
Διαφορετική «οπτική» και άποψη διατυπώνουν αναγνώστες στη «Θ»
Ένα Διεθνές Συνέδριο με θέμα «Θρησκευτικός Φονταμενταλισμός: Γένεση και Εξέλιξη ενός Φαινομένου», διεξήχθη στις 13 και 14 Ιουνίου στην Αλεξανδρούπολη υπό τη διοργάνωση του Διεθνούς Παρατηρητηρίου Θρησκευτικού Φονταμενταλισμού (ΔΠΘΦ) και τη στήριξη της Μητρόπολης Αλεξανδρούπολης, της Περιφέρειας ΑΜ-Θ και του Δήμου Αλεξανδρούπολης.
Στο εν λόγω Συνέδριο, προσκλήθηκαν και παραβρέθηκαν όλοι οι Μητροπολίτες της Θράκης (πλην του Μητροπολίτη Μαρωνείας και Κομοτηνής για λόγους που δεν γνωρίζουμε).
Και μπορεί οι «κύκλοι» των διοργανωτών να κάνουν λόγο για ένα «επιτυχημένο» Συνέδριο, εντούτοις, υπάρχουν και άλλες απόψεις, ανθρώπων με βαθιές θεολογικές και κοινωνικές γνώσεις και εμπειρίες, που διατυπώνουν επιφυλάξεις για το εν λόγω Συνέδριο (τον χρόνο και τον σκοπό του) καθώς επίσης και για το εν λόγω «Παρατηρητήριο», ως προς την αναγκαιότητα της δημιουργίας του.

ΕΧΟΥΝ ΚΑΤΑΓΡΑΦΕΙ ΦΟΝΤΑΜΕΝΤΑΛΙΣΤΙΚΕΣ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ ΧΡΙΣΤΙΑΝΩΝ ΣΤΑ ΒΑΛΚΑΝΙΑ;
Μια τέτοια άποψη, καταγράφει σήμερα η «Θ», την οποία θεωρούμε αξιόλογη:
«Πρόκειται αρχικά για «παρατηρητήριο» που σημαίνει ότι καταγράφει καταγγελίες ή παρατηρήσεις που κάνουν οι ίδιοι για εκδηλώσεις φονταμενταλισμού που γίνονται στα Βαλκάνια, στην Ν.Α Ευρώπη. Έχουν καταγραφεί φονταμενταλιστικές εκδηλώσεις Χριστιανών, Ρωμαιοκαθολικών, Ορθοδόξων, στα Βαλκάνια;
Επίσης, υπάρχουν Μουσουλμάνοι, φονταμενταλιστές, ντόπιοι που έχουν κάνει ενέργειες που είναι άξιες παρατηρήσεως και σχολιασμού;
Και γιατί στην Θράκη; Εξυπηρετεί μια ανάγκη; Ποια είναι η σκοπιμότητα; Μήπως υπάρχει κίνδυνος, κάτι τέτοιο να δυναμιτίσει το κλίμα της αρμονικής συμβίωσης Χριστιανών και Μουσουλμάνων, όχι μόνον στην Ελλάδα αλλά σε όλη την Νοτιοανατολική Ευρώπη; Είχαμε τότε τον πόλεμο στην Βοσνία – Ερζεγοβίνη, αλλά όλα αυτά ξεπεράστηκαν. Τώρα έχουμε μια παγιωμένη κατάσταση. Ποιο είναι δηλαδή το όφελος; Ποια ανάγκη εξυπηρετεί; Οι εκκλησιαστικοί ταγοί στην Ν.Α Ευρώπη, έχουν καταγράψει τέτοια φαινόμενα, μετά τον πόλεμο στην Γιουγκοσλαβία, που έχουν παγιωθεί, ενώ ειρηνεύσει τα πράγματα. Γιατί να τα αναμοχλεύουμε;
Υπάρχει δηλαδή το πρόβλημα στην Πρίστινα, με τους Σκοπιανούς και τους Αλβανούς και αυτό είναι θρησκευτικό θέμα. Και δεν ξέρουμε αν υπο τον μανδύα αυτό, του θρησκευτικού φονταμενταλισμού, υπάρχουν και καταγγελίες «εθνικισμών». Τα Βαλκάνια ήταν η «πυριτιδαποθήκη» της Ευρώπης. Μην «δυναμιτίσουμε» το κλίμα. Είναι απερίσκεπτες ενέργειες αυτές. Τώρα υπάρχει ο πόλεμος στην Μέση Ανατολή, που είναι και θρησκευτικός (όπως και να το κάνουμε και πέρα από αυτά που λέμε), που είναι μεταξύ Ιουδαίων και Μουσουλμάνων».

ΠΟΙΑ Η ΣΚΟΠΙΜΟΤΗΤΑ, Η ΑΝΑΓΚΑΙΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΤΑ ΔΕΙΓΜΑΤΑ ΠΟΥ ΜΑΣ ΟΔΗΓΟΥΝ ΣΤΗΝ ΑΝΑΓΚΗ ΓΙΑ «ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ»;
Στα πλαίσια της ίδιας –αντίθετης με την ίδρυση του «Παρατηρητηρίου» και της διοργάνωσης του συγκεκριμένου συνεδρίου άποψης, αναφέρονται εν ήδη ερώτησης και τα εξής:
«Στον Ψευδομουφτή, δεν υπάρχει φονταμενταλισμός; Και είναι και εθνικός και θρησκευτικός φονταμενταλισμός. Ανακύπτουν πολλά ερωτήματα και κυρίως ποια είναι η σκοπιμότητα, η αναγκαιότητα και ποια είναι αυτά τα δείγματα φονταμενταλισμού, που μας οδηγούν στην ανάγκη να δημιουργήσουμε ένα Παρατηρητήριο στα Βαλκάνια; Σήμερα ζούμε μια κατάσταση ειρήνης μεταξύ των θρησκευτικών ομάδων, λόγω της Ευρωπαϊκής Ένωσης και αυτό προσπαθούμε να κάνουμε. Ήταν μια κίνηση άσκοπη. Θα πρέπει δηλαδή να βγουν στον προσκήνιο αυτά τα «ψήγματα» του φονταμενταλισμού, αν υπάρχουν; Το θέμα είναι να τα λύσουμε. Είμαστε σε ένα κράτος δημοκρατικό, όλοι έχουν ελευθερία έκφρασης και υπάρχει και ανεξιθρησκία. Αυτά γιατί δεν τα λαμβάνουμε υπόψη μας; Βεβαίως και θα γίνει διάλογος σε επίπεδο ιδεών, αλλά εμείς εδώ στην Θράκη, έχουμε κατακτήσει αυτήν την αρμονική συμβίωση και είναι μια κατάκτηση του ελληνικού κράτους και της ελληνικής κοινωνίας. Δεν έχουμε όλα αυτά τα προβλήματα που βλέπαμε στην Ευρώπη ή και σε ορισμένες βαλκανικές χώρες. Ήταν ουσιαστικά άσκοπο και άκαιρο».