
Διάβασα την απάντηση της περιφέρειας ΑΜΘ στην ερώτηση που κατέθεσε η περιφερειακή παράταξη «Ανεξάρτητη Ενωτική Πρωτοβουλία» με θέμα: «Απαράδεκτη καθυστέρηση στην αποκατάσταση της γέφυρας στο 8ο χλμ της Επαρχιακής Οδού Ξάνθης – Σταυρούπολης» και σκέφτηκα αυτό που λέει ο λαός μας : ‘’θέλεις να αγιάσεις και δεν σε αφήνουν’’…
Ήταν το κερασάκι στην τούρτα, μια τούρτα που περιελάμβανε το προηγούμενο διάστημα, φωτογραφίες διοικούντων την περιφέρεια:
-εντυπωσιασμένων, σε πρότυπες διαβάσεις που υλοποιούνται σε διάφορα σημεία της περιφέρειας μας σήμερα, οι οποίες σχεδιαστήκαν, δημοπρατήθηκαν και υπογράφηκε η σύμβαση κατασκευή τους από τον πρώην Περιφερειάρχη Χρήστο Μέτιο,
-χαρούμενων, σε σημεία που θα κατασκευαστούν οι κυκλικοί κόμβοι που και πάλι σχεδιάστηκαν από τη διοίκηση Χρήστου Μέτιου (για τις οποίες έχει γίνει πολύ δουλειά από μία σειρά παλαιών συναδέλφων και διοικήσεων με αρχή τον πρώην αντιπεριφερειάρχη Φώτη Καραλίδη),
-δυναμικών στο συνοριακό πέρασμα Ρουντοζέμ-Δημάριο, με χαμόγελο και αισιοδοξία και δηλώσεις του Περιφερειάρχη για το νέο δρόμο εκεί και την μεγάλη σημασία που αυτός θα έχει στην περαιτέρω οικονομική ανάπτυξη. Είχε πάει μάλιστα και στο Σμόλυαν της Βουλγαρίας και έκανε και εκεί δηλώσεις σχετικές. Όταν όπως ο δρόμος αυτός τελείωσε και έπρεπε να τον παραλάβει προς χρήση η Περιφέρεια, εκεί τα ξέχασε και η περιφέρεια μας δήλωσε αδυναμία ανάληψης της χρήσης και συντήρησης του, όπως έχει αδιαφορήσει για το επόμενο κομμάτι που είναι αυτό μεταξύ Δημαρίου- Μελιβοίων το οποίο χρειάζεται όχι μόνο σοβαρά έργα συντήρησης αλλά και διαπλάτυνσης του σε ορισμένα σημεία προκειμένου να μπορεί να αναλάβει με ασφάλεια τον κυκλοφοριακό φόρτο που προβλέπεται να υπάρξει.
Η Ξάνθη σε ενάμιση χρόνο με τη νέα διοίκηση της περιφέρειας έχασε έργα πολλών εκ ευρώ και πολλά ακόμη! Είμαι σίγουρος ότι στην αντιπεριφέρεια Ξάνθης, όχι μόνο δεν εργάζονται για να τα ωριμάσουν αλλά ούτε καν γνωρίζουν σε τι αναφέρομαι και δυστυχώς δεν χάνουμε μόνον αυτά!
Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ότι πριν λίγες εβδομάδες ήρθε στη Ξάνθη η μισή κυβέρνηση κυριολεκτικά, αλλά τι άκουσαν από την περιφέρεια; Είπαν κάτι για το σιδηροδρομικό δίκτυο; Είπαν κάτι για τον κάθετο άξονα; Είπαν κάτι για αναδασμούς και αντιπλημμυρικά; Αρδευτικά μήπως πέραν του μεγάλου που έχει δρομολογηθεί; Ακούστηκε κάτι από το στόμα τους για το σχεδιασμό του νέου Προεδρικού διατάγματος που ετοιμάζεται για τις περιοχές Natura και θα επηρεάσει την παραλιακή ζώνη και τις προστατευόμενες περιοχές; Μίλησαν για το τεράστιο πρόβλημα με τις ζωονόσους που αντιμετωπίζουν οι κτηνοτρόφοι της Ξάνθης;
Δυστυχώς, νομίζω ότι στην αντιπεριφέρεια Ξάνθης ούτε ξέρουν σε τι αναφέρομαι. Συνεπώς όταν η κυβέρνηση δεν ενημερώνεται, από τους υποτίθεται τοπικούς γνώστες των αναγκών, πώς να προγραμματίσει τη χρηματοδότηση και επίλυση τους; Μην περιμένετε να έρθουν όλα από Αθήνα. Κάποιος από τη Ξάνθη πρέπει να τα διεκδικεί και αυτό δυστυχώς λάμπει δια της πλήρους απουσίας ουσιαστικών προτάσεων από την περιφέρεια μας.
Για τα υπόλοιπα που έχουν στην ευθύνη τους μόνο όσα είχαν προγραμματιστεί και έχουν πάρει το δρόμο τους από τη διοίκηση Μέτιου υλοποιούνται (εκεί τρέχουν για φωτογραφία όλοι ξεχνώντας να αναφερθούν σε αυτούς που δούλεψαν για αυτά). Για άλλα ούτε ετοιμάζονται, ούτε προγραμματίζουν. Τους χαροποιεί αν κάνουν καμία διαγράμμιση ή κόψουν κανένα κλαδί στο δρόμο, νομίζουν ότι με 5 κιλά μπογιά και ένα κλάδεμα επιτέλεσαν το καθήκον τους.
Παραδείγματα πολλά :

- Η γέφυρα στο 8χλμ Ξάνθης Σταυρούπολης είναι με μισή διατομή κυκλοφορίας από το 2023 και υπάρχει ολιγωρία στην παράδοση της. Εδώ και ενάμιση χρόνο κανείς δεν ασχολείται ώστε να παραδοθεί σε πλήρη και ασφαλή κυκλοφορία.
Μία νέα είναι αναγκαία σύμφωνα με τη μελέτη. Θα κατασκευαζόταν δίπλα μαζί με ένα νέο κυκλικό κόμβο προς Εχίνο και Σταυρούπολη και είχαμε πάρει -όταν ήμουν αντιπεριφερειάρχης υποδομών- τη μελέτη από την Εγνατία Οδό ΑΕ, ειπώθηκε ότι την ξαναέστειλαν πίσω στην ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟ ΑΕ (!!!) και θα τη χρηματοδοτήσουν λένε από το πρόγραμμα (Interreg) στο οποίο για όσους ασχολούνται και θα έπρεπε να γνωρίζουν, δεν είναι επιλέξιμο τέτοιο έργο. Λυπηρές αστειότητες και δικαιολογίες για να πετάξουν από πάνω τους τις ευθύνες και τη δουλειά που απαιτείται. Η αναγκαία για λόγους ασφάλειας νέα γέφυρα να είστε σίγουροι ότι με αυτή την πορεία δεν θα κατασκευαστεί έγκαιρα και στο 8ο χλμ η παλιά γέφυρα θα συνεχίσει να έχει θέματα ασφάλειας για όσους κινούνται από και προς Σταυρούπολη και Σμίνθη για πολύ καιρό ακόμη. Όποιος θέλει να δουλέψει δεν ψάχνει δικαιολογίες ούτε ξεφορτώνεται τις ευθύνες. Μέχρι τώρα διαβάζουμε δικαιολογίες και δουλειά δεν βλέπουμε. - Το πρώτο τμήμα του κάθετου άξονα που είναι έτοιμο, Σύνορα – Δημάριο, το οποίο αξιοσημείωτο είναι ότι πριν λίγους μήνες το επισκέφθηκε ο Περιφέρειαρχης κος Τοψίδης με μεγάλη συνοδεία και πανηγυρικές δηλώσεις, μόλις αντιλήφθηκε ότι πρέπει να το αναλάβει η περιφέρεια για να λειτουργήσει, ξέχασε τις δηλώσεις του για την μεγάλη σημασία του δρόμου για την τοπική οικονομία και η περιφέρεια αρνείται να το αναλάβει! Έτσι ο δρόμος αυτός παραμένει κλειστός στην κυκλοφορία παρά το ότι και από τις δύο πλευρές των συνόρων οι κάτοικοι θέλουν τα τη χρήση του. Για το επόμενο τμήμα από το Δημάριο μέχρι τα Μελίβοια παρά τις επισκέψεις της κας Αντιπεριφερειάρχη εκεί και τις επαφές με τους κατοίκους, κουβέντα δεν ακούστηκε για την άμεσα αναγκαία βελτίωση που χρειάζεται. Ένας δρόμος (Δημάριο Μελίβοια) που ετοιμάζεται να υποδεχθεί μεγάλη τουριστική κίνηση σε λίγους μήνες, χωρίς όμως την απαραίτητη προετοιμασία από την περιφέρεια. Βέβαια η περιφέρεια εκεί που πρέπει να αναλάβει τις ευθύνες της, τις αποποιείται.
- Οδικά έργα για Σταυρούπολη; ούτε να το συζητάμε, δεν μπορούν ούτε να το φανταστούν.
- Ανατολική παράκαμψη Ξάνθης; Νομίζω ότι δεν γνωρίζουν τι είναι αυτό.
- Αντιμετώπιση ζωονόσων με αδιαφορία και φροντίδα για τους κτηνοτρόφους της Ξάνθης ανεπαρκής, αν δε δείτε και την κατάσταση στις απολυμαντικές τάφρους που έχουν κάνει σε Πόρτο Λάγος και Σήμαντρα, θα καταλάβετε ότι και αυτές έγιναν από υποχρέωση χωρίς πραγματική μέριμνα, παρακολούθηση και εν τέλει χωρίς κάποιο ουσιαστικό αποτέλεσμα.
- Νέο Προεδρικό Διάταγμα για το καθεστώς στις περιοχές Natura με ανάγκη σημαντικών παρεμβάσεων από τους τοπικούς φορείς προκειμένου να μην βρεθούμε προ τετελεσμένων εκπλήξεων που δεν θα μπορούν να διορθωθούν εκ των υστέρων. Η αγωνία των κατοίκων εκφράζεται, κτηνοτροφία, γεωργία, τουρισμός επηρεάζονται, η μέριμνα των διοικούντων την περιφέρεια όμως δεν φαίνεται πουθενά και θα είναι κρίμα για τον τόπο να χαθεί και αυτή η ευκαιρία.
- Τουριστική πολιτική; Άλλο πονεμένο κεφάλαιο, πήγαν στις εκθέσεις, όπως εδώ και δεκαετίες γίνεται και νόμισαν ότι ανακάλυψαν την Αμερική. Ημερίδες ετοιμάζουν και μελέτες πληρώνουν, φωτογραφίες και συνεντεύξεις άνευ ουσιαστικού περιεχομένου, όμως πέρα από τα παχιά λόγια μην αναμένετε κάτι άλλο. Προγραμματισμός ουσίας και στόχευση αγνοείται και εδώ. Το θέμα στον αυτόματο πιλότο, άντε να ακούσουμε δηλώσεις και να δούμε φωτογραφίες από κοκτέιλ πάρτι και ημερίδες και πολύ είναι, αν ψάχνετε για σχέδιο και πρόγραμμα, στόχους για τη Ξάνθη και χρόνο απολογισμού θα απογοητευτείτε. Υπήρξε δε εισήγηση για τη δημιουργία φορέα διαχείρισης τουριστικού προορισμού που ήταν αντιγραφή απόλυτη από την Περιφέρεια Αττικής στην οποία ξέχασαν να αλλάξουν τίτλους και ονόματα. Χαριτωμένο περιστατικό που αν κάποιος στη Περιφέρεια ΑΜΘ τη διάβαζε μία φορά θα μπορούσε να το έχει προσέξει και να το αποφύγει. Πλήρης αδιαφορία λοιπόν και στον τουρισμό με προτάσεις ‘’copy paste’’ από την Περιφέρεια Αττικής!!!
Χρειάζεται ουσία και για την ουσία κόπος. Εδώ και ενάμιση χρόνο όμως τίποτα από ουσία, κανένα πρόγραμμα για σοβαρό έργο, κανένας στόχος προς επίτευξη. Αν κάτι γίνει από τύχη ή γιατί ξεκίνησε από πριν να είστε σίγουροι θα το πανηγυρίσουν με πολλές φωτογραφίες και θριαμβευτικές δηλώσεις. Δικό τους έργο όμως δύσκολα. Ενάμιση χρόνο μετά δεν υπάρχουν δικαιολογίες πλέον για κανένα.
Η κυβέρνηση προσπαθεί, έχει ανοιχτούς διαύλους επικοινωνίας, επισκέπτεται την περιοχή για να ακούσει, να μάθει, να συζητήσει. Το στενάχωρο είναι ότι σε αυτή την προσπάθεια, η περιφέρεια ΑΜΘ εμφανίζει έλλειψη ουσιαστικής σοβαρής συνεργασίας. Ο ανταγωνισμός των περιοχών ανά την Ελλάδα μεγάλος και μόνο όποιος είναι έτοιμος και γνωρίζει τι θέλει θα επιτύχει αποτελέσματα. Ο καθένας ότι του αξίζει τελικά θα πάρει και η Ξάνθη δυστυχώς έχει ήδη χάσει εκατομμύρια ευρώ έργων, μέσα σε ενάμιση χρόνο αυτής της περιφερειακής διοίκησης. Ελπίζω ότι στην περιφέρεια ΑΜΘ, αντί να ψάξουν για δικαιολογίες και εξυπνάδες, να σκύψουν και να δουλέψουν ώστε αυτός ο τόπος να λάβει αυτό που του αξίζει, η κυβέρνηση φαίνεται ότι θέλει πραγματικά να συνδράμει τον τόπο μας, οι διοικούντες την περιφέρεια ΑΜΘ και ιδιαίτερα τη Ξάνθη έχουν διάθεση να ακολουθήσουν την προσπάθεια αυτή;
Μιχάλης Αμοιρίδης
Πρώην θεματικός Αντιπεριφερειάρχης ΑΜΘ
Πρώην Περιφερειακός Σύμβουλος Ξάνθης