
Τα συμπεράσματα και οι αναμενόμενες βαθμολογίες
Ηρ. Ζωγράφος: «Τα θέματα δείχνουν ότι απαιτείται οργανωμένη προσπάθεια από την… Α’ Λυκείου»
Το συμπέρασμα ότι για μια καλή επίδοση στις Πανελλαδικές Εξετάσεις, χρειάζεται οργανωμένη και συντονισμένη προσπάθεια από την Α’ Λυκείου, ανέκυψε από τα μέχρι στιγμής Θέματα, των φετινών Πανελλαδικών Εξετάσεων, τα οποία ωστόσο ήταν διαβαθμισμένης δυσκολίας, ώστε να ξεχωρίσουν οι καλά προετοιμασμένοι υποψήφιοι.
Μαθηματικά και Αρχαία (στο σκέλος του άγνωστου κείμενου, της γραμματικής και του συντακτικού) απαιτούσαν και γνώσεις προηγούμενων ετών, ενώ σε «φυσιολογικά» επίπεδα κινήθηκαν τα θέματα σε Γλώσσα και Πληροφορική, όπως εξηγεί μιλώντας στην «Θ» ο Πρόεδρος του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Φροντιστών Θράκης και Ειδικός Γραμματέας της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Φροντιστών κ. Ηρακλής Ζωγράφος. Ο ίδιος εκτιμά ότι η πλειοψηφία των φετινών υποψηφίων δεν θα κινηθεί σε υψηλές βαθμολογίες, ενώ αναφέρεται και στην θέση των σημερινών μαθητών της Γ’ Λυκείου, οι οποίοι την περίοδο του κορωνοϊού (ως μαθητές Γυμνασίου τότε) είχαν αρκετά κενά.

ΟΡΓΑΝΩΜΕΝΗ ΚΑΙ ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΕΝΗ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΑ ΑΠΟ ΤΗΝ Α’ ΛΥΚΕΙΟΥ «ΕΔΕΙΞΑΝ» ΤΑ ΘΕΜΑΤΑ ΣΤΙΣ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ – Η ΠΛΕΙΟΨΗΦΙΑ ΤΩΝ ΥΠΟΨΗΦΙΩΝ ΔΕΝ ΘΑ ΚΙΝΗΘΕΙ ΣΕ ΥΨΗΛΕΣ ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΕΣ
Πιο αναλυτικά ο κ. Ζωγράφος, εξήγησε στην «Θ» ότι «οι πανελλήνιες εξετάσεις μέχρι τώρα κυλούν απολύτως φυσιολογικά, υπο την έννοια ότι τα παιδιά είναι στην ώρα τους, τα θέματα έρχονται στην ώρα τους και δεν έχουμε προβλήματα. Αυτό που φάνηκε από τα μαθήματα που έχουν δώσει μέχρι τώρα τα παιδιά, είναι ότι πραγματικά οι επιτροπές έδωσαν διαγωνίσματα διαβαθμισμένης δυσκολίας, οπότε θα μπορούσαν να ξεχωρίσουν οι πολύ καλά προετοιμασμένοι μαθητές, από τους μέτρια προετοιμασμένους. Τα διαγωνίσματα, ειδικά στα Μαθηματικά, στην Χημεία χθες και φαντάζομαι και στην Φυσική προσεχώς αλλά και στα Αρχαία την Δευτέρα, έδειξαν ότι ένας μαθητής που βάζει στόχο να προετοιμαστεί μόνον από την Γ’ Λυκείου, δεν μπορεί να τα καταφέρει σε μεγάλο βαθμό. Χρειάζεται οργανωμένη, συντονισμένη προσπάθεια από την Α’ Λυκείου. Βέβαια και σε παλαιότερες συνεντεύξεις μας είχαμε αναφέρει ότι τα παιδιά που σήμερα είναι στην Γ’ Λυκείου, επί εποχής covid ήταν στην Α’ και Β’ Γυμνασίου και εκεί δεν είχαν την ευκαιρία να δουλέψουν όπως πραγματικά έπρεπε και πραγματικά αυτά τα παιδιά έχουν χάσει τα βασικά. Έλεγα και παλαιότερα ότι αυτά τα παιδιά ξεκίνησαν στην ουσία να είναι μαθητές από την Α’ Λυκείου και ότι εμείς στα Φροντιστήρια μας – και φαντάζομαι αντίστοιχα και οι καθηγητές στα σχολεία τους – προσπαθούσαμε να τους οργανώσουμε από την Α’ Λυκείου έχοντας ουσιαστικά χάσει όλο το στάδιο του Γυμνασίου. Και αυτά τα παιδιά σήμερα δίνουν πανελλήνιες εξετάσεις, με θέματα διαβαθμισμένης δυσκολίας που απαιτούν – στην ουσία – οργάνωση τριών ετών. Δεν ξέρω αν θα περιμένουμε καλύτερα αποτελέσματα σε σχέση με πέρσι ή πρόπερσι, αλλά σε κάθε περίπτωση το βασικό μας συμπέρασμα είναι ότι για να πάει καλά ο μαθητής στις Πανελλήνιες Εξετάσεις, χρειάζεται μια οργανωμένη προσπάθεια τριών ετών, από την Α’ Λυκείου. Προφανώς κάποιοι μαθητές τα κενά του Γυμνασίου (σ.σ. επί εποχής covid) τα κάλυψαν πολύ επιτυχημένα και είναι αυτοί που θα αριστεύσουν φέτος. Θεωρώ όμως ότι η πλειοψηφία των παιδιών δεν θα κινηθεί σε υψηλές βαθμολογίες, σε σχέση με τα φετινά θέματα».
ΣΤΑ ΙΔΙΑ ΕΠΙΠΕΔΑ ΜΕ ΠΕΡΣΙ ΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ – ΠΙΘΑΝΟΝ ΝΑ ΣΥΝΑΝΤΗΣΟΥΜΕ ΚΑΙ ΤΑ ΠΕΡΣΙΝΑ ΠΟΣΟΣΤΑ ΚΑΤΩ ΑΠΟ ΤΗΝ ΒΑΣΗ
Αναφορικά με τα θέματα των Μαθηματικών, ο ίδιος τόνισε ότι «με βάση τα περσινά στατιστικά, τα παιδιά που είχαν διαλέξει το 4ο επιστημονικό πεδίο (Οικονομίας – Πληροφορικής) στα Μαθηματικά το 80% ήταν κάτω από την βάση. Στο αντίστοιχο 2ο πεδίο (Πολυτεχνικών Σχολών) το «κάτω από την βάση» στα Μαθηματικά κινήθηκε στο 65% περίπου. Αντιλαμβάνεστε ότι τα νούμερα είναι μεγάλα. Οι συνάδελφοι στο Φροντιστήριό μου, μου είπαν ότι το διαγώνισμα στα Μαθηματικά, ήταν στα ίδια επίπεδα με το περσινό, ακριβώς της ίδιας λογικής και η λογική αυτή λέει ότι δεν μπορείς να γράψεις πολύ καλά Μαθηματικά αν έχεις προετοιμαστεί μόνον στην Γ’ Λυκείου. Πολύ πιθανό να συναντήσουμε τα ίδια ποσοστά. Αλλά για να το πάω ένα βήμα παραπέρα, ο,τι ποσοστά «κάτω από την βάση» και αν συναντήσουμε στα Μαθηματικά, είναι σίγουρο ότι τα παιδιά που έχουν διαλέξει το 4ο πεδίο, θα πάνε πολύ χειρότερα από τα παιδιά που έχουν διαλέξει το 2ο πεδίο. Γιατί παραδοσιακά τα παιδιά του 4ου πεδίου είναι πιο αδύναμα στα μαθηματικά, από τα παιδιά του 2ου».

ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΚΟ ΤΟ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑ ΣΤΗΝ ΓΛΩΣΣΑ – ΑΝΑΜΕΝΟΜΕΝΟ ΤΟ ΓΝΩΣΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΣΤΑ ΑΡΧΑΙΑ, ΑΛΛΑ ΔΥΣΚΟΛΟ ΤΟ ΑΓΝΩΣΤΟ – ΕΥΚΟΛΗ Η ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ
Αναφορικά με τα άλλα εξεταζόμενα μαθήματα μέχρι στιγμής, ο κ. Ζωγράφος, επισήμανε ότι «στο κοινό μάθημα της Γλώσσας, επειδή ήταν ακριβώς και το πρώτο μάθημα των πανελληνίων, είχαμε την ίδια εικόνα που έχουμε όλες τις προηγούμενες χρονιές. Είχαμε δηλαδή ένα φυσιολογικό διαγώνισμα με ερωτήσεις θεωρίας που ήταν απολύτως σαφείς και κατανοητές και μπορούσαν να τις απαντήσουν σχεδόν όλοι, ένα κείμενο παραγωγής λόγου που έδινε την δυνατότητα στα παιδιά να αναπτύξουν την σκέψη τους και επίσης να αναπτύξουν και βιωματικά την σκέψη τους, αφού το ένα ερώτημα αφορούσε στο «πως εσείς είστε δημιουργικοί για την καθημερινότητά σας» και γενικά δεν υπήρχε κάποια δυσκολία στο μάθημα της Έκθεσης. Στο μάθημα των Αρχαίων, το γνωστό κείμενο κινήθηκε σε πολύ φυσιολογικά επίπεδα. Ήταν αναμενόμενη η ενότητα που επιλέχθηκε και πολύ σαφείς και βατές οι ερωτήσεις. Η δυσκολία υπήρχε στο άγνωστο κείμενο, αλλά κάπου θα πρέπει να υπάρχει και η δυσκολία. Οι ασκήσεις που επιλέχθηκαν για Γραμματική και Συντακτικό, έδειξαν ακριβώς αυτό που έδειξαν τα Μαθηματικά. Ότι μόνον με την προετοιμασία στην Γ’ Λυκείου «δεν μπορώ να γράψω τις ασκήσεις των Πανελληνίων, αλλά πρέπει να κάνω μια βαθύτερη προετοιμασία 2-3 ετών.
Στην Πληροφορική τα θέματα ήταν εύκολα, αναμενόμενα, βατά, διαβαθμισμένης όμως δυσκολίας και αυτά. Οι καλοί μαθητές θα μπορούσαν εύκολα να φτάσουν πάνω από 90%. Αυτήν την εικόνα έχω από τους δικούς μας μαθητές, όπου οι πολύ καλά προετοιμασμένοι μας χάρισαν πολλά 90άρια. Αν αποδειχθεί αυτό πραγματικότητα, θα το δούμε στον βαθμό.
Με την ανακοίνωση των βαθμολογιών, θα ξεκινήσει και η περίοδος συμπλήρωσης Μηχανογραφικού Δελτίου, το οποίο σαφώς είναι κάτι που χρειάζεται προσοχή. Είναι ένα πράγμα πολύ πιο σύνθετο από ο,τι πιστεύουν γονείς και μαθητές και για αυτό εμείς, οι Φροντιστές τους, επιμένουμε ώστε – για όσα παιδιά θέλουν – να το κάνουμε μαζί, για να αποφύγουμε τις κακοτοπιές. Έχουμε πλέον και τα επιστημονικά εργαλεία και τις ηλεκτρονικές πλατφόρμες που μπορούν να μας βοηθήσουν στο έργο μας και τα ίδια τα παιδιά έχουν μια τεράστια πληροφόρηση πια για τις Σχολές στο «πιάτο» τους (εννοώ το κινητό τους τηλέφωνο) και είναι λίγο πιο εύκολη η συνεργασία μας πια (Φροντιστή – Μαθητή) για να συμπληρώσουμε το Μηχανογραφικό. Παρόλα αυτά η ίδια η συμπλήρωση του Μηχανογραφικού κρύβει παγίδες και καλό θα είναι τα παιδιά να εμπιστευθούν ανθρώπους που ξέρουν να το συμπληρώνουν».
ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΜΕΝΑ ΕΔΩ ΚΑΙ ΜΗΝΕΣ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΟΥ ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΟΥ ΜΑΣ
Τέλος, αναφορικά με τους μαθητές του Φροντιστηρίου του και την προετοιμασία τους για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις ο κ. Ζωγράφος σημειώνει ότι «σαφέστατα και τα παιδιά μας είναι έτοιμα εδώ και μήνες και από πλευράς κάλυψης ύλης και από πλευράς κατοχής ύλης. Η κάλυψη της ύλης είχε ολοκληρωθεί μέχρι τα Χριστούγεννα και η κατοχή ύλης έγινε με τις επαναλήψεις μέχρι τον Μάρτιο. Από τον Μάρτιο και μετά είχαμε την τελειοποίηση όλων όσων ξέρουμε και την ψυχολογική προετοιμασία. Βέβαια η ψυχολογική προετοιμασία ξεκινά από την Β’ Λυκείου θα έλεγα, με τα διαγωνίσματα προσομοίωσης των πανελληνίων που δουλεύουμε (με την ίδια δυσκολία, με το ίδιο σχεδιάγραμμα, με την ίδια μορφολογία, ακριβώς στο ίδιο μοτίβο). Τα παιδιά δηλαδή δίνουν Πανελλήνιες Εξετάσεις στην Γ’ Λυκείου, αλλά σε εμάς στην ουσία της δίνουν στην Α’, στην Β’ και στην Γ’ Λυκείου, με την προετοιμασία που κάνουν. Και τα φετινά και τα περσινά διαγωνίσματα έδειξαν ότι χρειαζόμαστε τουλάχιστον μια τριετή σοβαρή προετοιμασία για τις Πανελλήνιες και χαίρομαι που εμείς το κάνουμε εδώ και χρόνια».