Λιμάνι Π. Λάγους: Λιμάνι «εθνικής σημασίας» όμως… χωρίς πλοία!

Φ. Σταυρακάρας και Γ. Καραγιάννης, μιλούν στην «Θ»

Υποτονική έως… μηδαμινή η εμπορευματική κίνηση στο Λιμάνι του Π. Λάγους, καθόσον  πολλά δρομολόγια πλοίων σταμάτησαν μετά την κρίση και οι Λιμενεργάτες βλέπουν πλοία με το… κιάλι.

Εν τω μεταξύ, παραμένει  διαχρονική  η ανάγκη για εκβάθυνση του πυθμένα του Λιμανιού Μια ανάγκη, η οποία γίνεται πλέον επιτακτική δεδομένου ότι υπάρχει ήδη ενδιαφέρον για εμπορευματικά πλοία από την γειτονική Βουλγαρία αλλά και την Ρουμανία, λόγω και της ύπαρξης του Κάθετου Άξονα.

Όσο για τα προγραμματισμένα έργα στο Λιμάνι, αυτά από πλευράς Λιμενικού Ταμείου, αυτά έχουν ολοκληρωθεί. Ήδη παρέχεται νερό και ρεύμα σε όλους, ενώ έχουν ξεκινήσει και κάποιες από τις απαραίτητες μελέτες για την ανάπλασή του.

Σε ο,τι αφορά στους Λιμενεργάτες, που επίσης διατρανώνουν την ανάγκη για εκβάθυνση, αυτοί ανέρχονται σε 11 (στο Σωματείο) και το μόνο σίγουρο είναι ότι – σήμερα – δεν μπορούν να επιβιώσουν μόνον από την φορτοεκφόρτωση των λιγοστών πλοίων.

Για όλα τα παραπάνω μίλησαν στην «Θ» ο πρόεδρος του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου κ. Φώτης Σταυρακάρας και ο πρόεδρος των Λιμενεργατών του Πόρτο Λάγους κ. Γιώργος Καραγιάννης.

«ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕ ΤΗΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΓΙΑ ΒΥΘΟΣΚΟΠΗΣΗ, ΕΚΒΑΘΥΝΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΠΛΑΣΗ»

Πιο αναλυτικά ο κ. Σταυρακάρας, υπογράμμισε ότι «τα δρομολόγια είναι θέμα ναυτικών πρακτόρων. Εμείς παρέχουμε μόνον τον χώρο και οι Λιμενεργάτες, που είναι στο Σωματείο – που δεν έχουν σχέση με το Λιμενικό Ταμείο – φορτώνουν και εκφορτώνουν τα καράβια. Αλλά τα δρομολόγια τα κανονίζουν οι πράκτορες. Εμείς, έχουμε επικοινωνία με την Περιφέρεια ΑΜΘ για να κάνουμε βυθομετρήσεις, καθώς χρειάζεται καθαρισμό ο πυθμένας του Λιμανιού και εκβάθυνση και προσπαθούμε να βάλουμε το Λιμάνι σε διάφορα προγράμματα. Κάνουμε κάποιες μελέτες τώρα και περιμένουμε.  Εμείς παρέχουμε ρεύμα και νερό σε όλους – που δεν υπήρχε – και  τώρα κοιτούμε να κάνουμε και κάποιες αναπλάσεις μέσω Περιφέρειας. Οι μελέτες θα γίνουν από τον «ΦΙΛΟΔΗΜΟ». Μετά βέβαια χρειάζεται χρηματοδότηση. Απλώς αν δεν έχεις μελέτες, δεν μπορείς να κάνεις κάτι. Οι αναπλάσεις αφορούν στην χερσαία ζώνη και αναφορικά με τα σκάφη. Κάποιες μελέτες έχουν ξεκινήσει και κάποιες ξεκινούν προσεχώς».

«ΥΠΟΤΟΝΙΚΗ Η ΕΜΠΟΡΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ ΣΤΟ ΛΙΜΑΝΙ ΤΟΥ ΠΟΡΤΟ ΛΑΓΟΥΣ – ΑΝΑΓΚΗ ΓΙΑ ΕΚΒΑΘΥΝΣΗ – ΥΠΑΡΧΕΙ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ ΑΠΟ ΒΟΥΛΓΑΡΙΚΕΣ ΚΑΙ ΡΟΥΜΑΝΙΚΕΣ ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ»

Από την πλευρά του ο κ. Καραγιάννης, εξήγησε ότι «το Πόρτο Λάγος είναι ένα μικρό περιφερειακό Λιμάνι, εθνικής σημασίας μεν, αλλά… μόνον στα «χαρτιά».  Βυθομέτρηση και εκβάθυνση έχει να γίνει πάρα πολλά χρόνια. Τώρα πάει να γίνει κάτι με τον κ. Τοψίδη. Εμείς ασχολούμαστε με τα εμπορεύματα της ΒΙΠΕ Κομοτηνής και Ξάνθης. Με λίγα εμπορεύματα. Δεν μπορώ να πω ότι μας «κατάπιε» η Αλεξανδρούπολη και η Καβάλα, αφού εκεί ασχολούνται με άλλους εμπόρους, ενώ είναι και άλλα τα βάθη εκεί και πιο μεγάλα τα καράβια. Απλώς χάθηκαν πολλοί έμποροι  που ασχολούνταν με το Λιμάνι μέσα στην κρίση. Η κίνηση τώρα είναι υποτονική. Εάν γίνει η εκβάθυνση θα «σηκωθεί» πάρα πολύ γιατί υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον με την διάνοιξη του Κάθετου Άξονα από εταιρείες από Βουλγαρία αλλά και Ρουμανία να κατέβουν στο Λιμάνι. Βέβαια αυτοί που θέλουν να βάλουν πολύ μεγάλα καράβια, θα πάνε στην Καβάλα και στην Αλεξανδρούπολη, αλλά υπάρχει ενδιαφέρον και από εταιρείες που βάζουν πιο μικρά καράβια. Δηλαδή μέχρι 5.000 τόνους.  Το Πόρτο Λάγος αυτήν την στιγμή, με τα βάθη που έχει, είναι για να φορτώσει μέχρι 5.000 τόνους. Ενώ στην Αλεξανδρούπολη και στην Καβάλα μιλάμε για 35.000 και 50.000 τόνους. Η διαφορά είναι τεράστια. Η ανάγκη της εκβάθυνσης είναι επιτακτική. Τελευταία φορά έγινε το 1995-1996».

«ΠΑΡΑΜΕΛΗΜΕΝΟ ΤΟ ΛΙΜΑΝΙ-ΕΠΕΙΓΕΙ Η ΑΣΦΑΛΤΟΣΤΡΩΣΗ»

Επίσης ο ίδιος τόνισε ότι «τώρα γίνονται κινήσεις από την Περιφέρεια, σε συνεργασία με το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο και τον κ. Σταυρακάρα να φέρουμε και κάποια μηχανήματα – και το κυνηγούμε και εμείς σαν Σωματείο – για να είμαστε πανέτοιμοι σε περίπτωση που ανοίξει ο Κάθετος Άξονας και κατέβουν νέα εμπορεύματα. Πάντως το Λιμάνι είναι πάρα πολύ παραμελημένο. Τώρα, με τον κ. Τοψίδη και την κ. Μπρίκα από την Ξάνθη,  υπάρχει ένα ενδιαφέρον. Όσον αφορά στις ασφαλτοστρώσεις (σ.σ. που αποφασίστηκαν κατά την τελευταία συνάντηση του Περιφερειάρχη με τους εκπροσώπους του Π. Λάγους) δεν έχει γίνει ακόμη τίποτα. Με την κ. Μπρίκα ψάχνουμε τον πλησιέστερο τρόπο ώστε να ενταχθούν στο Γραφείο Ανάπτυξης Λιμένων που μας έκανε και την περίφραξη, ώστε να γίνει μια ασφαλτόστρωση από την αρχή μέχρι το τέλος με το υλικό που έχει τις προδιαγραφές για τα Λιμάνια. Το να ρίξουν 10 φορτηγά πίσσα, είναι εύκολο για την Περιφέρεια. Αλλά το θέμα είναι ότι δεν θα γίνει δουλειά, παρά μόνον «μπαλώματα». Να σημειώσω ότι –αυτήν την στιγμή – η ασφαλτόστρωση είναι που επείγει πιο πολύ από όλα γιατί τον Χειμώνα υπήρξε και κίνδυνος ανατροπής φορτηγού».

«11 ΟΙ ΛΙΜΕΝΕΡΓΑΤΕΣ ΣΤΟ ΣΩΜΑΤΕΙΟ  – ΚΑΝΟΥΝ ΟΛΟΙ ΔΥΟ ΚΑΙ ΤΡΕΙΣ ΔΟΥΛΕΙΕΣ»

Κλείνοντας, αναφορικά με το Σωματείο Λιμενεργατών Πόρτο Λάγους, ο κ. Καραγιάννης σημείωσε ότι «το Σωματείο αριθμεί 11 άτομα και όλοι κάνουν δυο και τρεις δουλειές για να ανταπεξέλθουν. Δεν ζεις καθαρά από το Σωματείο. Η δουλειά είναι καθαρά εποχιακή και ξεκινά από τον Οκτώβριο μέχρι τον Ιανουάριο – Φεβρουάριο. Μετά έχει δουλειά λίγο τον Ιούνιο και τον Ιούλιο και πολύ λίγο τον Αύγουστο. Είναι πραγματικά επιτακτική η ανάγκη της εκβάθυνσης λοιπόν. Μακάρι να γίνει κάτι. Πάντως μετά από πάρα πολλά χρόνια αδιαφορίας της Περιφέρειας, τώρα μπορώ να πω ότι έχουμε την Περιφέρεια δίπλα μας».