επίκειται η μονιμοποίησή τους. Και αν αρνούνται σημαίνει ότι και δυσκολεύουν το έργο της αξιολόγησης και δεν διασφαλίζεται το δικαίωμα των διορισμένων το 2020 και 2021 να μονιμοποιηθούν.

Το πρόβλημα των νεοδιόριστων είναι η μη νομιμοποίησή τους και η μισθολογική εξέλιξή τους με βάση τους βαθμούς και τα κλιμάκια. Άμεση συνέπεια είναι αυτή. Θα φτάσουμε και στους μονίμους, όπου εφόσον έχουμε αρνήσεις,  επίσης θα είναι ίδιες οι συνέπειες και προβλέπονται από τον ν.4823/21. Ούτως ή άλλως προβλέπεται από Εγκύκλιο η προτεραιότητα των δοκίμων εκπαιδευτικών που πρέπει να μονιμοποιηθούν. Οι νεοδιορισμένοι του 2020 και 2021 έχουν κλείσει διετία. Οι νεοδιορισμένοι του 2022, κλείνουν την διετία τον Αύγουστο, άρα εμείς «τρέχουμε» να προλάβουμε αυτούς που είναι δόκιμοι (διορισμένοι δηλαδή) του 2020 και του 2021, ώστε να ολοκληρωθεί η διαδικασία μέχρι τον Ιούνιο.  Η διαδικασία για αυτούς του 2020 θα είναι δεδομένη και θα επείγει από τον Σεπτέμβριο. Εάν βέβαια προλάβουμε να τελειώσουμε το 2020 και το 2021 θα πάμε και στο 2022 – δεν σημαίνει ότι δεν μπορούμε να το κάνουμε – και η μονιμοποίηση θα γίνει στο τέλος της διετίας, δηλαδή τον Σεπτέμβριο.

Ξεκινούμε από τα στελέχη εκπαίδευσης διότι αυτοί είναι οι «φάροι» της αξιολόγησης και οι οποίο πρέπει να εφαρμόζουν το θεσμικό πλαίσιο που ισχύει και από την ανάληψη των καθηκόντων τους εμμέσως έχουν υποσχεθεί ότι θα εφαρμόσουν την εκπαιδευτική νομοθεσία. Εάν αυτοί δεν δηλώνουν με την θέση τους και την στάση τους την εφαρμογή, που είναι άμεσο καθήκον τους, τότε πως θα οδηγήσουν τους εκπαιδευτικούς  των σχολείων στο να εφαρμόζουν το θεσμικό πλαίσιο;»

«ΔΕΝ ΓΙΝΕΤΑΙ ΝΑ ΕΧΟΥΜΕ ΜΟΝΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΓΙΑ ΔΙΟΡΙΣΜΟ ΚΑΙ ΝΑ ΜΗΝ ΕΚΠΛΗΡΩΝΟΝΤΑΙ ΟΙ ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ»

Σε ο,τι αφορά στους συνδικαλιστές – εκπαιδευτικούς, που συνεχίζουν την αποχή, η κα Στυλιανίδου, σημειώνει τα εξής:

«Οι συνδικαλιστές γράφουν την δική τους ιστορία και η διοίκηση και το Υπουργείο Παιδείας γράφει μια άλλη ιστορία για την αξιολόγηση. Προσωπικά δεν μπορώ να απαντήσω για το τι θα κάνουν ή τι κάνουν οι συνδικαλιστές. Εγώ μπορώ να απαντήσω ότι αυτήν την στιγμή πρέπει να λυθεί το θέμα της αξιολόγησης. Σε κάθε περίπτωση υπάρχουν διαδικασίες και θα προχωρήσουμε σε αυτές και οφείλουμε να πούμε ότι το Υπουργείο έχει εκπληρώσει έναν μεγάλο στόχο με πάρα πολλούς διορισμούς, αλλά ταυτοχρόνως δημιουργούνται και υποχρεώσεις της αξιολόγησης και της μονιμοποίησης. Δεν γίνεται να έχουμε μόνον δικαιώματα για διορισμό και να μην εκπληρώνονται και οι υποχρεώσεις του νόμου που πρέπει να εφαρμοστεί».

«ΣΥΝΕΧΙΖΟΥΜΕ ΤΗΝ ΑΠΕΡΓΙΑ – ΑΠΟΧΗ ΚΑΙ ΟΙ ΣΥΝΑΔΕΛΦΟΙ ΕΧΟΥΝ ΠΛΗΡΗ ΚΑΛΥΨΗ – ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΑΝΑΤΡΟΦΟΔΟΤΙΚΗ ΚΑΙ ΟΧΙ ΤΙΜΩΡΗΤΙΚΗ Η ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ»

Από την πλευρά του ο κ. Ντούμος, σημείωσε ότι «αυτή είναι η 3η κατά σειρά Εγκύκλιος που έρχεται, απλώς τώρα εξειδικεύεται. Θεωρούσαμε ότι οι προηγούμενες ήταν απειλητικές. Νομίζω ότι και τώρα κινείται στο ίδιο μήκος κύματος. Η Ολομέλεια των Προέδρων αποφάσισε επαναπροκήρυξη της απεργίας – αποχής. Από την στιγμή που κάποιος συνάδελφος κάνει απεργία – αποχή, έχει πλήρη κάλυψη. Από εκεί και πέρα, θα συνεδριάσει το ΔΣ της ΔΟΕ και θα δούμε πως θα κινηθούμε επάνω σε αυτό. Προς το παρόν συνεχίζουμε την απεργία – αποχή και όποιος συμμετέχει καλύπτεται, γιατί η κάθε απεργία – αποχή όταν πάει στα Δικαστήρια  δικάζεται αυτοτελώς, ενώ η προηγούμενη απεργία – αποχή βγήκε παράνομη, καταχρηστική και πολιτική (ότι θέλουμε να καταλύσουμε την Δημοκρατία) και ενώ της ΟΛΜΕ δεν κρίθηκε καταχρηστική.

Εμείς είμαστε υπέρ της αξιολόγησης, ως Ομοσπονδία. Έχουμε και θέσεις μέσα από τις Γενικές Συνελεύσεις και ζητούμε εδώ και χρόνια διάλογο με το Υπουργείο Παιδείας, το οποίο δεν ανταποκρίνεται προκειμένου να συζητήσουμε για το πώς η αξιολόγηση θα είναι ανατροφοδοτική, δηλαδή να κάνει καλύτερο τον εκπαιδευτικό και όχι τιμωρητική με τους χαρακτηρισμούς που έχει. Αυτό είναι το αίτημά μας. Δυστυχώς, δεν υπάρχει ανταπόκριση και για αυτό συνεχίζουμε τον αγώνα μας».